fbpx

Petiție pentru program într-un singur schimb, în școlile din București și Ilfov

Photo 82043229 © LCVA | Dreamstime.com

Dragoș Dincă, conferențiar universitar la SNSPA și specialist în administrație publică, a inițiat o petiție în care solicită ca programul școlar în București și Ilfov să se desfășoare într-un singur schimb.

Petiția poate fi susținută prin semnătură aici:

Argumentele prezentate de inițiatorul petiției:

Bucureștiul are nevoie de un proiect pe termen lung. ”Cea mai bună cale de a-l face un oraș inteligent este aceea de crea școli care atrag și pregătesc oameni capabili.” Un astfel de proiect rezolvă indirect probleme precum traficul, nivelul veniturilor familiilor sau, pe termen lung, starea de sănătate. În 4 ani, dacă renunțăm la borduri, floricele sau trenul metropolitan, se poate realiza, mai ales că sunt deja lucruri făcute/începute.

 

În București sunt mai mult de 250.000 de elevi și preșcolari înscriși în peste 500 de unități de învățământ. În școlile publice se învață în general în 3 schimburi, uneori începând cu ora 7.00. Orele de școală durează în unele unități de învățământ și până la ora 20.

Acest mod de organizare afectează toți actorii implicați:

1.Părinții

Pentru că foarte mulți copii nu sunt înscriși la școlile din apropierea casei, părinții sunt într-o continuă alergare între locul de muncă, școală, casă, after-school (dacă există), meditații. Toate deplasările ”școlare” cred că duc la o creștere a traficului cu 20%. Este lesne de observat că aglomerația din trafic scade semnificativ în timpul vacanțelor școlare. Acest fapt afectează uneori viața profesională a părinților sau, în unele situații (de obicei pentru mame) se renunță la locul de muncă pentru a aloca timp copiilor.

2.Elevii

Programul școlar început foarte devreme (7-7.30) sau după orele prânzului (14-15) afectează capacitatea de concentrare a unui elev. Programul început la mijlocul zilei (11-12) fragmentează timpul pentru pregătire (dimineața este prea puțin timp, seara copiii sunt obosiți după școala). În plus, masa de prânz nu există sau se rezumă la sendvis-uri și biscuiți. Un astfel de program afectează sănătatea fizică și psihică a copiilor, inclusiv pregătirea lor școlară.

3.Profesorii

Un profesor care are ore în intervalul  7-20 este de asemene supus unor deplasări multiple, are programul fragmentat și nu poate aloca timp suficient propriei pregătiri profesionale, mai ales că în general școlile nu dispun de spații și dotări pentru pregătirea cursurilor.

 

Cauza acestui fapt este lipsa spațiilor de învățământ pentru majoritatea școlilor din București, dotările neadecvate și lipsa de performanță pentru școlile de cartier (acest lucru generează migrarea către școlile din centrul orașului, mai bine cotate) !!!

 

Soluția:

Investiții masive în spațiile de învățământ: construirea de noi săli de clasă pentru toate școlile (mai ales pentru cele de cartier), a unor dotări suplimentare  (săli de sport, cantine, laboratoare), BAZINE DE ÎNOT (în Varșovia sunt 56 de bazine publice de înot și TOȚI elevii au ore de înot), centre de excelență, programe de burse pentru performanță. Evident, sunt necesare creșe, grădinițe dar și cursuri pentru profesori.

 

Miliardul de euro propus pentru trenul metropolitan, care duce de nicăieri către nicăieri, ar asigura finanțarea unui astfel de program (ar rezulta o medie de 2 milioane de euro/școală).

 

Ținte: 

-în toate școlile se va învăța într-un singur schimb (8/9-12/13);

-școlile vor asigura programe after-school între orele 12/13-18 (plătite de părinți parțial);

-școlile vor putea asigura masa de prânz pentru elevi;

-școlile vor asigura activități sportive pentru elevi.

 

Beneficii:

1.Elevii

-asigurarea unor condiții de pregătire școlară adecvate;

-organizarea programului școlar astfel încât să se asigure premisele unor acumulări de cunoștințe și dezvoltării de abilități;

-eliminarea stresului generat de programul școlar în schimburi;

-asigurarea unei supravegheri pe tot parcursul zilei;

-asigurarea unei alimentații echilibrate;

-diversificarea activităților zilnice.

 

2.Părinții

-eliminarea unor deplasări zilnice între locul de muncă-școală-after-school- casă;

-eliminarea stresului zilnic generat de deplasările multiple;

-concentrarea pe activitățile profesionale.

 

3.Profesorii

-organizarea adecvată a programului de lucru și timp pentru pregătirea profesională;

-venituri suplimentare din activitățile after-school organizate în școală.

 

4.Bucureșteni

Sunt beneficiarii indirecți, prin diminuarea aglomerației din trafic cu până la 20%.

 

Pe termen lung, Bucureștiul va câștiga OAMENI, pregătiți și sănătoși!

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.