Asociația “Inițiativă în Educație” (inEDU) din Timișoara a implementat în perioada mai-decembrie 2021 proiectul educațional județean „Aventură prin lectură”, inițiat și finanțat de către Fundația “United Way” România, prin care au fost ajutați peste 200 de copii să nu abandoneze școala, să învețe să citească și să descopere frumusețea învățării colaborative.
Proiectul a fost implementat în 4 comunități din mediul rural: Biled, Pesac, Bencecu și Satchinez, având ca scop prevenirea și combaterea riscului de analfabetism funcțional în rândul a 60 de copii din fiecare comunitate, aflați în situație de vulnerabilitate socio-economică sau risc de abandon școlar, prin asigurarea accesului la activități specifice de literație.
Obiectivele proiectului au vizat dezvoltarea literației la copiii din școlile partenere în proiect, creșterea accesului cadrelor didactice la cursuri de formare profesională care să conducă la dezvoltarea competențelor de literație a elevilor și creșterea gradului de conștientizare a părinților privind necesitatea stimulării lecturii la copii. .
Timp de jumătate de an, 240 de copii cu o situație de vulnerabilitate socio-economică au primit o masă caldă, asigurată prin proiect, rechizite la începutul anului școlar, încălțăminte pentru zilele friguroase și pachete cu surprize de Crăciun.
Copiii s-au aventurat prin lectură, ghidați de prof. Fenichiu Corina, prof. Popescu Roxana, prof. înv. primar Matieș Margareta, prof. înv. primar Deac Raluca, prof. Lozeanu Larisa, prof. înv. primar Alecsei Ana, prof. Petrov Mihaela-Dana, prof. înv. primar Martin Florica Nicoleta, cadre didactice dedicate de la următoarele școli: Liceul Tehnologic „Petre Mitroi” Biled, Școala Gimnazială Satchinez, Școala Gimnazială „Maria Brindea” Pesac, Școala Gimnazială Bencecu de Sus. Au explorat lumea magică a poveștilor, realizând săptămânal activități de literație și scriere, au descoperit că învățarea se poate realiza și prin joacă și că școala poate fi plăcută. Au realizat activități de dezvoltare personală pornind de la povești, au introdus un ritual de citire în activitatea lor zilnică și au fost motivați să colaboreze și să lucreze împreună.
În cadrul proiectului s-au organizat peste 10 ateliere de învățare non-formală și activități educative pe parcursul verii. Elevii au cunoscut scriitori, au audiat povești citite de invitați și au vizitat orașul Timișoara în cadrul celor 15 excursii educative organizate de asociație și partenerii săi.
“Pentru unii copii această experiență a fost unică: prima ieșire din sat, primul drum cu autobuzul, prima vizită într-o librărie, prima vizită la un muzeu, cu toții au fost recunoscători pentru tot ce le-a adus acest proiect. A fost emoționant să văd evoluția lor în acest proiect!”, a declarat Andrada Mazilu, președinte al Asociației “Inițiativă în Educație”.
Peste 200 de voluntari au fost implicați în realizările proiectului. Aceștia și-au adus aportul la școlile de vară, la atelierele educaționale, au însoțit elevii în excursii, au ajutat la implementarea unor teste standardizate pentru a măsura nivelul de literație al elevilor, au donat cărți și alte daruri și au contribuit la crearea unui trai mai bun pentru elevi.
Pentru a crea și susține un mediu propice dezvoltării literației, au fost amenajate spații pentru clubul de lectură. Peste 1.500 de cărți noi au ajuns la copii din comunitățile vizate, o parte dintre ele fiind donate de edituri, librării și donatori în campaniile asociației.
„Mă bucur enorm pentru biblioteca plină de cărți, care se află în clasa noastră, disponibilă și accesibilă atât pentru elevii clasei, cât și pentru cei din școală. Cu toții ne bucurăm și de jocurile și de canapeaua pe care le avem acum la dispoziție. Acum, pe holuri, copiii mă strigă Doamna de lectură și tare îmi bucură inima”, spune Alecsei Ana, profesor la Școala Gimnazială Satchinez.
„Proiectul Aventură prin lectură a fost benefic atât pentru mine, cât și pentru elevii mei care mă așteptau cu nerăbdare și bucurie în fața sălii. Am învățat să ne ajutăm reciproc, să fim buni și să dăruim din bunătatea noastră și celorlalți”, a împărtășit Martin Florica, profesor la Școala Gimnazială Bencecu de Sus.
„Atât copiii, cât și cadrele didactice implicate s-au atașat de acest proiect, având multiple beneficii în dezvoltarea emotională, socială și cognitivă a copiilor. Este minunat atunci când învățarea are loc între inimi și minti, atunci când vedem măreția din fiecare copil”, a declarat Alina Iga.
Proiectul a fost coordonat de prof. Alina Iga și va fi reluat în primăvara anului 2022.