fbpx

Iuliana Costea, profesoară de limba română: Subiectele respectă fidel nivelul de dificultate și structura testelor de antrenament

Iuliana Costea, profesoară de limba română la Liceul Teoretic Little London, a fost invitată de Eucație Privată să analizeze subiectele de la prima probă a examenului de Bacalaureat.

Analiza făcută de profesoara Iuliana Costea, integral:

Subiectele respectă fidel nivelul de dificultate  și structura testelor  de antrenament ce au fost puse la dispoziția elevilor, încă din luna martie. Rezolvarea acestora nu necesită depunerea unui efort exagerat de mare din partea elevilor care au urmat cursurile clasei a XII-a, indiferent de programul scolar derulat în acest an: fizic, hibrid, în online. Formularea cerințelor este clară, acestea fiind specifice  subiectelor întâlnite în testele de antrenament, iar acest aspect a fost subliniat chiar de protagoniștii zilei, de către elevii care au susținut azi proba scrisă la limba și literatura română. Subiectul al III-lea, baubaul acestei probe, a fost predictibil, așteptându-mă la un subiect de tipul acesta: particularitățile de construcție a unui personaj dintr-o nuvelă studiată, nuvela fiind o specie literară pe care elevii o parcurg încă din clasa a șaptea. De asemenea, nuvelele încă mai sunt lecturate în vacanțele de vară, față de romanele ce sperie ca dimensiune, fiind texte ce ”beneficiază” de  aprofundare, consolidare, în ciuda numărului mic de ore destinat pe săptămână acestei discipline.  Textele la prima vedere atât cel nonliterar, cât și cel literar sunt accesibile și ușor de analizat, fiind în acord cu textele studiate la clasă sau pe parcursul orelor de pregătire pentru bacalaureat. 

Preocuparea pentru procesul de învățare, atenția, lectura ca activitate constantă pe parcursul anilor de liceu, exprimarea corectă și, într-o anumită măsură, norocul, destinul, dacă ar fi să am în vedere vorbele bătrânei, unul dintre personajele nuvelei ”Moara cu noroc”: ”Așa le-a fost data…” sunt ingredientele obținerii notelor dorite, așteptate. 

Rezultatele pe care le vor obține depind de mai mulți factori, depind de efortul depus în acest an, de controlul emoțiilor, de starea de la ora șapte, opt, nouă etc. de echilibrul evaluatorilor, însă eu, împreună cu elevii mei, vom extinde experiența peste ani, rememorând procesul lui Ghiță, lectura nuvelei, citatele extrase, procurorii, avocații, vestimentația  și nu în ultimul rând profunzimea discuțiilor, a dezbaterilor pe baza textului analizat din perspectiva criteriilor impuse prin cerința specifică subiectului al III-lea.  

Atitudinea elevilor pe parcursul acestui an, maturitatea și felul în care s-au adaptat condițiilor  de pregătire, schimbărilor de norme sanitare, acel ”Mulțumesc”  și mai mult, emoția cu care au întâmpinat această zi devin simboluri pentru forța interioară, pentru puterea pe care o vor ilustra în toate experiențele viitoare. 

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *