Acuzații de abuz la o școală din județul Iași: elev umilit de o fostă vânzătoare, angajată ca învățătoare

Elena Motaș, consilier la prefectura Județului Iași, a relatat pe pagina sa de Facebook un incident grav, petrecut la o școala din localitatea Zece Prăjini. Ea susține că un elev a fost umilit și agresat de o învățătoare, angajată la școală după ce fusese vânzătoare la un magazin. Potrivit sursei citate, elevul suferă de obezitate și insuficiență cardiacă, însă acest lucru nu a împiedicat-o pe învățătoare să îl oblige să stea în genunchi și cu mâinile ridicate. ISJ a confirmat incidentul, însă a acuzat-o pe Elena Motaș că folosește în sens periorativ cuvântul ”vânzătoare”, precizând că respectivul cadru didactic fusese angajat prin concurs și că, în urma incidentului, și-a înaintat demisia.

Postarea Elenei Motaș:

Vreau să vă relatez o întâmplare de la școala Dagata cu precizarea ca nu as vrea sa fiu interpretata greșit sau ca sunt subiectiva. Mulți dintre prietenii din lista mea sunt cadre didactice, și cu siguranța nu puteți sa tolerați astfel de comportament, indiferent de mediul in care se manifesta. Criza personalului calificat din sistem a făcut ca la școala din Zece Prăjini directorul sa angajeze o “învățătoare”, fostă vânzătoare la un Market, fără experiența și fără testare. Aceasta doamna a venit însoțită la școala de soțul ei și de propriul copil. A considerat foarte educativ sa pună un copil rom din clasa a II-a sa stea in genunchi cu mâinile sus… drept pedeapsa. Copilul suferea de obezitate și insuficiență cardiacă. Să umilești un copil de 7 ani în fata propriului copil mi se pare o lecție de rasism și un abuz emoțional fără precedent. Umilința ar fi durat și mai mult dacă educatoarea nu ar fi dat buzna în clasa, educatoarea de etnie romă. Directorul a încercat sa mușamalizeze incidentul și a sfătuit-o pe vânzătoare sa demisioneze, insistând ca mama elevului sa nu facă sesizare. Eu personal am sesizat inspectoratul școlar în speranța ca va analiza împrejurările in care s- au petrecut lucrurile! O demisie nu rezolva criza din sistem, iar mușamalizarea incidentelor va conduce la perpetuarea comportamentelor abuzive.

În replică, Ispectoratul Școlar Județean Iași a publicat pe pagina sa de socializare un comunicat în care confirmă incidentul, însă susține că elevul era sănătos și că este regretabil că Elena Motaș folosește în sens periorativ termenul ”vânzătoare”. Prezentăm comunicatul, integral:

În cursul zilei de astăzi doi inspectori școlari din cadrul I.S.J. Iași s-au deplasat la Școala Gimnaziala Dagâța pentru a verifica la fața locului, cu atenție la detalii, situația semnalată prin intermediul unei rețele de socializare de d-na Elena Motaș, situație pe care I.S.J. Iași a tratat-o cu responsabilitate și cu prioritate, autosesizându-se în urma discuțiilor din mediul online.

Este adevărat că doamna învățătoare I.I. a avut o abordare complet greșită față de elevul L.D.C., pe care l-a pedepsit, încercând să îl pună într-o postură umilitoare. Această atitudine a doamnei învățătoare este condamnabilă, fiind cauzată, probabil, de lipsa de experiență la catedră și de atitudinea părinților, care i-au comunicat că are acceptul lor pentru a-l pedepsi, întrucât copilul este neascultător. Situația nu a fost declanșată de etnia copilului, așa cum în mod greșit s-a interpretat în mass-media.

Precizăm că doamna I.I. a fost angajată la Școala Gimnaziala Dagâța conform legislației în vigoare, a susținut un concurs în acest sens și este absolventă de liceu cu bacalaureat, dar după incident și-a înaintat demisia.

Familia elevului L.D.C. declară că fiul lor nu este diagnosticat cu nicio boală, este sănătos și nici nu a relatat acasă faptul că ar fi fost pedepsit sau umilit la școală. Mai mult decât atât, părinții regretă demisia doamnei I.I., întrucât erau mulțumiți de modul în care își desfășura activitatea la clasă.

Familia elevului este revoltată de faptul că s-a declanșat o adevărată isterie în jurul acestei situații prezentate distorsionat de către doamna Elena Motaș și nu este de acord ca persoane străine să afirme neadevăruri despre fiul lor.

Aceste declarații ale familiei sunt consemnate în scris în documentele pe care inspectorii școlari le-au preluat astăzi din școală.

Este regretabil faptul că în postarea sa, d-na Elena Motaș folosește în sens peiorativ termenul “vânzătoare” la adresa doamnei I.I., la fel cum în comentariile pe care le face mai apoi afirmă că “rezidurile vin la Zece Prajini”, referindu-se la cadrele didactice necalificate din școală sau afirmă că “acest reziduu uman ramanea la catedra”… Considerăm că aceste afirmații defăimătoare sunt extrem de grave, dar nu au fost sancționate de opinia publică sau de mass-media, cunoscut fiind că insultele în mediul online atrag răspunderea civilă sau penală, conform Legii nr. 506/2004.

Este, de asemenea, regretabil faptul că realitatea a fost denaturata și prezentata pe rețelele de socializare astfel încât acum, în urma reacțiilor publice, la nivelul școlii, elevul L.D.C. este în pericol de a fi etichetat și stigmatizat, aflându-se, fără voia lui sau a familiei sale, în centrul unei situații intens mediatizate. Menționăm că elevul va beneficia de consiliere psihopedagogică, astfel încât să fie evitate efectele nefaste pe termen lung.

Precizăm, de asemenea, că nu există o criză a personalului didactic în județul Iași, întrucât numărul suplinitorilor necalificați fără studii corespunzătoare postului – din care unii cu studii superioare – se află sub 1%, raportat la totalul de peste 8700 de norme din județ. În condițiile în care localitatea Dagâța se află la 76 de km de Iași, iar naveta zilnică este dificilă din cauza infrastructurii, conducerea școlii a căutat soluții pentru a asigura un cadru didactic la clasă, în condiții legale. Situația se regăsește încă în școlile care se află la distanțe considerabile de aglomerările urbane, dar numărul suplinitorilor necalificați a fost în scădere în ultimii ani în județul Iași.

.

Educație Privată a încercat să contacteze școala acuzată pentru a comenta situația, însă, până în momentul publicării acestui articol, nu avem un răspuns.