fbpx

CNE: Iresponsabilitatea autorităților ajunge să fie suportată de buzunarele elevilor și ale familiilor acestora

Consiliul Național al Elevilor se declară revoltat de faptul că Guvernul nu a găsit o soluție pentru a asigura transportul și cere va problema să fie soluționată urgent.

În seara aceasta, CNE a transmis că va solicita oi întâlnire cu premierul si cei 3 miniștri care, potrivit organizației, ar trebui sa se implice in rezolvarea problemelor: Sorin Cîmpeanu (ministrul Educației), Adrian Câciu (ministrul Finanțelor) și Sorin Grindeanu (ministrul Transporturilor).  

Comunicatul CNE:

În ședința Comisiei de Dialog Social ce a avut loc la data de 19 septembrie 2022, ar fi trebuit să se poarte o discuție despre un proiect de Ordonanță de Urgență ce implementa un nou mecanism pentru decontarea cheltuielilor de transport ale elevilor navetiști: o sumă forfetară, în valoare de 50 de lei pentru primii 3 kilometri parcurși, ulterior fiind adăugați câte 5 lei pentru fiecare kilometru în plus. Cu mai puțin de o oră înainte de momentul începerii ședinței, Ministerul Educației a retras componenta transportului din proiectul de OUG, amânând discuția pentru o dezbatere publică ce va fi organizată în data de 21 septembrie 2022.

Chiar dacă noul mecanism presupune o creștere a alocărilor bugetare din prezent, acesta tot nu ar putea rezolva problemele majore din teritoriu. Din acest motiv, reprezentanții elevilor au venit în fața conducerii Ministerului Educației cu zeci de abonamente ale elevilor din întreaga țara, care, urmând formula de calcul propusă de Ministerul Educației, ar primi, într-un caz norocos, puțin peste jumătate din suma reală.
Spre exemplu, în județul Bihor, un elev navetist care se află la 7 kilometri de localitatea în care studiază plătește, lunar, un abonament în valoare 210 lei. Conform proiectului lansat în dezbatere publică de Minister, acest elev ar urma să primească înapoi 105 lei.

În aceeași notă, un elev din județul Botoșani, care face o navetă de 21 de kilometri, plătește, lunar, un abonament în valoare de 440 lei. Dacă OUG-ul ar fi aprobat în această formă, elevul ar primi înapoi doar 210 lei.

Deși soluția propusă de Ministerul Educației nu este ideală, ea reprezintă o variantă de compromis, care trebuie folosită până cel târziu la începtul anului 2023, atunci când se va aproba o nouă lege a bugetului de stat. Ca atare, Consiliul Elevilor a solicitat creșterea plafonului de majorare al sumei forfetare cu până la 100%. În acest mod, am putea vorbi despre o adaptare, într-o mai mare măsură, la realitățile din teren.

Complementar, Guvernul României trebuie să instituie un nou set de tarife maximale, care să respecte solicitările operatorilor de transport, care reclamă faptul că actualele tarife nu le-ar acoperi nici măcar costurile operaționale. Odată implementată această obligație, Ministerul Transporturilor, prin Inspectoratul de Stat pentru Controlul Traficului Rutier, trebuie să își asume monitorizarea respectării acestora.

Consiliul Național al Elevilor se arată revoltat de faptul că, deși problematica transportului elevilor persistă de ani de zile, Guvernul României nu dorește, nici acum, când rata abandonului școlar și prețurile practicate de operatorii de transport cresc întrun ritm accelarat, să accepte propunerile făcute de reprezentanții elevilor: introducerea, în bugetul de stat, a unor sume care să acopere cheltuielile de transport ale elevilor, ca ele să fie ulterior transferate, prin cote defalcate din taxa pe valoare adăugată, către consiliile județene, ei fiind cei responsabili de gestionarea serviciilor de transport de la nivel județean.

În acest sens, elevii reprezentanți solicită ferm Guvernului României să țină cont de realitatea din teren și să își asume, la nivelul întregii coaliții de guvernare, trecerea la subvenționarea cheltuielilor de transport ale elevilor începând cu luna ianuarie 2023.

„Din nou, iresponsabilitatea autorităților ajunge să fie suportată de buzunarele elevilor și familiilor acestora. Este inacceptabil faptul că Guvernul României nu a înțeles, nici până acum, că o lipsă de asumare a creșterii alocărilor bugetare pentru transportul elevilor reprezintă un atac flagrant la sistemul de educație, care nu poate avea nicio justificare. Soluția este în fața noastră și ea trebuie aplicată în cel mai scurt timp: trecerea de la decont la subvenție, așa cum de altfel se propunea și în proiectul de Lege a învățământului preuniversitar. Oricine blochează implementarea unor mecanisme funcționale de subvenționare a transportului elevilor se face vinovat de creșterea ratei abandonului școlar în România și ar trebui să plece din funcție imediat”, a declarat Robert Avram, președintele Consiliului Național al Elevilor.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.