
Alineatul 11 din articolul 68, prin care copiii cu CES puteau fi eliminați din învățământul de masă, a fost eliminat din textul noii Legi a educației de către senatori.
În urmă cu câteva minute, comisia de învățământ a votat renunțarea la acest alineat, la propunerea Monicăi Anisie, fost ministru al Educației. Votul pentru eliminare a fost în unanimitate.
Textul respectiv a generat proteste consistente din partea societății civile.
Federația Părinților și Aparținătorilor Legali din România (FePAL), alături de Grupul civic Părinții cer schimbare, Asociația SUPRA, Asociația Mame pentru Mame, solicită abrogarea prevederilor discriminatorii incluse în Legea Educației, adoptată recent de Camera Deputaților, care exclud copiii cu cerințe educaționale speciale (CES) din învățământul de masă. Organizațiile îndemnă societatea civilă, părinții, cadrele didactice și toate părțile implicate să se alăture acestei cauze și să susțină drepturile copiilor cu CES.
„Considerăm că fiecare copil, indiferent de cerințele sale educaționale speciale, are dreptul fundamental la o educație de calitate, într-un mediu inclusiv și prietenos, alături de ceilalți copii. Excluderea copiilor cu CES din învățământul de masă are consecințe grave asupra dezvoltării lor socio-emoționale, abilităților de integrare socială și asupra autonomiei lor pe termen lung, precum și asupra societății, în general”, au arătat organizațiile, în comunicatul de presă comun.
Organizațiile atrag atenția că „Articolul 68, alineatul 11 al noii Legi a Educației creează un cadru legal care permite segregarea copiilor cu CES, limitându-le accesul la învățământul de masă. Potrivit acestui articol, înmatricularea copiilor cu CES într-o unitate de învățământ de masă este permisă doar dacă aceasta dispune de resursă umană și bază materială corespunzătoare, inclusiv de cadre didactice de sprijin și itinerante. Această prevedere contravine principiilor fundamentale ale incluziunii educaționale și dreptului la educație al tuturor copiilor.