fbpx

Apple vs Facebook – Zorii unei noi ere a vieții private online?

Sursă imagine: BFMTV.COM

de Cristian Dinu Apple

Ce s-a întâmplat?

Apple, producătorul iPhone-ului, a schimbat o mică configurare, iar acum toată industria publicității online, condusă de Facebook, este supărată, furioasă și deprimată.

Mica modificare este următoarea: după ce utilizatorii de iPhone instalează o actualizare la iOS (sistemul de operare al telefonului lor), atunci când deschid orice aplicație care dorește să acceseze ID-ul dispozitivului vor vedea o fereastră pop-up. Fereastra pop-up îi va întreba dacă doresc să le fie urmărită activitatea și le va oferi posibilitatea de a accepta sau de a refuza. 

O captură de ecran în care este prezentată opțiunea de a fi sau nu urmărită activitatea.

Mica fereastră pop-up care a început marele război. Sursa: Apple.com

ID-ul dispozitivului este un număr unic (cum ar fi un număr de serie) al iPhone-ului și este utilizat de agențiile de publicitate pentru a afla ce aplicații ați instalat și cum le utilizați. Urmărind comportamentul în mai multe aplicații, aceste agenții de publicitate pot crea o imagine mai bună despre dvs., astfel încât să vă poată viza cu anunțuri mai precise.

Este important?

Este. Publicitatea vizată este și bună, și rea, dar mult mai rea decât bună, cel puțin în forma sa actuală.

 Este bine pentru că:

  • Ajută oamenii să obțină reclame pe subiecte care le interesează
  • Este bine pentru companiile care plătesc anunțurile, deoarece au rate de conversie mai mari (un număr mai mare de persoane care văd că anunțurile își cumpără produsele).

 

Dar, este totuși rea și urâtâ:

  • Concentrează multă putere, decizie și bani într-o o mână de companii;
  • Forțează aceste companii să își folosească tot talentul pentru a ne face să derulăm în continuu pe ecrane. Noi, utilizatorii, am fost transformați în  hamsteri în timp ce cele mai strălucite minți ale planetei se concentrează pe a ne face să facem clic pe reclame în loc să punem capăt sărăciei, foametei sau înțelegerii universului;
  • Și, cel mai grav: profilul nostru online nu este utilizat doar pentru reclame la cafea. Există o serie lungă de exploatare lipsită de etică a informațiilor despre utilizatori, astfel încât oamenii să fie manipulați, de exemplu din motive politice, cum ar fi Brexit și alegerile din SUA. Și acesta poate fi doar începutul:lăsate nereglementate, companiile informatice au potențialul de a ne cunoaște în cele din urmă mai bine decât noi (în ceea ce privește temerile, valorile, principiile noastre).

Poziția Apple


Apple spune că transparența este primordială și oamenii trebuie să știe ce date despre ei sunt colectate.

Agențiile de publicitate pot utiliza în continuare identificatorul unic al dispozitivului, dar utilizatorul trebuie să-și dea consimțământul prin opt-in.

Este evident că marea majoritate a oamenilor, probabil toți, vor spune „Nu” pentru a fi urmăriți. Pentru că ne pasă de ideea de confidențialitate și a spune „Nu” este ușor. Iar companiilor nu le este permis să păcălească utilizatorii să opteze prin utilizarea stimulentelor sau designul confuz.

Deci, adio urmăririi în mod implicit între aplicații! (pe iPhone, deocamdată)

Poziția criticilor (adică Facebook) 


Fără urmărirea inter-aplicații în mod implicit, profilurile virtuale ale persoanelor vor fi mai puțin complete.

Criticii spun că, dacă profilul este incomplet, publicitatea este mai puțin precisă, astfel încât micul magazin de la colț și cafeneaua din cartier suferă, deoarece nu sunt capabile să segmenteze publicul la fel de exact ca înainte. Și mii de companii mici care se bazează pe găsirea unor nișe precise vor avea de suferit.

Facebook a preluat rolul de a apăra și reprezenta aceste companii mici. Au scris postări pe blog, au plătit pentru publicitate în ziare elegante, au creat site-uri web, toate pentru a încerca să convingă publicul cât de rău este acest nou opt-in. Facebook chiar s-a alăturat unor companii pentru a da în judecată Apple, în mod ironic, în Germania, o țară renumită pentru regulile foarte stricte împotriva urmăririi online.

Nicio surpriză aici. Modelul de bază al companiei Facebook este de a colecta date și de a ne ține lipiți de ecrane, astfel încât să poată vinde timpul și atenția agențiilor de publicitate. Orice lucru care atacă acest model este potențial o amenințare a însăși existenței companiei, deci este absolut firesc să se sperie.

 

 

 Pagina cu reclama Facebook în ziarul Financial Times

Reclamă Facebook în ziarul Financial Times. În text Facebook declară că acțiunea pe care Apple o desfășoară ar putea aduce pierderi pentru companiile mici prin restricția reclamelor personalizate. Pierderile estimate de Facebook ajung la valoarea de până la 60% pentru fiecare dolar cheltuit.

 

Am răsfoit puțin articolele / materialele ( link-ul la final) și m-am amuzat când am văzut că  cele mai frecvente întrebări erau de genul “Oare reclamele personalizate sunt cu adevărat sigure?”, răspunsul primit fiind“Considerăm că reclamele personalizate nu trebuie să rezulte întotdeauna în încălcarea intimității, tocmai din acest motiv am ales o abordare care pune pe primul loc/prioritizează intimitatea fiecărei persoane”. Facebook a fost recent victima unui scandal prin care informațiile personale a sute de milioane de utilizatori au fost dezvăluite.

 

Perspectiva mea

Sunt mulțumit. Sunt mulțumit pentru că astfel putem depăși mitul cum că nu există intimitate pe internet. O fereastră de tip pop-up poate sună puțin importantă, dar în realitate chiar este.

Să fie oare Apple cavalerul nostru în armură strălucitoare, gata să ne păstreze intimitatea în siguranță față de zmeii Facebook și Google?

Nu. Apple, ca și oricare altă companie, vinde reclamă, iar această ultimă mișcare s-ar putea să-i ajute să  câștige puțin teritoriu. Astfel, această inițiativă este mai mult decât PR, una din consecințe fiind că vânzările lor de publicitate vor crește.

În primul rând, Apple este pus într-o lumina bună și poate fi considerat personajul pozitiv în acest scenariu. Se prezintă drept cei mai apărători ai intimității, așadar vânzările lor cresc.

Afacerea Apple, spre deosebire de Google și Facebook se bazează nu pe colectarea și folosirea unor date în vederea obținerii de profit, ci pe vânzarea de telefoane și ceasuri inteligente la un preț mare.entru ei nu contează deci zona de colectare de date sau de vânzare a unor produse mai vechi încă pe piață.

În al doilea rând, ceea ce vor ei să facă este important deoarece:

  • Transmit un semnal pozitiv 
  • Introduc noi reguli pe piață în ceea ce privește viața privată, pe care alții vor avea nevoie să le urmeze
  • Aplicațiile care nu respectă aceste reguli sau care încearcă să găsească ocolișuri vor fi scoase  din AppStore
  • Rearanjează rolurile din publicitate în ecosistemul Apple

Să sperăm că acest lucru va deschide ochii populației și îi va face pe oameni să spună că siguranța pe internet este importantă și colectarea de date ar trebui realizată într-o manieră transparentă. Apple este o companie suficient de mare încât să încline balanța într-o direcție sau alta.

În termeni practici, Apple nu poate face prea multe. Facebook te găsește oriunde ai fi și orice ai face, fie că vorbim de aplicațiile Facebook, Messenger, Whatsapp sau Instagram. Putem spune același lucru și despre Google sau Microsoft, la fel ca oricare altă companie al cărui software îl utilizezi atunci când te înregistrezi. Te-ai gândit vreodată de ce trebuie să te înregistrezi doar pentru a te juca un amărât de joc? Uite un motiv bun: pentru că acțiunile tale în interiorul jocului să fie monitorizate. Singurul lucru pierdut este abilitatea de a te monitoriza în aplicații diferite, create de oameni diferiți.

Suntem departe de momentul în care colectarea și procesarea de date va fi folosită în favoarea utilizatorului. Cu toate că este un pas mic, este important într-o nouă eră a siguranței pe internet.

Și acum?

Să ne bucurăm! Așa puțin, nu prea mult, pentru că este un pas important, dar insuficient. Putem să mergem dincolo de cadoul pa care Apple ni l-a făcut: cu ajutorul unor instrumente simple, respectiv câteva obiceiuri bune:

Instrumente

Câteva obiceiuri bune:

  • Înainte de a-ți da adresa de email sau numărul de telefon unei aplicații, întreabă-te “La ce le trebuie?”. Dacă nu ai un răspuns evident, nu le da adresa, sau dă-le una falsă (de exemplu folosind mailinator.com)
  • Folosește ferestrele de tip incognito cand cauți să rezolvi probleme personale (simptome ale unei boli, un job nou, ceva de care ți-e frica, etc.)
  • Cunoaște-ți drepturile: mai exact, dacă locuiești în UE poți întreba companiile despre ce date au fost colectate despre tine, să soliciți să îți fie trimise sau șterse.

 

Surse online

Mai jos se află sursele din care m-am informat (în engleză). Puteți citi de asemenea și despre Paradoxul Intimității (tot în engleză) 

 

Despre autor

 

Cristian scrie despre tehnologie pentru toți în newsletter-ul său. Este Co-fondator și CTO la Learn Forward, creatorul Hypersay platforma de livrare interactivă a prezentărilor cu slide-uri. Learn Forward, fondat în București în 2012 de către Cristian Dinu și Paul Balogh, a lansat primul manual digital din România, realizând de asemenea manuale digitale interactive și platforme educaționale în timp real pentru clienți precum Art Klett și Ministerul Educației din Luxemburg.

Hypersay este folosit în întreaga lume de organizatori de evenimente, universități precum Cambridge, UCL, Universitatea de Arhitectură București, și companii precum Schneider Electric. Cel mai recent proiect: Hypersay.Events, revoluționează modul în care oamenii participă afectiv la evenimente online.

 

Cristian dorește să le mulțumească Andreei Bologa și Magdalenei Gușatu pentru traducerea acestui text din varianta sa originală în limba engleză. 

 

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.