fbpx

Cât ar trebui să citească un elev, în funcție de vârstă – recomandările profesoarei Mariana Marin

Profesoara Mariana Marin, conferențiar universitar la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Sociologie și Asistență Socială de la Universitatea de Stat din Republica Moldova, face o serie de recomandări referitoare la cât ar trebui să citească un elev din ciclul primar, în funcție de vârstă.

Recomandările făcute de profesoara Mariana Marin, integral, preluate cu acordul autoarei:

În ultimii ani, nu se pune accentul pe tehnica citirii pe minut.
O problemă mai mare a elevilor noștri este înțelegerea celor citite.
Dar și mai mare problema este că elevii noștri ajung în clasa a 9-a și nu pot citi.

Așadar, pentru automatizarea tehnicii citirii, este recomandabil ca până la finele clasei I, elevii să citească în jur de 30-35 de cuvinte sau 180-210 semne PE MINUT.
În clasa a 2-a, 55-60 de cuvinte, 330-360 semne.
În clasa a 3-a – 75-80 de cuvinte, 450-480 semne.
În clasa a 4-a – 95-100 cuvinte, 570 – 600 semne.

Au fost timpuri când consideram 120 de cuvinte norma pentru citirea automatizată.
Însă, din păcate, gradul de analfabetism funcțional este în creștere în ultimii ani.

De acest lucru poate fi considerată responsabilă evoluția tehnologiilor, care ne face mai leneși și ne face să intuim mai mult cele scrise decât să le receptăm adecvat.
Aceste norme sunt pentru citirea la prima vedere a unui text selectat potrivit vârstei.

Pentru alte tipuri de citire cum ar fi – cititrea de cunoaștere sau citirea unui text cunoscut normele se pot avansa un pic.
Cele scrise mai sus îmi aparțin. Sunt recomandările mele.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.