fbpx

Analfabetism funcțional de maximum 20% în anul 2030, obiectiv asumat de Guvern în Memorandumul ”România Educată”

Guvernul se angajează, în Memorandumul pentru aprobarea proiectului România Educată, ca rata de analfabetism funcțional să ajungă la maximum 20% până în anul 2030.

Memorandumul a fost publicat astăzi și reflectă, aproape integral, conținutul documentului discutat de președintele Klaus Iohannis cu liderii politici la Palatul Cotroceni, publicat, în ziua respectivă, de Educație Privată.

Executivul urmează să aprobe Memorandumul în ședința de mâine, la care va participa și Iohannis.

Principalele obiective asumate de Guvern:

1. Îmbunătățirea performanței sistemului de educație:
Creșterea finanțării educației pentru atingerea unui procent minim din cheltuiala
publică, corelat cu media alocărilor pentru educație în statele membre ale UE;
Scăderea ratei de părăsire timpurie a școlii, până la un nivel de cel mult 10%;
Reducerea cu minimum 50% a prezentei rate de analfabetism funcțional, astfel
încât, la orizontul 2030, să ajungă la cel mult 20%;
Până în 2030, toți profesorii să aibă competențe digitale de bază (inclusiv de
predare prin instrumente digitale – digital literacy) și cel puțin 85% dintre elevii
de clasa a VIII-a să aibă competențe digitale de bază;
Până în 2030, minimum 40% dintre tinerii cu vârsta cuprinsă între 30 și 34 de ani
vor fi absolvenți de studii superioare.

2. Creșterea participării și calității educației timpurii:
Până în 2030, 30% dintre copiii cu vârsta până la 3 ani participă la educație antepreșcolară;
Până în 2030, 96% dintre copiii între 3-6 ani participă la educație preșcolară;
Până în 2025, va fi realizat un curriculum național pentru toate nivelurile de
educație timpurie.

3. Creșterea performanței în învățământul primar, secundar inferior și secundar superior:
Până în 2030, cel mult 20% dintre tinerii în vârstă de 15 ani vor mai avea
competențe scăzute la citire, matematică și științe conform metodologiei testelor
PISA (în prezent, înregistrăm un procent de 41% citire, 47% matematică și 44%
științe);
Până în 2030, cel mult 15% dintre elevii de clasa a VIII-a vor mai înregistra
competențe scăzute în domeniul informatic (în prezent, procentul este de 39%);
Până în 2025, se va trece la aplicarea unui model de proiectare a curriculumului
bazat pe competențe la toate nivelurile de învățământ preuniversitar;
Până în 2030, peste 15.000 de cadre didactice din învățământul primar și 40.000 din
învățământul gimnazial vor fi formate pentru aplicarea noului curriculum bazat
pe competențe.

4. Sporirea calității și atractivității învățământului superior:
Până în 2030, minimum 40% dintre tinerii cu vârsta cuprinsă între 30 și 34 de ani
vor fi absolvenți de studii superioare;
Până în 2030, minimum 30% din totalul cursurilor din învățământul superior vor
fi opționale;
Până în 2030, minimum 20% dintre absolvenții de învățământ superior – licență și
master – vor participa la programe de mobilitate externă;
În 2030, în România, vor studia cel puțin 10% studenți internaționali (din totalul
studenților înmatriculați).

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *