fbpx

Pledoarie în vremea pandemiei

de Luiza Cristea, Școala Metropolitană A.R.C.

O simplă coincidenţă  ca publicarea în Monitorul Oficial din 5 mai a hotărârii de acreditare a Şcolii Gimnaziale Metropolitane A.R.C. a coincis cu testul pe care l-am dat toţi în această perioadă de pandemie?   Evident! Dar e o coincidenţă relevantă.

Între  teorii ale conspiraţiei, nonşalanţa ignoranţei, “fake news” şi vaicăreli tradiţionale, s-a creat în societate acel spaţiu al common sense-ului  englezesc sau al “bunului simţ” românesc în sensul lui propriu, depăşind înţelesul restrâns, exclusiv moral.

Observaţie şi experienţă, încercare şi eroare,  interpretare rezonabilă a informaţiei şi acţiune responsabilă în mediul de intervenţie. Aceasta este imaginea care, din interirorul comunităţii de elevi, profesori, părinţi ai şcolii noastre, dar şi din tabloul general al iniţiativelor, proiectelor, experienţelor împărtăşite în comunitatea largă a educaţiei, mi-a dat o încredere rezonabilă în faptul că “Totul va fi MAI bine”.

Club Debate – Online

Acesată perioadă a pandemiei a fost un test  mult mai relevant decât cele elaborate administrativ. Necunoscutul este cel care ne provoacă la reevaluari şi adaptare rapidă la dinamica realităţii şi parcă toate încercările de reformare a educaţiei din ultimele decenii, au fost doar experienţe care au pregătit o reacţie la ceva exterior oricăror tentative de planificare a viitorului.

Pregatire examen Cambridge – cl a VII-a

Un test pentru omul care nu mai are catedră şi tablă, s-a trezit ca fiind o simplă imagine alături de cele ale copiilor, într-o reţea egalizatoare de pătrate în care nu mai există privilegii – tablă, poziţie frontală, poziţie dominatoare – şi a trebuit să renunte rapid la nostalgii şi să înveţe, uneori cu ajutorul copiilor, să gestioneze spaţiul virtual al învăţării,  pentru părintele care îşi însoţeşte copilul, cu grijă şi îngrijorare , în lumea online în care acesta se simte atât de bine.

Ora de matematica

Nici educaţia nu era pregatită pentru ce ne-a cerut această perioadă..ca şi  toate celelalte domenii: de la sănătate la administraţie publică, în toate ţările. Au fost scoase la lumină şi inechităţile de sistem. Eu şi colegii mei aveam fiecare, în şcoală, laptop-ul nostru   şi când s-a închis şcoala l-am luat la subraţ şi gata, am început şcoala online. Dar la şcolile din mediul rural sau oraşe mici situaţia este radical diferită. Aceste adevăruri despre lumea de azi ne-au cutremurat, deşi toţi le ştiam, dar nu conştientizam impactul social dramatic.

Şi totusi am o stare de optimism!

S-au depăşit interminabilele confruntări de paradigme, discuţiile pro domo, adevărurile absolute şi idiosincraziile; profesori, manageri din educaţie, experţi, funcţionari publici, decidenţi au început să caute febril soluţii rapide…împreună. Chiar şi administraţia publică a reuşit să aibă reacţie, să se consulte cu părţile implicate în educaţie.

Club de Artă – Online

Spaţiul virtual a explodat de webinarii dedicate profesorilor, psihologii au oferit părinţilor sfaturi pe site-ri, blogguri, providerii de internet au oferit pachete avantajoase (viteza internetului în România şi , mai ales, în Bucureşti este spectaculoasă în comparaţie cu alte ţări) , platforme  de comunicare şi management pentru şcoli au fost accesibile tuturor, firme private au facut  donaţii de telefoane sau laptopuri pentru cei care nu dispuneau de ele.

Ora de limba română – Online

Colegii mei, ca şi majoritatea profesorilor din ţară au valorificat resurse formative care stăteau în aşteptare, au actualizat practici de predare şi comunicare , au folosit oferte de dezvoltare profesională în acest mediu virtual. Au experimentat modalităti noi de proiectare a lecţiilor. Au învăţat făcând! Am început orele ascultând muzică, copiii au desenat o lume colorată la clubul de artă, au cântat la pahare la clubul de muzică, am făcut concursuri şi am trimis premii prin curier, acum pregătim pentru 1 Iunie un eveniment public online https://www.facebook.com/events/237955217437152/  , am împărtăşit cu elevii noştri emoţii legate de izolarea aceasta nefericită, am compensat în moduri personale această lipsă a prezenţei fizice.

https://www.facebook.com/101524224787940/videos/219604615996710/?t=20

Am descoperit, profesori şi elevi, lucruri noi unii despre alţii, ne-am ajutat reciproc, relaţiile dintre generaţii s-au consolidat.

https://www.facebook.com/scoalaARC/videos/281359442896373/?t=24

Cea mai frumoasă surpriză: Generaţia” Z” şi-a arătat potenţialul, disponibilitatea, deschiderea, puterea. Şi emoţional copiii s-au dovedit putrernici. O maturizare timpurie? Poate. Sigur, cum ne spun psihologii, trebuie să fim atenţi, să ne simtă alături de ei, că îi iubim şi îi susţinem din toate puterile, dar şi că îi admirăm pentru rezilienţa lor. …. Cred că este prima generaţie supusă  unei întâmplări disruptive care nu poate fi privită ca generaţie de sacrificiu. Sunt conştienţi de puterea lor: au colaborat cu profesorii pentru gestionarea tehnică a platformei de învăţare, s-au ajutat între ei, au dat feedback la metodele folosite de profesori, au ştiut să  ceară şi să propună soluţii pertinente, la clubul de dezbateri au formulat opinii despre situaţia actuală cu o capacitate de analiză neaşteptată! Sunt efectiv uimită de elevii mei!

Cursul de Debate

Părinţii au fost alături de profesori, şi-au păstrat cumpătul şi au participat cu înţelegere şi determinare  la şoala de acasă, ei înşişi având provocări majore în activităţile lor profesionale.

Coincidenţă, da, dar este ca o recunoaştere, venită la momentul cel mai potrivit, a rezilienţei unei comunităţi. O merităm.Aşa cum o merită toţi colegii noştri din toată ţara pentru eforturile lor! Totul va fi MAI bine!


Dacă ai ajuns aici, citește și:

8 mai 1980: Eradicarea Variolei. De la vaccinare, iaca, tacticoasă vine vaca