fbpx

7 sfaturi pentru performanță de la Alexandra, premiată la Olimpiadele Naționale de Fizică și Matematică

Performanță și competențe pentru viitor: Alexandra, premiată la Olimpiadele Naționale de Fizică și Matematică, povestește cum se face performanță la liceu.

Autor: Alexandra Bărbulescu, Director de Comunicare la LTN

Eleva noastră din clasa a X-a, Alexandra Curea a obținut Medalie de Aur și mențiune M.E.N. la Olimpiada Națională de Fizică și Medalie de Bronz la Olimpiada Națională de Matematică. Felicitările și aprecierea noastră le merită din plin, mai ales că Alexandra se pregătește de ani buni pentru acest tip de performanțe. Liceul Teoretic Național se mândrește cu prezența elevilor la astfel de competiții iar profesorii noștri sunt onorați să fie parte din parcursul academic al acestor elevi excepționali. 

Am rugat-o pe Alexandra să ne acorde un interviu pentru a afla, direct de la ea, cum se „simte” performanța din perspectiva ei: 

  1. Cine este Alexandra Curea și de când ești pasionată de științe și de materiile la care ai concurat? 

De multe ori și eu mă întreb cine este Alexandra Curea. Încă mai caut răspunsul, dar  pot să îți dau niște indicii. Alexandra Curea este o luptătoare care crede în visele sale. Într-o zi, m-am uitat prin biblioteca tatălui meu și am dat peste o carte scrisă de Dale Dubin „Interpretarea  rapidă a EKG”. Nu am înțeles conținutul, dar mi-a plăcut mult motto-ul de început: „Pentru a  reuși două condiții sunt necesare: prima este a avea o mare capacitate de a visa, a doua este  perseverența, adică încrederea în vis”.  

Eram la grădiniță când am descoperit magia cifrelor sau mai bine zis a regulilor de  combinatorică simplă. Îmi place competiția de când mă știu. Nu pot să spun că nu am emoții, dar sunt ca un sportiv care își dorește meciul. Am debutat cu matematica din clasele primare. Țin minte că eram în clasa a IV-a când am luat Premiul II național la Cangurul Matematician și  am câștigat o tabără la Arefu (jud. Argeș). Ce bucuroasă am fost de realizarea mea! Apoi a venit gimnaziul cu 3 medalii de aur: două la matematică (2017 și 2018) și una la  fizică (2019). 2019 a fost un an de cotitură în evoluția mea. Am descoperit alături de matematică  o nouă materie interesantă: fizica. M-a acaparat, dar nu am renunțat nici la prima pasiune. Am  simțit că cele două se completează armonios. Și de atunci am obținut în fiecare an Medalia de Aur  la Olimpiada Națională de Fizică și Medalia de Bronz la Olimpiada Națională de Matematică (2019, 2021, 2022). Precum știți, în 2020 nu s-au desfășurat olimpiade. 

 

În rezumat, pot spune că până la venirea la Liceul Teoretic Național strânsesem  peste 30 de medalii și premii la concursuri și olimpiade. Venirea în București la Liceul Teoretic Național din toamna anului 2021 a reprezentat o  nouă treaptă în evoluția mea: participarea la concursuri și olimpiade internaționale. Anul acesta  am obținut cele mai valoroase rezultate din toată activitatea: 

  • la fizică sub coordonarea doamnei prof. Ioana Stoica: Medalia de Aur la Olimpiada Națională de Fizică; Medalia de Bronz la Olimpiada Internațională Zhautykov (Kazahstan); Mențiune de Onoare la Physics Unlimited Premier Competition organizat de  Princeton University (USA);
  • la matematică, sub coordonarea domnului prof. Daniel Petriceanu: Medalia de Aur la International Youth Math Challenge; Premiul I la Olimpiada Internațională Formula of Unity (Sankt Petersburg); Medalia de Aur la International STEM Olympiad; Medalia de Bronz la Olimpiada Națională de Matematică. 

La matematică vreau să menționez și ajutorul primit din partea unui coleg excepțional din clasa a XII-a, Tudor Păișanu, care a reușit să organizeze Cercul de matematică din liceul  nostru. Aștept rezultatele finale de la Olimpiada Internațională Formula of Unity (Sankt  Petersburg), secțiunea fizică. Vor urma și alte concursuri și olimpiade internaționale pe timpul verii la care vreau  să particip. 

Și aș vrea să vă mai spun ceva. Alexandra Curea nu înseamnă doar matematică și fizică.  Alexandra Curea are și o latură artistică. Cred că este o moștenire genetică de familie:  străbunica mea a fost actriță, iar străbunicul scriitor și istoric. Am scris poezii. Una dintre  acestea, „Izbăvire”, scrisă în clasa a V-a, a fost premiată cu Medaglia d`Argento la Concursul  Internațional ”Giovani e Poesia” – Triuggio, Italia (2017). O să vă redau doar prima strofă: 

O poveste nespusă… 

O zestre de gânduri de uitare condusă… 

Un paradis ce dispare într-o clipită, 

O cale spre lumină pierdută de la o ispită.

  1. 2. Cum te-ai pregătit pentru aceste performanțe academice? Ce sfaturi ai oferi colegilor de liceu care își doresc să facă performanță în vreun domeniu favorit?

Cuvântul care definește cel mai bine activitatea mea este normalitate. Nu am lucrat  niciodată 14 ore/zi, deși știu că acesta este programul minim de pregătire a unui olimpic de top. Programul de lucru pentru materiile de olimpiadă într-o zi obișnuită din semestru este de 2-3 ore. În perioadele de pregătire dinainte de olimpiadă (de obicei 2 săptămâni) programul de  lucru crește la 8 – 10 ore zilnic. Foarte importantă este relaxarea și odihna creierului în orice zi. Prof. dr. Vlad Ciurea, unul din cei mai mari neurochirurgi din România recomandă 8 – 9 ore de somn și ceea ce este cel mai important este ora optimă de culcare 22:00 – 23:00. Nu împărtășesc activitatea extensivă desfășurată până la 12:00 – 1:00 noaptea. Pe termen lung fie veți obosi sau mai rău puteți claca. Pot să vă dau nenumărate exemple de medaliați la olimpiadele internaționale care fie și-au schimbat profilul, fie mai rău au clacat în timpul facultății pe fond de suprasolicitare. 

Nu am ajuns la nivelul de experiență la care să dau sfaturi. Dar vă pot spune ce am făcut  eu și în măsura în care credeți că este un model interesant care se pliază pe structura și  personalitatea voastră puteți să îl urmați.  

  • În primul rând trebuie să vă descoperiți adevăratele abilități deoarece o alegere greșită  înseamnă un timp pierdut pe care nimeni nu vi-l mai dă înapoi.  
  • Apoi trebuie să credeți cu tărie în visul vostru. Veți fi încercați de multe momente grele, dar nu renunțați. O să vă spun „Povestea Broscuței Surde”, o parabola cu autor necunoscut  care sper să vă ajute. 

„Odată, vreo 10 broaște s-au hotărât să se ia la întrecere: să urce până în vârful unui  turn. S-au adunat mulți privitori să vadă isprava și pariau că nu va reuși nicio broască  să ajungă până sus. Iar broaștele i-au auzit pe cei ce vorbeau. A început întrecerea și  multe dintre „sportive” au renunțat după prima încercare nereușită. Doar o singură  broască s-a străduit și a reușit să urce până sus. ERA SURDĂ!” 

  • Fiți pragmatici!  
  • Stabiliți-vă un plan de lucru care să vă dea noțiunile necesare pentru a câștiga. Dacă  trebuie să parcurgeți 100 de probleme împărțiți-le la numărul de zile disponibile pentru  pregătire și realizați-vă norma în fiecare zi. Nu mizați pe faptul că și mâine e o zi. Plecați  de la premiza că ceea ce ați reușit să faceți astăzi cam același lucru îl veți face și mâine.  
  • Lucrați în permanență, nu în salturi! Concurenții voștri adevărați asta fac! Nimeni nu  o să vă aștepte să recuperați timpul pierdut. În timp ce voi veți recupera ei vor merge  înainte. Nu o să îi mai puteți ajunge niciodată!  
  • Lucrați din culegeri și materiale relevante pentru concursul pe care îl țintiți. Nu vă pierdeți  vremea cu tot felul de materiale și culegeri care nu duc la scopul dorit.  
  • Stabiliți o legătură cât mai strânsă cu oamenii care vă pot ajuta: profesori, studenți, colegi mai mari cu rezultate. Respectați-i pentru că ei își rup din timpul lor pentru reușita  voastră! Fiți conștienți de faptul că de unul singur nu veți reuși! 

  1. Sperai să obții premiile pe care le-ai obținut anul acesta? Ce planuri de viitor ai, după aceste performanțe?

Nu vreau să par arogantă, dar trebuie să spun sincer ceea ce gândeam. Da, speram să  obțin aceste rezultate pentru că știu cât am muncit. Și nu de anul acesta, ci de 5 ani. Noțiunile și experiența s-au acumulat și acestea mă ajută foarte mult.  

Prin venirea la Liceul Teoretic Național am beneficiat de o pregătire la un alt nivel atât la  fizică, cât și la matematică. Cercurile de fizică ale doamnei prof. Ioana Stoica au fost admirabile.  Doamna profesoară îți oferă cât poți duce. Pe lângă cercul de clasa a X-a doamna profesoară m-a invitat să particip și la cercul de a XI-a, ceea ce am și făcut. Dacă vizați concursuri și olimpiade internaționale trebuie să știți că nu există limită de materie. Cu cât parcurgeți mai repede toate capitolele (din toate clasele de liceu) șansele voastre cresc. Eu îmi propun ca  până la toamnă să parcurg toată materia, inclusiv cea de-a XII-a.  

Scopul pentru care fac această muncă este foarte clar: vreau să aplic și să fiu admisă  cu bursă integrală la o universitate de top din lume. Ca domenii vizez fizică sau matematică  aplicată sau domenii de nișă între cele două: Neuroștiințe, Inteligență artificială, Nanotehnologii.  

În final, mulțumesc celor care m-au sprijinit în activitate: doamna prof. Silvia Moraru – director al Liceului Teoretic Național, doamna prof. Ioana Stoica (fizică), domnul prof. Daniel  Petriceanu (matematică), doamna dirigintă prof. Rose-Marie Dorr, doamnele și domnii profesori de la clasă, fără excepție, care toți mi-au înțeles munca și aspirațiile și au pus umărul la reușita  mea. 

„Și mai mulțumesc bunului Dumnezeu că a avut grijă de mine așa cum a considerat El de cuviință! I-am cerut înţelepciune și Dumnezeu mi-a dat o grămadă de probleme pe care să  le rezolv. I-am cerut putere și Dumnezeu mi-a dat greutăți pe care să le înving. I-am cerut curaj și Dumnezeu mi-a dat furtuni pe care să le înfrunt. I-am cerut succes și Dumnezeu mi-a dat  forţă şi creier să muncesc. I-am cerut favoruri și Dumnezeu mi-a dat oportunităţi. Nu am primit  nimic din ce-am cerut, însă mi-a dat tot ce aveam nevoie.” 

(sursa de inspirație: poezia  „Rugămintea” de Mevlana Jalaluddin Rumi, poet persan, sec. XIII).