fbpx

România și matematica: locul 1 în lume la olimpiadă, penultimul loc în Europa la PISA. Cum este posibil

România e pe penultimul loc în Europa

de prof. Flavian Georgescu, coordonator al lotului de matematică din ICHB

Săptămânile trecute am aflat o veste tristă pentru învățământul de masă din Romania si anume ca la matematică suntem penultimii din Europa la testarea PISA. Astăzi voi vorbi despre acest subiect și anume cum este posibil ca lotul de matematică al României să fie pe primul loc în Europa la olimpiada internațională de matematică și, cu toate acestea, sa ocupăm locurile codașe privind învățământul de masă la această disciplină.

Pare că e ceva ciudat la mijloc, pare că ne mințim pe undeva, parcă se ascunde o minciună în spatele unora dintre aceste rezultate. Ce sa mai intelegem? Suntem primii sau ultimii? Care sunt criteriile dupa care să ne orientăm?

Ei bine, să știți ca nu este nicio minciună si nici un mister la mijloc. Este o realitate crudă, DA, lotul de matematică al României este fruntaș la olimpiadele internatțonale. Si, da… când vorbim despre învățământul de masă, acela ne e locul. Ce concluzii tragem de aici?

În primul rând, olimpicii fac niște eforturi uriașe pentru a performa. Fac mutări serioase în viața lor, investesc enorm în pregătirea lor, părinții lor, școlile unde învață, profesorii fac eforturi speciale pentru ca aceștia să performeze. Dar… să știți că în multe țări se încearcă astfel de sacrificii, însă rezultatele nu sunt atât de mari ca în România. Și asta ne dovesește faptul că românii sunt printre cei mai deștepți din lume, îmi asum ceea ce spun… noi, românii avem un potențial fantastic, avem printre cele mai sclipitoare minți din lume. De atâtea ori, la taberele de pregătire internaționale sau la congrese mari, elevii și profesorii români sunt invitați să predea, să ajute, să coordoneze astfel de proiecte. De ce? Pentru că sunt văzuți ca fiind printre cei mai buni. 

Așadar, avem dovada reală că elevii noștri au potențial imens și că acolo unde există interes, unde se depun eforturi, unde se investește în educație, apar și rezultatele. Da! Elevii de elită ai unei țări sunt aceia care fac diferența pe plan mondial. Marile descoperiri sunt făcute de către acei oameni din vârful piramidei, de către cercetători, de către oamenii de știință. 

Dar ce se întâmplă cu rezultatele testelor PISA? Oare doar olimpicii sunt buni și restul copiilor nu? În niciun caz! Tocmai mă străduiesc să explic faptul că rezultatele olimpicilor arată că acolo unde există interes, se obțin mari rezultate pentru că suntem foarte buni. Elevii români sunt extrem de inteligenți, acum vorbesc de întreaga masă. Și nu spun vorbe mari. 

Problema este modul în care aceștia sunt învățați. Este inadmisibil ca în toți cei 4 ani de gimnaziu sau de liceu să ne focusăm asupra tematicilor examenelor de evaluare națională sau de bacalaureat! Profesorii sunt stresați de presiunea acestor examene, de rata de promovabilitate, elevii simt aceste examene ca pe niște corvoade și ne învârtim cu toții în jurul acestor testări. 

Dar mai trist este că aceste examene vin la pachet cu niște exerciții standard, cu niște algoritmi care se repetă an de an. Nu spun că sunt exerciții bune sau rele, însă pentru elevii noștri, scopul orelor de matematică, în cea mai mare măsură, este de a putea fi capabili să rezolve aceste tipuri de exerciții. Dar cum? Algoritmic, fără a înțelege ce se află în spatele acestor probleme. Fac orice compromis și sar orice proces de gândire doar pentru a bifa niște răspunsuri corecte. La orele de matematică, extrem de multe demonstrații sunt omise. Nu ne mai punem problema cum se mai demonstrează o anumită teoremă.. de ce o învățăm? Cum a fost descoperită? De ce a fost nevoie de ea? S-a trezit așa, un cercetător peste noapte să îngreuneze viața elevilor cu o teoremă care trebuie învățată pentru că așa vrea el? 

Nu, noi nu mai discutăm aceste lucruri. Copiii văd pe tablă o definiție, o teoremă și hai la exerciții! De ce facem așa ceva? Pentru că asta primim la examene. Este inadmisibil! Asta nu este matematică! Asta este toceală și este tocmai opusul a ceea ce dorește disciplina matematică pentru copii. 

Matematica înseamnă să gândim, să deprindem un mod practic de a înțelege lucrurile, să înțelegem și să intuim fenomene, să ne deschidem mintea din ce în ce mai mult… Păi cum să mai fie elevii noștri în stare să dea răspunsuri corecte la întrebările testelor PISA? Până când și eneunțurile acelor teste li se par ciudate. Normal! E altceva. Acolo ai nevoie să îți pui mintea la contribuție. Păi facem noi așa ceva? Sunt elevii noștri învățați să gândească? Aici fac o paranteză și vreau să apreciez faptul că sunt multe locuri în țară, multe școli și mulți dascăli care fac o treabă excepțională, jos pălăria și tot respectul pentru ei.

Și atunci… sunt elevii de vină? Nu! Sunt elevii noștri slabi? Sunt slab pregătiți, nu slabi intelectual. Mai departe… arătăm cu degetul către profesori? Dăm vina pe ei? Nici asta nu putem face pentru că la rândul lor, ăsta le e targetul. Sunt trași mai apoi la răspundere dacă nu au rezultate bune la examene, se fac tot felul de statistici. De vină este întregul sistemul care atrage după sine acest cerc vicios. Nu vreau să arăt cu degetul și să găsim vinovați. Nu cred că soluția este să ne învinovățim. Dar dacă găsim esența problemei și nu facem schimbări, atunci da… suntem vinovați și ne merităm soarta. Educația este la baza piramidei în tot ce înseamnă societate și trebuie să avem o grijă primordială pentru aceasta. 

Totuși, până să apară schimbări majore care nu țin de noi, putem pune mână de la mână și să ne ajutăm elevii. Dacă într-o oră de matematică, atunci când considerăm că avem timp și că programa ne permite,  în loc să punem pe tablă 5 definiții și 5 teoreme, le arătăm o singură teoremă cu demonstrația ei, cu argumentarea existenței acesteia, cu aplicabilitatea din viața de zi cu zi, dacă le arătăm și un exemplu practic de ce este această teoremă utilă, aceea va fi o oră câștigată. Vom observa o altă atitudine din partea elevilor. Vom avea o surpriză. Ușor ușor, fiecare dintre noi putem contribui pentru a crește calitatea educației din România. 

 

1 comment

  1. elabeta spune:

    E foarte simplu:
    – in catalog numai genii
    – in viata reala numai cretini

    Ghici cum !…

«

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.