11 întrebări pentru ministrul Educației, doamna Ecaterina Andronescu

de Oana Dobre-Dimofte

Ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, și-a anunțat propria strategie prin care dorește să reformeze învățământul românesc. Dincolo de declarațiile politice și de principiile generale, aceste strategii reprezintă un subiect care are nevoie de o abordare foarte concretă, cu o miză uriașă pentru toți cei implicați în procesul de educație: în primul rând elevii, apoi profesorii și decidenții.

Împreună cu profesori cu experiență și background academic consistent, ”Educație Privată” a realizat o listă de întrebări la care așteptăm un răspuns concret din partea ministrului Educației. Întrebările reprezintă temele pe care colaboratorii noștri le consideră prioritare și urgente, în reforma Educației.

Lista poate fi actualizată permanent, de aceea îi invităm pe toți cei interesați să o completeze, timp de o săptămână, scriindu-ne la adresa de e-mail cancelarie@educatieprivata.ro. Ulterior, o vom înainta Ministerului Educației.

În măsura în care doamna ministru dorește să răspundă direct la aceste întrebări, suntem oricând deschiși la posibilitatea unui interviu. Dacă va prefera să ne trimită răspunsurile în scris, o asigurăm că vor fi publicate integral.

Aceeași listă de întrebări va ajunge și la responsabilii pentru proiectul ”România Educată”, anunțat de președintele Klaus Iohannis.

Am ales ca destinatar principal Ministerul Educației pentru că acesta are posibilitatea tehnică și legală de a implementa imediat și rapid schimbările, spre deosebire de comisia prezidențială al cărei proiect va trece printr-un proces de  legiferare mult mai complicat și, cel mai probabil, de lungă durată.

Iată, așadar, lista noastră de întrebări:

1. Ce măsuri concrete aveți în vedere pentru eliminarea birocrației în învățământ?

2. Cum intenționați să decongestionați programele școlare?

3. Cum vedeți partea din curriculum aflată la decizia școlii? Crește sau scade ca pondere?

4. Care sunt concret instrumentele prin care Codul de Conduită poate fi pus în aplicare?

5. Veți avea în vedere instrumente mai eficiente pentru diminuarea corupției din sistem și sancționarea practicilor lipsite de integritate morală?

6. Cum poate fi depolitizat învățământul românesc?

7. Se va aplica finanțarea per capita și pentru școlile recunoscute prin autorizare? Sau  va rămâne valabilă doar pentru cele acreditate?

8. De ce nu pot școlile private beneficia de mai multă autonomie în angajarea profesorilor și constituirea normelor didactice?

9. Cum va fi reglementată problema educației sexuale?

10. Cum va fi rezolvată criza de personal în învățământ? Cum vor fi atrași studenții către domeniul Educației? De ce nu se insistă mai mult în sistemul universitar pe formarea de profesori? De exemplu, prin mai multă practică pedagogică și formarea viitorilor profesori în ceea ce privește abilitățile de comunicare și managementul situațiilor de criză la clasă.

11. Când vor deveni examenele mai mult decât concursuri care au câștigători și perdanți? Vor fi ele vreodată un instrument prin care fiecare copil să își găsească locul potrivit în liceul care îi poate dezvolta cu adevărat abilitățile și talentul?