fbpx

Lucian Checheriță (VeDem Just): ”În fiecare an 4.000 de copii sunt victimele unor răufăcători și 3.500 sunt infractori. Copiii noştri ar trebui să ştie ceea ce este permis şi ceea ce este interzis”

de Oana Dobre- Dimofte

Un grup de avocaţi, magistraţi, studenţi la drept, cadre didactice, consilieri juridici şi mediatori care cred că pot îmbunătăţi lucrurile pornind de la educarea copiilor în spiritul legalităţii au inițiat proiectul național EDUIURIS – Educaţie juridică în şcoli şi licee. Proiectul este dezvoltat de asociaţia VeDem Just- Voci pentru emocrație și Justiție în Bucureşti şi în judeţele: Alba, Bacău, Bihor, Botoşani, Braşov, Buzău, Călăraşi, Cluj, Dolj, Giurgiu, Ialomiţa, Prahova, Sălaj, Sibiu, Suceava, Timiş, Vaslui.

Lucian Checheriță, președinte VeDem Just – Voci pentru Democraţie şi Justiţie, a explicat, într-un interviu pentru Educație Privată, în ce constă acest proiect și care sunt beneficiile lui.

De ce credeți că este necesară introducerea educației juridice ca disciplină de studiu în ciclul preuniversitar?

În urma unei adrese trimise de către noi la Consiliul Legislativ, am aflat că potrivit datelor oficiale la data de 31 decembrie 2017 aveam în vigoare în România un număr de 9.551 de acte normative – legi, ordonanțe și ordonanțe de urgență.

Teoretic, toate trebuie cunoscute și respectate de cetățenii țării, căci nimeni nu poate invoca drept scuză necunoașterea legii. În același timp, pe rolul instanțelor judecătorești sunt înregistrate anual trei milioane de dosare, ceea ce înseamnă că aproximativ unul din patru adulți sunt în fiecare an părți în vreo cauză penală sau civilă.

Dar nu doar adulții, ci și copiii sunt implicați în litigii. Dacă este să ne referim la cauzele penale, atunci trebuie spus că, în medie, în fiecare an 4.000 de copii sunt victimele unor răufăcători și 3.500 sunt infractori.

Astfel, în fiecare zi în România este trimis în judecată câte un inculpat care omoară un copil; un altul care agresează sexual un minor; încă unul care fură bunuri de la un minor sau îl tâlhăreşte. În fiecare an înregistrăm în România 200 de dosare cu minori care sunt loviţi sau răniţi fizic. Anual 75 de adulţi sunt trimişi în judecată pentru producerea de fotografii sau filme pornografice cu minori. În faţa instanţelor ajung anual peste 250 de dosare privind minori traficaţi. Părinţii divorţaţi evită plata pensiei de întreţinere datorată minorilor în peste 500 de cazuri anual. Zilnic sunt trimişi în judecată 5 minori pentru comiterea infracţiunilor de furt şi alţi 2 pentru tâlhărie. În fiecare zi încă un minor care comite o lovire sau vătămare corporală simplă ori gravă ajunge în faţa instanţei. La fiecare trei zile un minor este adus în faţa judecătorului pentru că a comis un act sexual cu privire la un alt minor şi un altul pentru că a comis un viol. O dată la patru zile un minor este trimis în judecată pentru că a omorât o altă persoană. În fiecare an unui număr de peste 100 de minori li se face dosar penal pentru că sunt prinşi la volan fără permis.

În România sunt patru milioane de copii, din care un milion sunt deja adolescenți. Legislaţia românească prevede că începând cu vârsta de 14 ani orice cetățean răspunde penal şi contravenţional. Or, copiii noştri ar trebui să ştie ceea ce este permis şi ceea ce este interzis să facă chiar înainte de a împlini această vârstă, pentru a evita consecinţe negative asupra lor din cauza unor fapte comise sau anturaje nepotrivite. Orele de educaţie civică din clasele a III-a şi a IV-a, respectiv a VI-a şi a VII-a nu par a fi de ajuns.

Așadar, pentru ei este esențial să conștientizeze riscurile la care se supun din punct de vedere legal dar și drepturile și obligațiile pe care le au având în vedere normele de conviețuire socială existente.

Pentru ce clase este indicată programa dezvoltată de VeDem Just?

Momentan, am gândit o programă doar pentru licee, așadar clasele IX – XII, deși în mod non-formal, am ajuns prin voluntarii noștri instruiți și la clasele de gimnaziu, acolo unde am utilizat broșura „Unde-i lege nu-i tocmeală”, în care este explicat noul Cod penal pe înțelesul copiilor mici, alcătuit de poliția capitalei și un membru VeDem Just.

 

Care sunt principalele domenii juridice despre care elevii pot învăța?

Plecând de la faptul că nu-i învățăm pe liceeni dreptul ca materie ci chestiuni juridice elementare cu care ei se confruntă sau se pot confrunta în viața cotidiană nu putem discuta stricto sensu despre domenii juridice. Putem spune doar că am inclus elemente primare ce țin de domeniul penal și dreptul muncii, etică și anticorupție.

 

În acest sens a fost dezvoltat manualul  „Educaţie juridică pentru liceeni. Ghid practic despre drepturi şi justiţie”, conținând 15 teme de interes cotidian în cadrul cărora ei află ce este democraţia, care sunt puterile statului şi de ce este important să meargă la vot începând cu împlinirea vârstei de 18 ani; care sunt drepturile copilului şi ce reprezintă interesul superior al acestuia; cum se dobândeşte numele, cum se poate acesta schimba şi ce este cetăţenia; ce îndatoriri au copiii în familie, ce obligaţii au părinţii faţă de copii, care sunt gradele de rudenie şi cum poate fi prevenită şi combătută violenţa domestică; de la ce vârstă copilul are dreptul să apeleze la doctor fără acordul părinţilor; care sunt pericolele consumului de substanţe interzise; unde apelează când achiziţionează produse defecte sau expirate; cum se pot proteja copiii de sarcini nedorite sau boli venerice, cum se pot lupta împotriva agresiunilor sexuale, în ce condiţii se poate căsători o persoană; care sunt regulile de comportament şi sancţiunile în mediul şcolar, cum se previne discriminarea şi cum se combate corupţia; care sunt regulile de circulaţie pe drumurile publice şi regulile de călătorie în afara ţării; cine încheie acte pentru minor până la 14 ani, respectiv după ce el împlineşte această vârstă, cum se poate deschide un cont bancar şi cum trebuie îngrijit un animal; ce trebuie să conţină un contract de muncă, cum se munceşte cu ziua şi cum se face voluntariat ori cum se obţine indemnizaţia de şomaj; cum este protejată viaţa privată utilizând internetul, de ce pe Facebook nu poate fi postat orice şi în ce condiţii poate apărea un copil la televizor; cum sunt aleşi copiii în organismele şcolare, care sunt regulile ce trebuie respectate când fac o petrecere şi cum pot participa la ora de religie; care sunt organele legii şi cum poate un copil să ajungă un om al legii; cum se desfăşoară un proces civil sau penal şi ce drepturi au copiii implicaţi în procese.

 

Manualul este publicat pe site-ul proiectului de unde poate fi descărcat gratuit, inclusiv în limbile engleză și germană, precum și în varianta audio. El este disponibil în librării sub numele  „Legea pe-nțelesul tinerilor” editat de HUMANITAS.

Ce beneficii concrete în viața unui copil poate aduce învățarea unor noțiuni juridice elementare? Se poate apăra mai bine, poate relaționa mai corect cu autoritățile, își poate susține drepturile mai eficient?

EDUIURIS este un proiect de educație juridică dezvoltat de membrii asociatiei Vedem Just – Voci pentru justiție și Democrație, care are drept obiectiv familiarizarea elevilor cu noțiuni elementare de drept, necesare în viața cotidiană.

Scopul nostru este prevenirea criminalității și promovarea culturii legii în rândul elevilor și studenților iar de aici cu siguranță se pot dezvolta ca niște cetățeni responsabili care vor ști cum să acționeze chiar și din punct de vedere juridic pentru a-și susține drepturile, pentru a se informa corect și pentru a folosi informațiile într-o relaționare mai bună, corectă și eficientă cu autoritățile.

Prin faptul că elevii învață aceste lucruri elementare de drept cotidian vor înțelege că în centrul acestor informații putem fi liberi atât timp cât facem ceea ce trebuie, adică ceea ce ne îndrumă morala și ne obligă LEGEA.

Cum se desfășoară instruirea profesorilor? este condiționată geografic sau poate fi realizată și la distanță?

Până în prezent am instruit în mod gratuit peste 800 de avocați, consilieri juridici și studenți la drept care să predea nonformal educație juridică în școli, licee și instituții speciale de ocrotire. Am încheiat protocoale cu 10 inspectorate școlare județene. În doi ani de zile cei implicați în proiectul nostru au ținut lecții în Bucureşti şi în judeţele Alba, Arad, Bacău, Bihor, Botoşani, Braşov, Buzău, Caraș-Severin, Călăraşi, Cluj, Constanța, Dolj, Galați, Giurgiu, Ialomiţa, Iași, Prahova, Sălaj, Sibiu, Suceava, Timiş, Vaslui.

De acum vrem sa mergem mai departe și să instruim profesorii de la școli și licee pentru a preda educație juridică în mod formal. Cursurile vor fi acreditate, iar profesorii vor primi credite profesionale.

Intenționăm să organizăm cursuri de instruire în toate cele 8 zone de dezvoltare economică. Fie profesorii se vor deplasa în localitățile unde vom organiza, fie formatorii noștri se vor deplasa în județele unde sunt cerințe. Cât despre realizarea cursurilor la distanță, ne-am propus ca din acest curs o parte să se desfășoare față în față și o altă parte online deoarece contează modul în care un cadru didactic ar putea proiecta o serie de activități pentru elevi

Acest proiect se adresează numai școlilor publice sau poate fi accesat și de cele private?

Acest proiect se adresează nu numai școlilor publice ci și școlilor private. Colegul nostru, Jud. Dr. Cristi Danileț a participat la un astfel de liceu privat în Oradea.

 

 

 

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.