Un copil educat este un om câștigat, Alătură-te comunității www.educatieprivata.ro și vei afla primul sau prima despre ceea ce te interesează : concursuri, olimpiade, baterii de teste, meditații sau despre activitățile de timp liber pe care le recomandăm.
Prin completarea datelor pentru Educație Privată ești de acord cu Termenii de Utilizare si Nota de Confidențialitate.
Alătură-te comunității cadrelor didactice www.educatieprivata.ro si vei avea acces la exemple de bune practici, invitații la seminarii și conferințe despre educație și anunțuri de carieră din țară sau stăinătate.
Prin completarea datelor pentru Educație Privată ești de acord cu Termenii de Utilizare si Nota de Confidențialitate
Un părinte informat se va înțelege mult mai ușor cu propriul copil. Alătură-te comunității de părinți www.educatieprivata.ro și vei primi informații despre sistemul de învățământ privat, alternativele educaționale, ofertele școlilor private, consursuri și olimpiade, meditații sau programele de pregătire anunțate de unitățile școlare partenere.
Prin completarea datelor pentru Educație Privată ești de acord cu Termenii de Utilizare si Nota de Confidențialitate
7 strategii practice pentru părinți, din prima carte de parenting validat științific
15 August 2024, 18:06
sursa foto: Vidal Balielo Jr/ pexels.com/
În procesul de creștere și educare a copiilor este esențial ca părinții să aplice metode de intervenție bazate pe cercetări științifice. Prima carte publicată în România despre parenting validat științific, coordonată de Oana David și Daniel David, profesori la Universitatea Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca, oferă 7 strategii practice pentru părinți, simplu formulate, care țin cont de profilul psihobiologic al fiecărui copil și pot contribui la dezvoltarea sănătoasă a acestuia.
Mintea umană a copiilor are mecanisme psihobiologice relevante (mult vs. puțin) atât pentru întăriri, cât și pentru pedepse. Mecanismele, în funcție de copil și de context, pot funcționa independent sau împreună (rezultând astfel cel puțin 4 profiluri combinate). Aceste mecanisme au o componentă genetică (ceea ce le face stabile în același mediu) și una de mediu (ceea ce le poate schimba, în limitele permise de genetic, odată cu schimbarea mediului).
Practicile parentale trebuie ajustate profilului psihobiologic al copilului la momentul respectiv, orice nepotrivire sau exagerare – ex. spre „parenting pozitiv” (utilizarea exclusivă a recompenselor) sau „parenting negativ” (utilizarea dominantă a pedepselor) – putând afecta dezvoltarea copiilor.
Pentru copiii sensibili la întăriri, părinții trebuie să utilizeze mai ales întăriri nu pedepse, iar întăririle trebuie să fie dominant pozitive (ex. „fac ceva ca să primesc o recompensă”), nu în primul rând negative („fac ceva ca să evit o pedeapsă”). Regulile pot fi formulate aici în termen de „prescripție” (ex. „ce să fac”). Utilizarea pedepselor trebuie să fie aici ceva secundar și facultativ, ca mijloc de antrenament pentru viață.
Pentru copiii sensibili la pedepse părinții trebuie să utilizeze mai ales pedepse dominant negative (ex. „pierd un beneficiu), nu în primul rând pozitive (ex. „mă izolez 10 minute”), iar pedepsele fizice trebuie evitate (mai ales în contextul reglementărilor privind drepturile copiilor). Regulile pot fi formulate aici în termen de „interdicție” (ex. „ce să NU fac”). În paralel trebuie însă activată și componenta psihobiologică legată de întăriri, ca mijloc de antrenament pentru viață.
Pentru copiii sensibili atât la întăriri, cât și la pedepse se pot utiliza practici parentale din ambele zone, cu dominanța celor legate de întăriri.
Pentru copiii cu sensibilitate scăzută atât la întăriri, cât și la pedepse se pot angaja mai intensiv și personalizat practici parentale bazate atât pe întăriri, cât și pe pedepse, iar dacă se dezvoltă probleme psihocomportamentale și emoționale, practicile parentale vor trebui personalizate cu ajutorul unui specialist în psihologie.
Întăririle și pedepsele trebuie gândite într-un program parental mai complex, care, pornind de la profilul psihobiologic al copilului, implică disciplinarea prin angajarea întăririlor/pedepselor prin reguli adecvate (ex. clare, anticipate, adaptate vârstei și negociate când este posibil), totul însă pe fondul acceptării necondiționate a copilului ca persoană (fără a asta să însemne că suntem de acord și cu ceea ce face!).