Toţi profesorii care au fost chestionați spun că au elevi cu pierderi de învățare, iar 1 din 10 profesori spune că mai mult de jumătate din clasă este în această situaţie, potrivit unui studiu realizat de World Vision România.
O altă concluzie a studiului este că incidentele de violenţă domestică au crescut de până la zeci de ori.
Abandon școlar, pierderi mari de învățare, familii marcate de violență: aşa arată radiografia școlii şi a vieţii copiilor din medii vulnerabile în vreme de pandemie, conform studiului „Educaţia şi viaţa copiilor vulnerabili în pandemie” realizat de Fundația World Vision România în primele luni ale anului 2022.
Pierderile de învățare, omniprezente
Pierderile de învățare suferite de elevi în ultimii doi ani sunt semnificative. Astfel, mai bine de jumătate (51%) dintre profesori afirmă că la clasele unde predau ponderea elevilor care înregistrează pierderi de învățare este de cel mult 25%, respectiv unu din patru elevi se confruntă cu o astfel de problemă. Aproape o treime (31%) dintre cadrele didactice spun că proporția elevilor care înregistrează pierderi de învățare se situează între un sfert și o jumătate din totalul clasei, peste 10% spun că între 50 şi 75% dintre elevi sunt în această situaţie, iar 6% constată că toți elevii lor au pierdut din materie.
Studiul Fundaţia World Vision România a fost realizat în 51 de unități de învățământ din mediul rural. În aceste şcoli, la fiecare 100 de copii, doi au abandonat şcoala în anul şcolar 2020 – 2021.
Profesorii, pesimiști cu privire la calitatea educației
Aproape trei sferturi dintre profesorii din România consideră că în ultimii doi ani și de repetate perioade de suspendare a orelor de clasă cu prezență fizică, calitatea educației din școlile românești a scăzut.
Majoritatea cadrelor didactice afirmă că aceasta fie a scăzut (73%), fie a rămas la același nivel ca înainte de pandemie (19%). Doar 8% afirmă că din 2020 până în prezent calitatea educației a crescut.
Părinții, în schimb, sunt mult mai optimiști faţă de profesori. O majoritate relativă a acestora (48%) afirmă că nivelul de calitate a învățământului a rămas la fel, 39% cred că a scăzut, iar 13% spun că aceasta a crescut.
Orele online, soluţie de avarie
În contextul pandemiei, orele online au funcționat mai degrabă ca o soluție de avarie. Astfel, în 2020 circa 64% dintre profesori spun că au susținut ore online, pondere care a crescut la 82% în 2022.
În 2020, 55% dintre profesori spun că au transmis teme şi exerciţii prin telefon sau prin aplicaţii de mesagerie online ca WhatsApp sau Facebook Messenger. Procentul a scăzut uşor în 2022, ajungând la 47%.
Capacitatea de învățare și comportamentul copiilor, afectate de izolarea din perioada pandemiei
Cei doi ani de funcționare a școlii în pandemie au lăsat o amprentă profundă inclusiv asupra sănătății mentale a copiilor: astfel, mai puţin de un sfert (23%) dintre profesori afirmă că nu au observat schimbări în comportamentul elevilor lor.
În ceea ce-i priveşti pe ceilalţi profesori, doi din trei (64%) spun că elevii lor se concentrează acum mai greu la oră, iar o treime că au observat că unii copii au devenit mai agresivi; o pondere similară (32%) au constatat, dimpotrivă, că unii elevi sunt mai retrași.
Efectele psihologice ale pandemiei: violențele domestice au explodat
Conform studiului, în intervalul 2020-2022 s-a înregistrat o creștere uriașă, de cinci până la zece ori, a incidentelor familiale soldate adesea sau întotdeauna cu violențe fizice. Copiii au resimțit acut izolarea, în circa 31% din cazuri petrecându-și ultimul an singuri în fața televizorului. Aproape o jumătate din ei (48%) au interacționat cu prietenii mai mult online decât față în față.
Veniturile familiei
De cealaltă parte, peste o treime din părinți (35%) au declarat că în ultimii doi ani le-au scăzut veniturile, în vreme ce ponderea adulților care au probleme cu locul de muncă (l-au pierdut, nu au mai putut să lucreze cu ziua sau nu aveau unul nici înainte) s-a majorat ușor, de la 46% în 2020 la 48% în 2022.
Reforma învățământului este urgentă. Școlile din mediul rural – o prioritate
„Reforma sistemului de educație este necesară – și de fapt, așa cum ne-au arătat acești ultimi doi ani, inevitabilă –, dacă vrem ca învățământul din România să aibă un viitor. Orice discuţie despre reforma învăţământului trebuie să aibă la bază lecţiile pandemiei. Ceea ce ne-a arătat acest studiu este că abandonul școlar și părăsirea timpurie a școlii se corelează strâns cu statutul socio-economic al familiilor. În plus, este esenţială asigurarea de consiliere psihologică pentru copiii, care s-au confruntat cu o creștere explozivă a situațiilor de violență domestică în anii de pandemie”, spune Mihaela Nabăr, director executiv al Fundației World Vision România.
Studiul World Vision România indică faptul că reforma educației trebuie să vizeze cu prioritate învățământul din mediile vulnerabile, acolo unde se concentrează majoritatea problemelor sistemului: lipsa de resurse materiale, infrastructura deficitară, lipsa de personal calificat, lipsa unor servicii suport.
Cum ajută World Vision România copiii din mediul rural şi cum poţi contribui gratuit
Fundaţia World Vision România oferă masă caldă la școală, două ore de sprijin cu temele, ateliere de dezvoltare personală, educaţie non-formală, precum şi tabere de vară pentru peste 1.300 de copiii (clasele 0-IV) din comunitățile vulnerabile de la sate.
Anul acesta, World Vision România a lansat campania #PoatePoţi şi își propune să includă în program încă 100 de copii. Oricine doreşte să se implice o poate face completând gratuit, online formularul de redirecţionare a impozitului pe venit (forumularul 3,5%). La 1 formular completat, organizația poate ține un copil timp de 2 săptămâni la școală. La două formulare, perioada se prelungește la o lună. Pentru 100 de copii fundația are nevoie în total de 2.400 de formulare. Calculul a fost făcut ţinând cont de salariul mediu brut. Formularul poate fi completat aici: https://bit.ly/3ssCkrp
Despre studiul „Bunăstarea copilului în pandemie”
Cercetarea, de tip exclusiv cantitativ, a fost derulată online în perioada ianuarie – februarie 2022, pe un eșantion de 1.314 părinți cu copii de vârstă școlară din cele 18 județe unde World Vision România derulează intervenții educaționale. Universul cercetării a inclus atât respondenți aflați în situație de vulnerabilitate socio-economico și/sau educațională (58%), cât și respondenți non-vulnerabili (42%). Populația care trăiește în gospodăriile intervievate numără 6.098 de persoane.
Studiul a inclus, de asemenea, și 546 de profesori din 118 unități de învățământ (școli generale, licee teoretice, licee tehnologice, școli profesionale și colegii tehnice).