fbpx

ARACIP, drept la replică: Scrisoarea ASP și luările de poziție ale secretarilor de stat nu se susțin

Șerban Iosifescu, președintele ARACIP, a transmis către Educație Privată un drept la replică, în care afirmă că acuzațiile la adresa instituției de către Asociația Școlilor Private și de secretarii de stat Sorin Ion și Radu Szekely ”nu se susțin”.

Publicăm integral mesajul transmis de Șerban Iosifescu sub forma de drept la replică:

Ca urmare a unor dezbateri pe rețelele de socializare inițiate vineri, 02.07.2021, în care se fac referiri la ARACIP și la modul său de lucru,  comunicăm următoarele: 

 

Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP) a analizat cu maximum de atenție atât scrisoarea deschisă către ministrul educației a Asociației Școlilor Particulare, cât și luările de poziție de pe rețelele de socializare a doi secretari de stat din Ministerul Educației.

 

  Niciunul dintre aspectele semnalate nu se susține (atașăm prezentului Comunicat, în acest sens, un răspuns detaliat privind aspectele semnalate în mass-media și pe rețelele sociale). 

 

Contextul acestor discuții îl reprezintă finalizarea procesului de evaluare externă pentru anul școlar în curs la 670 unități de învățământ preuniversitar, din care 350 publice și 320 private. Activitățile de evaluare externă se derulează conform calendarului publicat, până la data de 16 iulie 2021, iar ședințele ARACIP de analiză a rezultatelor și de decizie au loc ritmic până la data de 26 iulie 2021. Conform procedurii, ARACIP îi înaintează Ministerului Educației propunerea sa de acordare/neacordare a autorizației de funcționare provizorie/acreditării, iar acesta emite actul administrativ, respectiv ordinul care dă dreptul la școlarizare, eliberare de acte de studii și finanțare din fonduri publice, după caz.

Prin urmare, ARACIP lucrează împreună cu Ministerul Educației, în coordonarea căruia se află, pentru situarea pe baze corecte de organizare și funcționare a tuturor unităților de învățământ din România care au solicitat evaluarea externă.

În acest context, discuțiile derulate în acest mod în spațiul public pot conduce la distorsiuni în procesul de evaluare externă și în procesul decizional, care sunt în plină desfășurare.

 

Facem precizarea că, vineri, 02.07.2021, anterior inițierii acestor dezbateri în spațiul public, ARACIP le-a înaintat celor doi oficiali ai Ministerului Educației o informare referitoare la modul cum se verifică respectarea indicatorului cu privire la sănătatea și securitatea elevilor, prezent atât în standardele vechi, cât și în noile standarde, actualizate. Toate standardele cu care operează ARACIP sunt aprobate de Guvernul României. ARACIP a explicat că verificarea respectării acestui indicator este mai atentă în situația inexistenței Autorizației de securitate la incendiu și le-a exprimat și acestor demnitari necesitatea de susținere a școlilor din țara noastră pentru obținerea acestui document. 

       Legea nr. 229/2019 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 75/2011 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calității educației și Legea nr. 230/2019 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 23/2019 pentru completarea Legii educației naționale nr. 1/2011, instituirea unor derogări și prorogarea unor termene stipulează obligația pentru autoritățile administrației publice locale, respectiv pentru proprietarii imobilelor în care se desfășoară activități de învățământ de a asigura ,,condițiile de funcționare, inclusiv obținerea și menținerea autorizației sanitare de funcționare și autorizația de securitate la incendiu.”

        În încheiere, precizăm că ARACIP se constituie într-un corp tehnic, întregul personal este angajat pe bază de concurs cu probe scrise, legislația actuală nelăsând posibilitatea unor numiri de nicio natură. Integritatea personalului ARACIP este protejată de orice ingerință. 

 

       În ceea ce privește rezultatul contestațiilor la adresa ordinelor ministerului educației emise la propunerea ARACIP, instanțele de judecată nu au dat câștig de cauză niciunei unități de învățământ, până la momentul actual.

 

Președinte ARACIP,

          Constantin – Șerban IOSIFESCU

 

Punct de vedere referitor la afirmațiile din mass-media și de pe rețelele sociale în privința deficiențelor în activitatea ARACIP

 

  1. Standardul european pentru agențiile de asigurare a calității, invocat în scrisoarea deschisă a Asociației Școlilor Particulare (ASP), este greșit invocat: el se referă la evaluarea externă în învățământul superior, fiind opozabil agențiilor de evaluare din învățământul superior membre în EQAR și subsumat conceptului de Standarde și linii directoare pentru asigurarea calității în Spațiul European al Învățământului Superior (ESG). Standardul invocat (3.2.) se referă la statutul oficial al Agențiilor de evaluare externă: ”Agențiile ar trebui să aibă o bază legală după care funcționează și ar trebui să fie recunoscute formal de către autoritățile publice competente ca agenții de asigurare a calității”. 

În țara noastră, ARACIP funcționează legal, fiind recunoscută de lege, ca singura agenție de evaluare externă pentru învățământul preuniversitar – deci, standardul, dacă s-ar fi referit la învățământul preuniversitar, ar fi fost, oricum, îndeplinit. 

Ca lămurire suplimentară pentru cei interesați, atragem atenția asupra faptului că ”ESG nu reprezintă standarde de calitate și nici nu prescriu cum ar trebui implementate procesele de asigurare a calității, ci oferă îndrumare, acoperind dimensiuni care sunt vitale pentru oferirea unor prevederi și medii de învățare de calitate în învățământul superior”

  1. Referitor la ”sutele de pagini de maculatură” produse de unitățile de învățământ în procesul de evaluare externă, facem, încă o dată, următoarele precizări:
  • Evaluarea externă presupune, conform legii, evaluarea legalității funcționării unităților de învățământ (reflectată prin cerințele din standardele pentru autorizarea de funcționare provizorie și de acreditare). 
  • ARACIP solicită documentele prevăzute de lege, care atestă funcționarea legală. ARACIP nu a solicitat și nu solicită alte documente decât cele stabilite de acte normative în vigoare – inclusiv cele stipulate, de exemplu, în Regulamentul de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar și în  Regulamentul de inspecție a unităților de învățământ preuniversitar. Ca urmare, debirocratizarea activității unității de învățământ presupune simplificarea legislativă, chiar dereglementare, după caz, precum și digitalizare. În context, menționăm că cele mai multe dintre documentele solicitate de ARACIP sunt digitalizate, sunt transmise, de mai mulți ani, în format electronic, pe platforma https://calitate.aracip.edu sau sunt atașate, tot în format electronic, cererii de evaluare externă, completată în aplicație. 
  • Există, în spațiul public, firme ”de consultanță” care se oferă, contra cost, să elaboreze documentele care, chipurile, ar fi cerute de ARACIP – dar care, în realitate, nici nu au fost, nici nu sunt solicitate. În cursul anilor ne-am exprimat public opoziția față de această situație pe care, la momentul respectiv, am adus-o la cunoștința Ministerului Educației. Din dorința de a fi ”acoperiți” cu cât mai multe ”dovezi”, unii directori de unități de învățământ au cedat acestui ”șantaj psihologic” și au apelat la astfel de ”consultanți” – ceea ce adus la o birocrație auto-produsă, inutilă și chiar dăunătoare – de exemplu, când procedurile scrise de către ”experții” respectivi nu sunt adecvate contextului local. ARACIP a descurajat ferm astfel de practici. Niciodată decizia ARACIP nu s-a bazat pe cantitatea, ci doar pe calitatea documentelor furnizate. 
  • În concluzie, fotografiile vehiculate pe rețelele sociale, privind ”teancurile” de documente solicitate de ARACIP induc în eroare opinia publică și nu reflectă, sub nicio formă, modul actual de derulare a procesului de evaluare externă care, reamintim, se derulează exclusiv online de mai bine de 1 an. Deci, pentru cine sunt strânse acele multe dosare cu documente pe hârtie, când evaluarea se face exclusiv la distanță, prin aplicații de video-conferință?
  1.  Afirmația că ”procesul de evaluare nu conduce la o îmbunătățire reală a actului educațional” nu are acoperire – fiind o opinie nedocumentată. Cercetările realizate de ARACIP au arătat că, dimpotrivă, activitatea de evaluare externă duce la îmbunătățirea calității. Reamintim și faptul că, în conformitate cu prevederile legale, ”calitatea” nu o face ARACIP, ci doar este evaluată, extern, de către ARACIP. 
  2. ”Lipsa transparenței, a comunicării și a predictibilității” reprezintă, de asemenea, o afirmație fără acoperire – mai ales în condițiile în care ARACIP a avut aceeași bază legală, aceeași orientare conceptuală, precum și practici și reglementări stabile în ultimii 15 ani. În prezent, ARACIP se află în plin proces de tranziție de la vechile reglementări, elaborate în 2007-2008 și cele noi, aprobate în 2020 (v. mai jos). În acest scop, ARACIP a publicat și va publica în continuare Ghiduri de aplicare și instrumente de evaluare aferente noilor standarde, care vor intra în vigoare în anul școlar 2021-2022 – tocmai pentru asigurarea ”comunicării și predictibilității”.
  3. Referitor la presupusele ”greșeli” comise de ARACIP: 
  • Rapoartele de evaluare externă sunt făcute publice, conform prevederilor legale. 
  • Modul de contestare a rapoartelor de evaluare este prevăzut, de asemenea, în legislația în vigoare. 
  • Termenele prevăzute în lege sunt, în general, respectate. În cazuri justificate, pentru a veni în sprijinul unităților de învățământ și la solicitarea acestora, unele termene privind luarea unor decizii au fost prelungite (de exemplu, unități de învățământ care au solicitat amânarea vizitei de evaluare externă pentru semestrul I al anului școlar 2021-2022).
  • Comunicarea pe care o încurajăm este cea scrisă, așa cum prevede și legea în privința comunicării inter-instituționale. Comunicarea verbală (la telefon, prin audiențe, intervenții personale și alte modalități) este descurajată. Comunicarea verbală poate fi ușor denaturată și răstălmăcită (cum s-a întâmplat în numeroase cazuri), nu este trasabilă și nici nu poate constitui dovadă în fața instanței de judecată. 
  • Adresele, petițiile, înștiințările și sesizările primesc toate răspuns, chiar dacă, în cazuri izolate răspunsul poate fi întârziat (situații pentru care ne cerem scuze de fiecare dată, deși, deseori, întârzierile în răspuns sunt cauzate de volumul mare de verificări necesare, realizate de un număr extrem de redus de personal: 15 experți interni). 
  • În privința mandatului conducerii Agenției: ARACIP este printre puținele instituții din cadrul sistemului de învățământ, poate singura, care a funcționat, de la înființare (în 2005), stabil și predictibil. Pe de altă parte, modul de numire a conducerii ARACIP este stabilit prin Hotărâre de Guvern (care aprobă Regulamentul de organizare și funcționare a ARACIP). Conducerea și întregul  personal sunt angajați pe bază de concurs cu probe scrise, fără numiri de nicio natură.
  1. Afirmațiile ”Nu există mecanisme de control intern în agenție, sau proces de evaluare externă”, ”nu există răspundere administrativă pentru nerespectarea prevederilor legale” sunt simple alegații (opinii), nedocumentate. În ultimii 5 ani, la ARACIP s-au derulat 4 controale inițiate de către Ministerul Educației, 1 control al Curții de Conturi a României, 1 control al Corpului de Control al Primului Ministru.
  2. La fel, afirmația privind o presupusă ”discriminare” între tipurile de unități din sistemul de învățământ preuniversitar, în procesul de evaluare (din context înțelegându-se că instituțiile de învățământ particular ar fi discriminate). Precizăm faptul că standardele și metodologia de evaluare externă se aplică fără discriminare învățământului de stat și celui particular: toate instituțiile de învățământ particular care funcționează legal pe teritoriul României au fost autorizate, respectiv acreditate și evaluate periodic de către ARACIP – numărul de evaluări externe realizate pentru învățământul particular fiind, proporțional cu numărul de unități, chiar mai mare decât cel derulat la instituțiile de stat. 
  3. Referitor la unitățile de învățământ de stat, care nu au trecut prin niciun proces de evaluare externă, facem următoarele precizări:
  • Conform prevederile OUG 75/2005, art. 29, alin. (5) ”evaluarea externa în vederea acreditării se declanșează la cererea furnizorului de educație”. În acest sens, ARACIP a întreprins numeroase demersuri pe lângă Ministerul Educației pentru a determina unitățile de învățământ să solicite evaluare externă. 
  • În 2016, în urma demersurilor întreprinse de ARACIP, a fost adoptat Ordinul nr. 5291/2016 privind evaluarea externă periodică a calității educației în unitățile de învățământ preuniversitar de stat acreditate, în curs de implementare, în urma căruia au fost evaluate extern peste 1000 de unități de învățământ preuniversitar
  • În anul 2018, Curtea de Conturi, în urma unei misiuni de audit al performanței privind finanțarea învățământului preuniversitar, în perioada 2014-2016, a recomandat conducerii Ministerului Educației ”completarea legislației în vigoare cu prevederi privind obligativitatea unităților de învățământ particular de a solicita evaluarea externă de către ARACIP, iar, în cazul neîndeplinirii acestei obligații, ridicarea acreditării pentru unitățile de învățământ preuniversitar care nu au solicitat la ARACIP derularea procedurilor de evaluare externă periodică în termenul legal, riscul fiind acela ca aceste unități de învățământ să nu respecte standardele minime de funcționare și de calitate, prin care se asigură obținerea unor rezultate corespunzătoare ale procesului de învățământ”, precum și ”sistarea finanțării pentru unitățile de învățământ preuniversitar particular acreditate, care nu au solicitat evaluarea externă periodică, din proprie inițiativă, în termenul legal (o data la 5 ani) conform art.33, alin.3) din Legea nr.87/2006, în situația în care acestea au solicitat și obținut finanțare pentru elevii școlarizați”.
  • În 2019, pentru asigurarea respectării dreptului la educație al beneficiarilor primari, Guvernul României (prin OUG nr. 23/2019 pentru completarea Legii educației naționale nr. 1/2011, instituirea unor derogări și prorogarea unor termene) și Ministerul Educației (prin OMEN nr. 4.044 din 24 mai 2019 privind aprobarea Metodologiei specifice de aplicare a prevederilor art. II alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 23/2019 pentru completarea Legii educației naționale nr. 1/2011, instituirea unor derogări și prorogarea unor termene) au dat posibilitatea unităților de învățământ, de stat și particulare, care funcționau fără respectarea prevederilor OUG nr. 75/2005, să intre în legalitate, stabilind și un calendar în acest sens – punerea în aplicare a acestui ordin fiind în derulare.  
  1. În privința eficienței activității ARACIP: cu un număr de 15 angajați, doar în prima jumătate a anului 2021, au fost realizate 670 de activități de evaluare externă (fără cele dedicate reorganizării rețelei școlare), din care 350 pentru învățământul de stat și 320 pentru cel particular. 
  2. În privința Standardelor de evaluare: da, suntem de acord că standardele elaborate în 2007 și 2008 nu mai reflectă situația actuală din sistemul de învățământ și contextul social (acest lucru fiind menționat, de altfel, și în Raportul Curții de Conturi, din 2018, citat mai sus, care a apreciat că evaluarea externă realizată pe baza standardelor din 2007 și 2008 reprezintă un risc).  

De aceea, ARACIP a inițiat, încă din 2013, procesul de reînnoire a standardelor – finalizate, în prima lor formă și dezbătute public intens în anul 2015. În același an, ARACIP a inițiat procesul de elaborare a actului normativ (hotărâre a Guvernului). Din motive neimputabile ARACIP (de exemplu, schimbările frecvente la nivelul conducerii Ministerului Educației), noile standarde au fost aprobate abia în anul 2020 și vor intra în vigoare în anul școlar 2021-2022. 

Pentru oricine este dispus să citească, cu atenție, standardele și ghidurile de aplicare aferente (publicate), credem că este evident faptul că noile standarde sunt focalizate mai mult pe proces și pe output/outcome, adică ce PRODUCE școala, evaluând în mod real felul în care școala răspunde nevoilor comunității și duce copiii și tinerii către performanță. Ghidurile propuse au ca scop să sprijine fiecare școală și sistemul de învățământ în ansamblul sau să își îndeplinească mai bine rolul. 

Mai menționăm și faptul că Rapoartele de evaluare externă în vederea acreditării și pentru evaluarea externă periodică cuprind date privind progresul înregistrat de unitatea de învățământ respectivă (pentru cel puțin ultimii 2 ani școlari încheiați) la indicatorii majori de rezultat (cum ar fi: participarea școlară, rezultatele învățării, destinația absolvenților etc.).

  1. ARACIP poate evalua oricând, pentru autorizare sau acreditare, unități de educație timpurie (creșe și grădinițe), fiind întrunite toate condițiile legale. Noile standarde cuprind prevederi specifice (cerințe) ce țin de procesul educațional, dar facem precizarea că, înainte de a vorbi despre niveluri ale calității, există condiții preliminare, care trebuie îndeplinite, în numele interesului superior al copilului, privind sănătatea, siguranța și îngrijirea copiilor în unități de educație timpurie. 

Sănătatea și siguranța copiilor noștri sunt primordiale. Facem apel la părinți să nu-și înscrie copiii la unități de învățământ care nu dețin autorizațiile emise de autoritățile competente și să facă presiuni asupra autorităților publice locale, respectiv asupra deținătorilor privați de spații de învățământ să asigure, conform legii, toate condițiile legale ce țin de sănătatea și siguranța copiilor și să obțină toate autorizațiile necesare în acest sens. 

  1. Referitor la guvernanța ARACIP:
  • Funcționarea Consiliului ARACIP (și, în general, a organismelor de conducere ale ARACIP) este reglementată prin HG nr. 1.258 / 2005 privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare al Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP).
  • Pozițiile diferiților purtători de interese sunt exprimate prin intermediul Consiliului Consultativ al ARACIP (componența și atribuțiile acestuia fiind aprobate prin OMECS Nr. 5445/2016).
  • În privința învățământului profesional și tehnic: consultarea angajatorilor și a celorlalți actori locali se realizează pe baza unor reglementări specifice, emise de Ministerul Educației și de către CNDIPT – luate în considerare atât în standarde, cât și în procesul efectiv de evaluare externă (de exemplu, prin vizitarea locurilor de practică la angajatori). Menționăm și faptul că noile standarde cuprind cerințe specifice, rezultate din dezbaterea publică. Mai menționăm și faptul că cerințele mediului economic sunt parte a procesului de elaborare, aprobare și aplicare a standardelor de pregătire profesională și privind elaborarea și aplicarea curriculumului în dezvoltare locală – toate aceste elemente fiind luate în considerare în procesul de evaluare externă în cazul unităților de învățământ profesional și tehnic. 
  1. În privința apartenenței directorului la Corpul Experților în Management Educațional (CNEME), facem precizarea că modificarea Legii Educației Naționale prin OUG 41/2021 a intrat în vigoare pe 31 mai 2021 și are efecte pentru viitor. În plus, derogarea funcționează doar pentru înscrierea la concursul național pentru ocuparea funcției de director/director adjunct în unitățile de învățământ preuniversitar. 

De la momentul intrării în vigoare, nu au fost primite cereri noi, care să beneficieze de această prevedere și nici nu au fost luate decizii de neacordare a autorizării de funcționare provizorii sau a acreditării pe motivul neapartenenței directorului la CNEME.   

  1. Respingem cu fermitate acuzația că ARACIP s-ar substitui altor autorități, respectiv ISU sau DSP. Așa cum am menționat și mai sus, evaluarea modului în care unitățile de învățământ asigură sănătatea și securitatea participanților la educației se regăsește și în vechile standarde, și în cele noi. Considerăm că legislația privind securitatea la incendiu (și comportamentul în situații de urgență) și legislația privind normele de igienă din unitățile pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna și recreerea copiilor și tinerilor, sunt opozabile unităților de învățământ în aceeași măsură ca și reglementările legale privind curriculumul și personalul din învățământ (de exemplu), iar respectarea acestor cerințe reprezintă o precondiție a calității, influențând, totodată, în mod pozitiv, și starea de bine a copiilor și tinerilor care învață în instituțiile de învățământ preuniversitar. 

 

ARACIP, instituție aflată în coordonarea Ministerului Educației, a răspuns la toate cerințele acestuia, în limita atribuțiilor legale, fiind un partener loial, flexibil, deschis, pe care se poate sprijini pentru a se dezvolta și a genera învățare. Pe de altă parte, nu putem fi de acord cu definirea ”flexibilizării” ca încălcare sau ocolire a prevederilor legale. Mai mult, în condițiile actuale, nevoia de calitate este tot mai mare și, ca urmare, considerăm că este nevoie de o creștere a exigenței în furnizarea serviciilor educaționale și nu de o relaxare a cerințelor.

ARACIP este și trebuie să rămână, în opinia noastră, o instituție autonomă, ferită de ingerințe politice și de interese patrimoniale individuale sau de grup, doar așa putându-și realiza misiunea de evaluare externă a calității educației, apărând drepturile beneficiarilor de educație și asigurând respectarea interesului superior al copilului.

1 comment

  1. Tallaj Ivonne spune:

    ARACIP ,nici teoretic nu respecta toate legile in vigoare cu toate ca ordonanța prin care a fost infintata aceasta agenție o obliga la respectarea legile in vigoare și sa propună ministerului anumite modificări procesuale in acest sens cea ce nu a făcut , iar practic alegerea evaluatori se face pe criterii de simpatie și interes între expertul ARACIP responsabil și evaluatorul , ARACIP condus de domnul Iosifescu încalcă Constituție și nu Răspunde la adrese oficiale trimise , iar cu dovezi și cu probe rezonabile ARACIP a acreditat anumite școlii care nu îndeplinesc condițiile de acreditare , procesul cu ARCIP nu va opri aici , iar aceasta instituție va Răspunde la nivel european și mai mult de cât atâta la nivel global , viitorul apropiat va scoate multe lucruri la suprafața iar ARACIPUL nu va scapă de un control european , și de alte organe la nivel internațional , a teroriza viața persoanelul civile nu este o crima de care putem trece in diferent de costuri

«

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.