fbpx

Marian Staș: Subiectele de examene sunt făcute astfel încât notele să fie mari

Marian Staș, coordonator al programului educațional „Liderii Mileniului Trei”, afirmă că subiectele de examene naționale sunt făcute fără integritate, astfel încât notele să fie mari și ratele de promovare ridicate.

”Contextul cel mai relevant în care eu citesc rezultatele acestea este dat chiar de feedback-ul multor profesori din sistem, care spun că sistemul este defect și că împăratul este gol, iar elefantul e în încăpere. Este vorba despre oameni din sistem care își asumă aceste enunțuri. Anume faptul că subiectele ca atare sunt formulate fără integritate sau cu integritate scăzută, astfel încât notele să fie mari și lucrurile să dea bine”, a declarat Marian Staș la Interviurile Digi24.ro.

Expertul în educație a dat și câteva exemple care, în opinia sa, demonstrează această teorie:

”Am în vedere cel puțin trei exemple specifice și mă refer la problemele de matematică, la subiectele de română și de istorie de la Bacalaureat. Nu e nevoie să știu istorie și nu e nevoie să știu română pentru a lua cel puțin nota șase sau șapte la probele de istorie și de română de la Bacalaureat. Subiectele de română și de istorie sunt făcute în așa fel încât să pot face lucrul ăsta.

 

De pildă, subiectul I și subiectul II, care valorează 60 de puncte dintr-o 100, la care mai adaug încă 10 puncte din oficiu, înseamnă de fapt, recunoaștere și înțelegere de text. Și la română, și la matematică. Mă întreabă tot felul de lucruri care nu au legătură cu câtă carte știu și cu câte lecturi am am parcurs la română sau la istorie. Mi se pare incorect din punct de vedere docimologic, adică al evaluării. Adică este o șmecherie și o o șmecherire a procesului, cu voie de la stăpânire.”

1 comment

  1. Mihaela Doroftei spune:

    În ceea ce privește subiectul la limba și literatura română, opinia pare a cuiva total pe dinafară. Subiectele I și II la această disciplină vizează tocmai conținuturi care nu trebuie memorate mecanic, vizează competențe de înțelegere a unui text și de scriere pe marginea textului sau de argumentare. Cele mai importante, dacă mă întrebați pe mine, dar nu mă întreabă nimeni, eu sunt Mihaela de la Vaslui, profă de română, domnul Staș este domnul Staș expert și spune orori: cum adică subiectele I și II „Mă întreabă tot felul de lucruri care nu au legătură cu câtă carte știu și cu câte lecturi am am parcurs la română”? A ști carte la română înseamnă, conform programei de astăzi, și să înțelegi un text, și să îți exprimi un punct de vedere argumentat. Și da, dacă ai lecturi, acel punct de vedere argumentat arată cu totul altfel decât al unui elev care nu obișnuiește să citească. Domnul Staș crede, poate, că dacă un elev „parcurge lecturi” (sic!), la examen ar trebui să povestească din cărți? Poate să facă asta la subiectul III, de 30 de puncte. La subiectele I și II se văd lecturile fără să vorbească despre ele. Și sunt cele mai importante subiecte, care arată cum a înțeles copilul textul și cum poate vorbi despre el, făcând raționamente, legături cu alte texte cunoscute sau din orice domeniu cultural etc. Pentru subiectul III, 99% dintre elevi învață pe de rost.
    Problema subiectelor de la bacalaureat este, însă, că sunt îngrozitor de previzibile, aceiași itemi de ani de zile. Asta mi se pare o șmecherie menită să crească rata de promovare.
    Și vă mai rog:
    *feedbackul/feedbackuri/feedbackului
    *bacalaureat cu b mic
    Vă mulțumesc!

«

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.