fbpx

Prof. dr. Taisir Subhi Yamin: Educația gifted devine un domeniu foarte important al cunoașterii

Prof. Dr. Taisir Subhi Yamin este director și co-fondator la The International Center for Innovation in Education (ICIE), Editor Șef la Gifted and Talented International (GTI) și Președinte al The World Council for Gifted and Talented International (WCGTC). În acest interviu acordat Educație Privată, prof. dr. Yamin detaliază modul în care funcționează educația dedicată copiilor cu abilități înalte și cum poate fi ea susținută de autorități și de părinți.

  1. Sunteți profesor specializat în educație dedicată copiilor cu abilități înalte (gifted), cu un Masterat și cu un Doctorat în domeniu. De asemenea, sunteți membru al multor instituții academice de prestigiu. Aveți o imagine de ansamblu asupra educației gifted din întreaga lume, ne puteți împărtăși gândurile despre acest subiect? Care sunt rezultatele diverselor politici în legătură cu copiii gifted? 

 

Taisir Subhi Yamin (TSY): Educația gifted devine un domeniu foarte important al cunoașterii și ar trebui să fie promovată pentru că, doar astfel,  se poate investi în educația studenților gifted, creativi și talentați. Acest lucru implică faptul că decidenții     , educatorii și părinții sunt responsabili atât pentru screening și identificare, cât și pentru furnizarea de prevederi și programe speciale pentru a satisface nevoile acestor copii, atât nevoile cognitive și pedagogice, cât și cele sociale, psihologice sau emoționale.

În lume avem un număr mare de inițiative și de programe, inclusiv școli pentru elevii gifted, așa cum este și Romanian Gifted School, din București, România. 

 

  1. Care țări sau regiuni înțeleg cel mai bine ce înseamnă abilitățile înalte și acordă o atenție deosebită acestei chestiuni?

 

Taisir Subhi Yamin: Majoritatea programelor sunt derulate în Statele Unite, Canada și Europa. Mai multă muncă și resurse ar trebui să fie dedicate design-ului și introducerii programelor gifted. În plus, consolidarea capacităților joacă un rol important în dezvoltarea acestui domeniu de cunoaștere.

 

  1. Criticii educației gifted susțin că duce la inegalități, ce ați răspunde la asta?

 

Taisir Subhi Yamin: Există un număr restrâns de oameni care vorbesc despre elitism și inegalități. Dacă vrem să credem în democrație în general și în democrația educațională în special, trebuie ca instituțiile de învățământ să ofere diferite tipuri de programe cum ar fi: programe academice, programe integrative (de exemplu, programe de conducere, de antreprenoriat și de mentorat), programe speciale pentru părinți, îndrumare și consiliere, dar și servicii suplimentare pentru a satisface nevoile elevilor gifted. 

Un număr de țări bine dezvoltate au o agendă națională de educare a celor cu abilități înalte. Criticile ar trebui să fie îndreptate mai degrabă împotriva practicilor actuale de screening și identificare pentru că există dovezi că unele programe folosesc în continuare instrumente și metode depășite pentru a identifica elevii gifted.

 

  1. Ca director general și co-fondator al Centrului Internațional pentru Inovare în Educație (ICIE), spuneți-ne mai multe despre ceea ce înseamnă astăzi să inovăm în educație.

 

Taisir Subhi Yamin: Misiunea noastră este de a-i sprijini pe fiecare să devină indivizi      responsabili, auto determinati pe tot parcursul vieții, având susținerea familiei, a profesorilor, a oamenilor specializați în educație gifted, dar și a autorităților și a comunitatății din care fac parte. ICIE își propune să dezvolte toți elevii și profesorii ca cetățeni productivi ai lumii și ca lideri pentru viitor. 

 

Fondatorii ICIE cred cu tărie că toată lumea poate învăța, că educația este centrată pe elev și îi pregătește pentru rezolvarea problemelor din viața reală; creșterea continuă, personală și profesională, este vitală; tehnologia este esențială pentru educație, iar cea din urmă poate conecta în mod activ comunitatea; analiza și evaluarea sunt pași critici în procesul cognitiv.

Bazându-ne pe misiunea și pe viziunea noastră, ne dezvoltăm programele, serviciile și resursele pentru a servi obiectivelor și scopurilor ICIE:

  • Domeniul gifted este într-o continuă evoluție și deschide multe oportunități pentru copiii cu abilități înalte, creând de asemenea un mediu propice pentru exprimarea creativității. 
  • Obiectivele majore ale programelor și prevederilor speciale concepute pentru copiii gifted sunt de a-i ajuta să dezvolte niveluri mai înalte de abilități cognitive, rezolvarea problemelor, luarea deciziilor și creativitatea.

ICIE ar putea stabili o legătură între programele regionale concepute pentru a-i servi pe acești elevi și se angajează să atingă următoarele obiective:

  • Screening-ul și identificarea copiilor gifted de la cele mai fragede vârste;
  • Creșterea gradului de conștientizare a publicului și crearea unui climat de acceptare și de recunoaștere a faptului că acești copii sunt valoroși pentru societate la nivel mondial, indiferent dacă sunt persoane cu dizabilități sau capabile de muncă, din medii defavorizate sau din țări în curs de dezvoltare sau dezvoltate;
  • Inițierea, desfășurarea și sprijinirea cercetării despre natura abilităților înalte, precum și educația și dezvoltarea copiilor gifted;
  • Diseminarea rezultatelor cercetării și furnizarea unei baze de date pentru cercetători;
  • Stabilirea mijloacelor pentru un schimb continuu la nivel mondial de idei, experiențe și tehnici de predare și de formare a profesorilor, relevante pentru copiii gifted;
  • Lobby pentru ca guvernele să recunoască copiii gifted ca pe o categorie care necesită o atenție specială în programele educaționale normale și să coopereze cu organizațiile naționale și cu cele care își îndreaptă atenția și spre această categorie de copii (de exemplu, Centrul Național de Cercetare a Copiilor Gifted (NRC/GT) și Asociația Internațională a Educatorilor pentru Pacea Mondială);
  • Crearea, dezvoltarea și organizarea de activități, forumuri și programe care reunesc copiii gifted din întreaga lume;
  • Nevoia de a asista sistemul educațional în consolidarea capacităților și calificarea cadrelor didactice pentru a lucra cu copiii gifted; 
  • Îndrumare, consiliere și consultanță.

 

Dacă evaluați rezultatele, veți concluziona că ICIE este un model pentru creativitatea organizațională și inovare. În plus, activitatea ICIE reflectă contribuțiile valoroase ale partenerilor noștri individuali și organizaționali.

 

  1. Atenția pentru toate categoriile de copii, de exemplu, o școală dedicată copiilor talentați, poate fi inclusă în acest domeniu – este aceasta o inovație în educație?

 

Taisir Subhi Yamin: Pe baza experienței mele îndelungate în acest domeniu de cunoaștere, consider o școală specială (de exemplu, Romanian Gifted School și alte școli și programe din întreaga lume) ca un mod de a oferi educație de calitate și, da, inovatoare. O gândire productivă, comprehensivă, prin metode diverse de predare, ajută cu siguranță la inovare și creativitate.

 

  1. Spuneți-ne mai multe copiii cu abilități înalte. Ce spun studiile pe această temă? Sunt părinții și oamenii în general conștienți de acest subiect la nivel mondial?

 

Taisir Subhi Yamin: Comunitatea în ansamblu, atât părinții, cât și educatorii, sunt responsabili pentru dezvoltarea educației de calitate pentru a satisface nevoile elevilor gifted. Nu este ușor să vorbim despre rezultatele cercetării referitoare la acest domeniu de cunoaștere. În general, studiile au dezvăluit impactul pozitiv al investițiilor în educația acestor copii și ne-au arătat că acest tip de educație a contribuit la creșterea calității și crearea de excelență în educație în general, precum și la dezvoltarea țării unde s-a aplicat. Conștientizarea la nivelul publicului este o componentă foarte importantă a programelor gifted de succes.

 

  1. Din postura pe care ați avut-o, de redactor-șef al revistei GTI (Gifted and Talented International), studiind rezultatele cercetării din domeniu, spuneți-ne cum arată lucrurile în Europa de Est în ceea ce privește procentul de copii cu abilități înalte? 

 

Taisir Subhi Yamin: Am fost, timp de 14 ani, redactor-șef al Gifted and Talented International. Ulterior, am co-fondat Jurnalul Internațional pentru Dezvoltarea Talentului și al Creativității. (IJTDC: www.ijtdc.net). Pe baza experienței și a cercetării mele, procentul de elevi gifted variază între 3% și 10% – depinde de definiția acceptată a conceptului de abilitate înaltă și de caracteristicile psihometrice ale procesului de screening și de identificare a mai multor criterii utilizate. Acest lucru implică faptul că numărul de elevi gifted este același în diferite părți ale lumii. Dar, din cauza diferenței în disponibilitatea programelor și a lipsei de screening și de identificare corespunzătoare, avem mai puțini elevi cu abilități înalte în Europa de Est.  

 

  1. Spuneți-ne mai multe despre parteneriatul recent încheiat cu Romanian Gifted School, din București, prima școală românească dedicată copiilor gifted. 

 

Taisir Subhi Yamin: Sunt foarte încântat să vă vizitez ţara pentru prima dată şi să am ocazia de a stabili un parteneriat între Centrul Internaţional pentru Inovare în Educaţie (ICIE) şi Romanian Gifted School (RGS). Ca cercetător german specializat în educația gifted, aș dori să contribui la dezvoltarea programelor pentru copiii gifted în România și să ajut școala să facă progrese pentru a-i servi mai bine pe elevii cu abilități înalte și pentru a extinde programele oferite.

Conform acordului dintre ICIE și RGS, ambele instituții vor dezvolta programe care vizează servirea studenților gifted și vor califica profesorii să lucreze cu ei. Pe lângă programele de consolidare a capacităților și atelierele de formare, ICIE și RGS vor organiza cea de-a 26-a Conferință Internațională de Excelență, Inovare, Creativitate și Educație Gifted în România, în anul 2024. În plus, ICIE va înființa un centru de resurse și va publica o serie de cărți și materiale de instruire în cooperare și parteneriat cu RGS.

 

Mai precis, ICIE, în coordonare cu Romanian Gifted School, va urmări:

(1) Promovarea și dezvoltarea procesului de screening și de identificare a copiilor gifted;

(2) Dezvoltarea diferitelor tipuri de programe pentru a satisface nevoile persoanelor gifted;

(3) Înființarea unei unități de resurse referitoare la: excelență, creativitate, inovare și educație talentată, pe lângă publicații;

(4) Oferirea de programe de consolidare a capacităților pentru cadrele didactice și pentru administratorii RGS;

(5) Extinderea rețelei RGS la nivel local, regional și internațional;

(6) Promovarea şi extinderea programelor gifted în România;

(7) Oferirea de programe de consolidare a capacităților în educația gifted pentru alte școli și instituții de învățământ din România;      

(8) Organizarea de conferințe internaționale și de evenimente educaționale.

 

  1. În cele din urmă, ce le-ați transmite părinților care află că au un copil gifted și nu sunt siguri pe ce cale să meargă. Cum le-ați explica beneficiile educației gifted? 

Taisir Subhi Yamin: Este foarte important ca părinții să accepte că al lor copil e cu abilități înalte. De aici pleacă totul. Ei ar trebui să învețe cum să îl crească și în ce mod, ca să fie cel mai potrivit pentru dezvoltarea abilităților de gândire, a valorilor, a atitudinilor și a comportamentului. În plus, ei trebuie să utilizeze în mod eficient resursele internaționale legate de dezvoltarea abilităților înalte și să încerce să intre în contact cu alți părinți, atât la nivel local, cât și internațional.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.