Prof. univ dr. Liviu Papadima afirmă că profesorii trebuie să găsească soluții pentru a integra inteligența artificială în actul educațional.
Invitat în emisiunea ”Educația la putere”, difuzată de postul public de televiziune, profesorul și criticul literar a oferit exemplul unui eseu despre proza lui Camil Petrescu, scris cu ajutorul ChatGPT. Liviu Papadima susține că nu are sens ca profesorii să respingă utilizarea tehnologiei la clasă.
L.P.: Am fost recent la o conferință a profesorilor de română. și o doamnă profesoară de la Cluj a citit un eseu despre proza lui Camil Petrescu. Și ne-a spus după aceea: Știți cine e autorul? Autorul este ChatGPT.
Monica Ghiurco (moderatoare): Și era valid acel text?
L.P.: Foarte valid!
Moderatoare: Acesta este un caz fericit. Pentru că pot fi și alte variante.
L.P. (râde): Depinde și de abonamentul pe care îl ai.
Moderatoare: De abonament și de sursele pe care i le induci.
L.P.: Eu nu știu să folosesc. Ce să zic? Am rămas în urmă, nu mă mai pot racorda la chestiile astea, nu am disponibilitate. Am colegi, însă, de vârsta mea, care o fac și vorbesc cu ChatGPT frecvent. Problema doamnei profesoare era: Ce facem în condițiile acestea? Cum să le mai dau o temă acasă despre creația în proză a lui Camil Petrescu? Eu am zis că nu avem altă soluție decât să spunem: Uite, tema este arta literară la Camil Petrescu. Consultați ChatGPT și comentați rezultatele. Asta e. Nu putem să le spunem copiilor ”Nu poți să folosești asta pentru că e prea bună.” De ce să îi punem să facă o muncă pe care altceva o face mai ușor și mai bine?
Profesorul a relatat și despre modul în care regimul comunism a încercat să scape de profesori, în anii ”70, tot cu ajutorul tehnologiei. El a explicat și de ce acest experiment a eșuat.
Numai cei un pic mai în vârstă știu că, prin anii ”70, a fost un enorm entuziasm pentru așa-numita instruire programată. Deci acum 50 de ani. Și ce însemna pe vremea aia instruire programată: să se facă platforme de computer cu exerciții de învățare cu pași, cu algoritmi, în așa fel încât elevul să poată să stea foarte bine la mașină și să rezolve chestiile astea. Marele avantaj fiind considerat atunci că scăpăm de profesori. Profesorii au tot soiul de pretenții, vor concedii, vor salarii mai mari, unii sunt mai buni, alții sunt mai răi, o să fie o chestie absolut democratică pentru toată lumea. A fost un mare fiasco.
A fost un mare fiasco pentru că aici e o chestie mult mai adânc înrădăcinată biologic chiar. Educația înseamnă, în linii mari, o maturizare asistată, Asta se face prin interacțiunea dintre adult și copil. Acolo unde această interacțiune lipsește, rezultatele sunt catastrofale. Copiii abandonați de mici în păduri nu au mai putut să fie reabilitați ca persoane umane niciodată. Le-a lipsit interacțiunea cu adulții care să-i modeleze, să-i învețe să vorbească
Avem un corp pe care îl purtăm cu noi toată viața. Avem un ADN înscris în celulele noastre.