Radu Gologan, președintele Societății de Stiințe Matematice, este de părere că structura Examenelor Naționale este prost gândită.
El a explicat, într-o emisiune difuzată de TVR, că această structură face ca elevii să învețe rețete, iar la meditații asta fac, învață modele de rezolvare a unor probleme.
„Examenele noastre naționale, cel puțin la matematică, copiii învață rețete, pentru că problemele sunt de rețete, cam toate sunt pe aceeași structură de ani de zile, rar se mai întâmplă să fie câte o problemă cu idei noi. Rezultatele PISA au fost date de copiii de 15 ani, care au fost în clasa a VIII-a și sigur au făcut meditații, dar nu au făcut meditații ca să gândească o problemă simplă de tip PISA, pentru care îți sunt suficiente intuiția și o gândire liberă, ei au învățat să rezolve rețete, a spus Radu Gologan”.
Conform rezultatelor de la testarea PISA 2022, în România, 51% dintre elevi au atins cel puțin nivelul 2 de competență la matematică, procent semnificativ mai scăzut față de media OCDE (69%). Elevii încadrați la acest nivel sunt capabili să interpreteze și să recunoască, fără instrucțiuni directe, modul în care o situație simplă poate fi reprezentată matematic (de exemplu, compararea distanței totale pe două rute alternative sau conversia prețurilor într-o monedă diferită). Peste 85% dintre elevii din Singapore, Macao (China), Japonia, Hong Kong, Taiwan (China) și Estonia s-au situat la acest nivel sau la nivelurile superioare.
Aproximativ 4% dintre elevii din România au avut performațe ridicate ‒ au atins nivelul 5 sau 6 la matematică (media OCDE a fost de 9%). Șase țări și economii asiatice au avut cele mai mari ponderi de elevi cu performanțe superioare: Singapore (41%), Taiwan ‒ China (32%), Macao ‒ China (29%), Hong Kong* (27%), Japonia (23%) și Corea (23%). Elevii, de la acest nivel, pot construi modele matematice ale unor situații complexe și pot selecta, compara și evalua strategii adecvate de rezolvare a problemelor. Doar în 16 din 81 de țări și economii participante la PISA 2022, procentul elevilor care au atins nivelul 5 sau 6 de competență a depășit pragul de 10%.
Se da un profesor care se crede eminent. Se vorbeste de spre succesul unor elevi exceptionali de 30 dwe ani. Profesorul probabil cunoaste personal toți ministrii educației din acesti ani. Care este rezultatul acestor povești sfătoase? R: 0