fbpx

Sorin Ion: La ce îi folosește acum diploma de bacalaureat unui absolvent de filologie, care nu continuă studiile?

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, a argumentat introducerea probelor facultative la examenul de bacalaureat prin exemplul unui absolvent de filologie, despre care s-a întrebat la ce îi folosește diploma de bacalaureat în acest moment, dacă nu continuă învățarea în ciclul universitar.

”Am primit întrebarea ce rost au asemenea probe facultativă, pentru că, atâta vreme cât nu sunt obligatorii, n-o să le susțină nimeni. Aș vrea să pornim de la ce nu merge astăzi sau ce nu funcționează bine din acest punct de vedere al examenului de bacalaureat în România și mă gândesc tot timpul la un absolvent de filologie, care nu urmează învățământul superior, care sunt șansele lui în viață. La ce îi folosește diploma de bacalaureat. unui absolvent de filologie care nu continuă studiile în învățământul superior. Or, atâta vreme cât el se poate certifica pe anumite discipline de studiu, pe anumite domenii, se poate certifica voluntar la ce anume este el bun, la ce excelează, aceste certificate pot fi ele însele calificări sau pot face parte dintr-o viitoare calificare. Ideea principală este să dăm o șansă în plus fiecărui absolvent, indiferent de ruta pe care și-o alege”, a declarat Sorin Ion, la o dezbatere organizată de Coaliția pentru Educație,

Potrivit proiectului de Lege a învățământului preuniversitar, pus în dezbatere publică de Ministerul Educației, elevii care încep clasa a IX a în anul școlar 2023-2024 vor susține examenul de bacalaureat cu următoarele probe:
A – proba scrisă de evaluare a competențelor la disciplinele cuprinse în trunchiul comun – probă comună pentru elevii de la toate filierele, profilurile și specializările; aceasta constă într-o probă unică, prin care se evaluează competențele generale formate pe parcursul ciclului liceal la limba și literatura română, matematică, științe, istoria și geografia României și Europei și științe socio-umane.
B – două probe de evaluare a competențelor lingvistice la două limbi de circulație internațională. Rezultatul evaluării se exprimă prin nivelul de competență corespunzător Cadrului european comun de referință pentru limbi. Elevii care promovează, pe parcursul învățământului preuniversitar, examene cu recunoaștere internațională pentru certificarea competențelor lingvistice în limbi străine au dreptul la recunoașterea și echivalarea rezultatelor obținute la aceste examene, la cerere;
C – proba de evaluare a competențelor digitale. Rezultatul evaluării se exprimă prin nivelul de competență, în raport cu standardele europene recunoscute în domeniu. Elevii care promovează, pe parcursul învățământului preuniversitar, examene cu recunoaștere europeană pentru certificarea competențelor digitale au dreptul la recunoașterea și la echivalarea rezultatelor obținute la aceste examene, la cerere;
D – probă scrisă la Limba și literatura maternă – probă comună pentru elevii de la toate filierele, profilurile și specializările, care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităților naționale;
E – probe scrise, facultative, specifice profilului sau specializării, la alegerea candidatului, după cum urmează:
a) pentru profilul real, specializarea matematică-informatică, din filiera teoretică, o probă scrisă din matematică și informatică cu accent pe competențele dezvoltate în cadrul acestei specializări;
b) pentru profilul real, specializarea științele-naturii, din filiera teoretică, o probă scrisă din fizică, chimie și biologie cu accent pe competențele dezvoltate în cadrul acestei specializări;
c) pentru profilul umanist, specializarea științe sociale, din filiera teoretică, o probă scrisă din istorie și științe socio-umane, cu accent pe competențele dezvoltate în cadrul acestei specializări;
d) pentru profilul umanist, specializarea filologie, din filiera teoretică o probă scrisă din limba și literatura română și limba și literatura unei limbi de circulație internațională studiate, cu accent pe competențele dezvoltate în cadrul acestei specializări;
e) pentru filiera profesională, o probă scrisă specifică domeniului de pregătire;
f) pentru filiera vocațională, o probă specifică profilului sau specializării.
Examenul naţional de bacalaureat se consideră promovat de către absolvenţii învăţământului secundar superior, liceal, care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) au susţinut proba de evaluare a competențelor lingvistice la două limbi de circulație internațională și proba de evaluare a competențelor digitale și au obținut cel puțin nivelul „independent”;
b) au susţinut proba scrisă de evaluare a competențelor la disciplinele cuprinse în trunchiul comun şi au obţinut cel puţin nota 6;
c) au susţinut probă scrisă la Limba și literatura maternă şi au obţinut cel puţin nota 6;
AbsolvenţiI care au susţinut proba de de evaluare a competențelor lingvistice și proba de evaluare a competențelor digitale li se eliberează certificate care atestă nivelul de competenţă lingvistică, respectiv nivelul de competenţă digitală. Eliberarea acestor certificate nu este condiţionată de promovarea probelor scrise și practice.

Proba scrisă, facultativă, specifică profilului sau specializării nu condiționează promovarea examenului de bacalaureat.

1 comment

  1. Ela Popescu spune:

    Pot sa spun ca nu prea mai exista locuri de munca unde sa nu se ceara diploma de BAC. Auzeam ca si pentru un post de femeie de serviciu se cere asa ceva !

«

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.