fbpx

Liga Studenţilor din Iaşi, protest spontan faţă de modificările din Legea Educaţiei 

foto: edu.ro

Liga Studenţilor din Iași organizează un protest spontan în faţa sediilor PSD, PNL şi al Ministerului Educaţiei, faţă de modificările aduse la Legea Educației şi faţă de modul în care s-au organizat dezbaterile în Camera Deputaţilor şi Senat, vineri, începând cu ora 12.00: „Ligia Deca, PNL şi PSD acceptă la dezbateri şi negocieri doar organizaţii docile, o aşa-zisă «societate civilă», care de fapt răspunde la apelul structurilor de putere”.

Studenții acuză că accesul reprezentanţilor organizaţiei a fost restricţionat în Parlament şi în Ministerul Educaţiei la solicitarea unor oameni politici şi a unor federaţii studenţeşti, potrivit comunicatului de presă.

„Studenţii vor merge pe rând la sediile celor două partide şi la Minister, iar pe rând vor împărţi trecătorilor „diplome” fără valoare din viitorul „României Educate”. În momentul de faţă, proiectele de legi ale educaţiei „România Educată” sunt în comisia de învăţământ din Senat, urmând ca săptămâna viitoare să fie votul final.

La solicitarea unor structuri studenţeşti la nivel naţional şi cu sprijinul lui Sorin Cîmpeanu şi al lui Gigel Paraschiv, din noiembrie 2019 până în prezent, a fost blocat accesul Ligii Studenţilor (LS IAŞI) la orice consultare la nivel ministerial şi guvernamental, iar acum şi la nivel de Parlament. Miza acestui blocaj instituţional este să nu permită participarea la dezbateri a vocilor critice la adresa „României Educate”, fiind preferate doar organizaţiile docile, apropiate de cercurile de putere ale Administraţiei Prezidenţiale, ale PNL şi PSD”, arată Liga Studenţilor Iaşi.

Studenții afirmă că „Ligia Deca, PNL şi PSD acceptă la dezbateri şi negocieri doar organizaţii docile, o aşa-zisă „societate civilă”, care de fapt răspunde la apelul structurilor de putere”.

„Recent, o parte din aceste organizaţii au cerut ministerului eliminarea istoriei, logicii, psihologiei, filosofiei, limbii latine din planurile cadru pentru profilele umaniste la liceu, precum şi a fizicii, chimiei, biologiei şi geografiei în ultimii doi ani de liceu, generând o contrareacţie publică fără precedent din partea societăţii reale. Accesul la negocieri şi dezbateri trebuie făcut liber pentru orice persoană interesată”, spun studenţii.

Liga arată că nu mai pot fi sesizate problemele din universităţi.

„Este eliminată posibilitatea ca persoană interesată, inclusiv studenţii, să sesizeze instanţele de judecată şi Consiliul Naţional de Etică şi Management Universitar (CNEMU) atunci când o universitate încalcă legea. În lipsa posibilităţii ca orice persoană fizică sau juridică să poată sesiza abaterile de la lege, rectorii capătă imunitate şi nu mai pot fi traşi la răspundere şi revocaţi din funcţie, iar universităţile nu mai pot fi sancţionate financiar sau administrativ, fiind protejate exact ca în regimurile totalitare. Deşi învăţământul este serviciu de interes public iar universităţile fiind investite cu putere publică de către stat, deşi sunt plătite din banii contribuabililor, universităţile nu vor mai putea fi verificate şi trase la răspundere de aceştia”, spune Liga Studenţilor Iaşi.

Ei mai afirmă că diplomele nu vor mai avea acoperire în lipsa unor mecanisme reale şi eficiente de control din partea studenţilor şi a cetăţenilor asupra calităţii educaţiei.

„Mai mult, diplomele de doctor nu vor mai avea nicio valoare din moment ce acestea vor putea fi obţinute prin fraudă academică (plagiat), iar cei care îşi însuşesc lucrări care nu le aparţin vor putea scăpa de sancţiunile şi rigorile eticii academice. Va creşte „inflaţia de specialişti”, în special în politică, de oameni care susţin că au studii, dar de fapt deţin diplome fără valoare”, spune Liga în comunicat.

Studenţii critică şi că rectorii vor putea rămâne în funcţie cel puţin 10 ani de acum încolo, indiferent de numărul de ani în care au fost deja la conducerea universităţilor.

„Aceştia vor transforma universităţile în „moşii”, creând reţele de putere prin care posturile şi funcţiile vor fi date nu pe merit, ci pe afiliere la „clan”. Mai mult, nu există nicio incompatibilitate între funcţia de rector şi diverse funcţii politice care fac, în realitate, imposibilă exercitarea celor două concomitent”, afirmă studenţii. ”Rezultatele evaluării cadrelor didactice de către studenţi nu mai sunt publice. Decizia CCR nr. 435/2020 a clarificat faptul că prevederea actuală din Legea nr. 1/2011, art. 303 alin. 2, care statuează că „Evaluarea de către studenţi a prestaţiei cadrelor didactice este obligatorie. Rezultatele evaluărilor sunt informaţii publice.” este constituţională şi NU încalcă art. 26 din Constituţie (care protejează viaţa privată) şi normele europene privind protecţia datelor cu caracter personal. Rezultatele statistice lipsesc măsura publicării acestor rezultate de efect. Cum evaluarea se realizează pentru fiecare cadru didactic în parte, este firesc ca rezultatele să fie tot pentru fiecare cadru didactic în parte şi nu generalizate atunci când sunt puse la dispoziţia studenţilor şi a publicului. Educaţia fiind serviciu de interes public, trebuie să fie supusă unui mecanism de verificare a calităţii de către public, care este reprezentat de aceste evaluări, cu condiţia publicării rezultatelor pentru fiecare cadru didactic în parte”, mai critică studenţii.

Ei arată că studenţii etnici români vor pierde în continuare finanţarea dacă obţin pe perioada studiilor cetăţenia română cu domiciliu în România. Statul român va perpetua nedreptatea pe care o face studenţilor etnici români din afara graniţelor care, odată cu obţinerea cetăţeniei române, pierd finanţarea studiilor şi bursa.

„Ligia Deca, din perioada în care a fost consiliera preşedintelui Klaus Iohannis, s-a înconjurat de o aşa-numită «societate civilă», care este mai degrabă o «societate în civil» – organizaţii care fac opoziţie controlată, care critică cât să nu se spună că nimeni nu a zis nimic şi care caută să înlăture de la masa dezbaterilor şi a negocierilor orice asociaţie independentă care ar fi contra «variantei oficiale». PSD, PNL şi Ligia Deca se folosesc de aceste metode totalitare de mimare a democraţiei pentru a împinge în Parlament atât agenda oamenilor politici care doresc instituirea unui control al statului în educaţie, cât şi al organizaţiilor cu agendă ideologică care subminează fundamentele învăţământului clasic şi care doresc slăbirea rolului familiei în educaţie” a declarat Toma Tataru, preşedinte Liga Studenţilor (LS IAŞI), citat în comunicat.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.