fbpx

Educația e în paradigma ”voi vă prefaceți că ne plătiți, noi ne prefacem că muncim”

de Mihai Matei, CEO Essensys Software

Sunt un susținător al creșterii bugetului de educație si aplicării legii (6%). De asemenea cred că profesorii sunt prost plătiți, iar dacă vrem educație de calitate trebuie să plătim bine profesorii.

Am scris ieri că sistemul actual încurajează complicitatea si ipocrizia. Mai exact suntem în paradigma “voi vă prefaceți că ne plătiți, noi ne prefacem că muncim”. Printre altele am zis că norma de predare de 18 ore pe săptămână este echivalentul a 35% din timpul anual de muncă și e prea mică. Și mi-am furat-o, mai mult decât mă așteptam. Comentariile critice de la postarea anterioară se leagă in principal de normă, prea puțin de celelalte lucruri pe care le-am spus.

Dacă e să avem o discuție onestă despre sistemul de educație trebuie să ne uităm la toate componentele, inclusiv la implicarea profesorilor, la obiective pentru profesori, la comportamentul părinților față de profesori samd. Altfel o să rămânem în acest cerc vicios în care toți ne prefacem. Ipocrizia despre care vorbeam.

Am zis că o normă de predare mai mare ar crește capacitatea sistemului și ar permite și creșterea salariilor mai mult decât indexarea anuală (4% cred ca a fost anul asta). Inițial am zis 32 ore/săptămâna și am admis că e poate prea mult (era oricum o baza de start a unei discuții și cu scopul de a agita puțin status-quo-ul, inclusiv in rândul profesorilor).

Câteva scenarii de calcul:
(1) o norma de 25 ore/săptămâna (5 ore/zi) înseamnă o creștere a capacității de predare de 39% care ar putea veni la pachet cu o creștere de salarii de 45%-50%.
(2) o norma de 22.5 ore/săptămâna (4.5/zi), ar însemna o creștere de capacitate de 25%, cu creștere de salarii de 30%
(3) o norma de 20 de ore/săptămâna (4 ore/zi), ar însemna o creștere de capacitate de 11%, cu creștere de salarii de 15%.

Nu e niciunul dintre scenarii fezabil? E irelevant sa discutam in parametrii ăștia?

De dragul discuției o să admit că poate greșesc eu fundamental si acele 18 ore de predare sunt exact ce trebuie. Dar dacă e așa va rog sa îmi explicați următoarele fenomene (sunt fenomene, nu excepții).
Cum se face că la toate școlile publice majoritatea învățătorilor au contracte cu afterschool-uri? După școală merg si lucrează încă 3-4 ore la afterschool.

Cum se face că majoritatea profesorilor de matematică și română dau meditații, nu ocazional, ci consistent?
Cum se face că la stabilirea orarului, toți profesorii încearcă să își înghesuie cele 18 ore în trei zile, astfel încât să rămână cu două zile libere, iar orarul copiilor devine un coșmar?
Cum se face că în vacanțele de vară nu prinzi picior de profesor pe la școală?
Cum și când se pot întâmpla activitățile astea dacă profesorul e implicat cu normă întreagă la școală, așa cum susțineți?

Repet. Nu acuz profesorii că își întregesc veniturile cu alte activități. Aș face la fel dacă aș fi profesor in acest sistem. Ceea ce spun este că sistemul creează aceste fenomene și alimentează duplicitatea și ipocrizia. Noi ne prefacem că muncim, voi vă prefaceți că ne plătiți.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.