fbpx

CNE cere un algoritm complex de calcul al riscului epidemiologic din şcoli

Consiliul Naţional al Elevilor cere ca autoritățile să calculeze riscul epidemiologic din școli pe baza unui algoritm complex, nu doar în funcție de rata de ocupare a paturilor de spital. Într-un comunicat de presă, CNE critică și decizia potrivit căreia o clasă va trece online la trei cazuri de Covid.

Comunicatul CNE, integral:

În data de 12 ianuarie 2022, Comitetul Național pentru Situații de Urgență a adoptat o hotărâre privind modificarea condițiilor de desfășurare a activității în unitățile de învățământ, prin care se anunță faptul că toate școlile care funcționează pe raza județelor ale căror spitale au peste 75% din paturile destinate îngrijirii bolnavilor de COVID-19 ocupate vor trece la predarea exclusiv online.

Consiliul Național al Elevilor își reiterează poziția privitoare la necesitatea adoptării unui algoritm complex de calcul al riscului epidemiologic dintr-o școală, care să ia în calcul, pe lângă rata de incidență de la nivel local și numărul de locuri ocupate din spitale, și aspecte care țin de vaccinarea cadrelor didactice și a elevilor, capacitatea unei școli de a asigura respectarea tuturor măsurilor sanitare (ex.: distanțare fizică, posibilitatea oferirii de măști de protecție elevilor și profesorilor etc.), capacitatea de testare și nu numai. O astfel de măsură ar reprezenta un pas în față spre o descentralizare reală, mai ales în contextul în care există localități cu populație redusă, în interiorul cărora riscul de infectare comunitară este scăzut.

Mai mult decât atât, ne exprimăm dezacordul cu privire la modificarea numărului de cazuri la care se impune suspendarea cursurilor cu prezență fizică, de la 1 la 3, având în vedere riscurile de infectare foarte ridicate la care ar fi expuși atât elevii, cât și profesorii de la o clasă în care un elev este depistat pozitiv. De asemenea, modificarea propusă de CNSU prevede trecerea în online a întregii școli, nu a unei clase, la apariția a 3 cazuri de infectare într-una dintre clase. În acest caz, se va ajunge la situații în care mai multe clase dintr-o unitate de învățământ ar avea de la 1 până la 2 cazuri de infectare în rândul elevilor, care, adunate, ar însemna zeci de cazuri la nivelul întregii școli, fără să fie nevoie ca activitatea didactică să se desfășoare în mediul online la nivelul claselor.

De asemenea, aducem în discuție necesitatea impunerii unui prag de incidență al localității la care școlile să fie nevoite să treacă la predarea exclusiv online, care să fie stabilit de experți în epidemiologie, deoarece, în lipsa unor măsuri complementare, care să asigure siguranța actorilor din educație, precum testarea în interiorul școlii, riscurile la care vor fi expuși elevii și profesorii dintr-o localitate cu o incidență crescută, dar care este situată într-un județ în care încă există cel puțin 25% din paturi libere pentru pacienții infectați cu COVID-19 sunt deosebit de crescute, putând provoca infectări în masă în respectiva comunitate. De asemenea, la polul opus, pot exista localități care, deși au o rata de incidență a cazurilor confirmate de COVID-19 foarte scăzută, poate chiar 0 cazuri pozitive la mia de locuitori, vor fi nevoite să suspende prezența fizică din școli în situația în care secțiile pentru tratarea cazurilor de COVID-19 vor fi suprasolicitate.

În acest sens, solicităm Guvernului României, prin Ministerul Educației și Ministerul Sănătății, să trateze cu celeritate problematica siguranței în școli și să implementeze măsuri complementare, în contextul valului V al pandemiei, în așa fel încât dreptul la educație și dreptul la sănătate să fie respectate în egală măsură.

„De ce se modifică din nou măsurile de funcționare a școlilor? Cum să avem încredere în experți dacă vedem că regulile se schimbă iar și iar și iar? De ce se vor închide toate școlile dintr-un județ, în bloc, dacă vor exista localități cu zero rată de infectare? Sunt întrebările care stau pe buzele tuturor elevilor și care, desigur, rămân doar la nivel retoric! Teste nu avem, infrastructură nu avem, dar avem din nou impredictibilitate!

Solicităm Guvernului României să nu ignore nevoile elevilor și să adopte un set de măsuri racordate la contextul local.”, a declarat Silviu Morcan, președintele Consiliului Național al Elevilor.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.