fbpx

Ministerul propune alternative la obligația de a fi membri CNEME pentru candidații la funcția de directori de școli

Photo 14628788 © Daniel Kaesler | Dreamstime.com

Ministerul Educației vrea să înlocuiască condiția obligatorie de a fi membri CNEME cu variante alternative pentru cadrele didactice care vor să participe la concursul de directori de școli. Modificarea apare într-un proiect de OUG, pus în dezbatere publică.

Proiectul apare după ce o variantă anterioară de inițiativă legislativă, care excludea complet apartenența la CNEME dintre condiții, a primit aviz negativ de la Ministerul Justiției, după cum relata Educație Privată.

Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației a declarat, recent, la Digi 24, că unii dintre membrii CNEME și-au obținut documentele de atestare profesională de la ”chioșcul de diplome” de la Ruse sau de la cel de la Chișinău.

”Sunt peste 33.000 de membri CNEME. Au avut unii dintre ei de ales între a merge la chioșcul de diplome de la Ruse sau la chioșcul de diplome de la Chișinău. Unii dintre ei, nu mulți, cred. Îmi doresc să fie eliminată această condiție”, a spus  Cîmpeanu.

Cum argumentează ministerul noul proiect:

Este necesar ca accesul la aceste funcții de conducere să fie deschis către toate cadrele
didactice care vor să concureze și care îndeplinesc condițiile prevăzute de lege, astfel încât să se genereze plus valoare procesului de educație. Ocuparea funcțiilor de conducere trebuie să se realizeze conform unor criterii de performanță profesională și evaluate cu obiectivitate prin raportare la interesul superior al elevului.

Mai mult, radiografia reală a sistemului național de învățământ ne arată că se impune o
schimbare de paradigma în ceea ce privește abordarea instituțională a managementului
educațional. Este foarte importantă gestionarea mai eficientă a resurselor educaţionale
(documentare/ curriculare, umane şi materiale) şi dezvoltarea capacităţii de atragerea deresurse (financiare şi umane) şi menţinerea în sistem a resurselor umane bine pregătite şi motivate. Redefinirea managerului educațional este de o importanță deosebită, managerul trebuie să fie capabil să definească profilul cerut pentru viitoarele cadre didactice şi să motiveze cadrele didactice pentru performanţă înaltă, să identifice bunele practici şi să recunoască inovaţia și să utilizeze tehnologiile moderne de informare şi comunicare.

Urgența adoptării acestor măsuri derivă din faptul că organizarea întregului proces de
organizare a concursurilor naționale pentru ocuparea funcțiilor de conducere necesită o
perioadă de timp rezonabilă, astfel încât la data începerii anului școlar 2021-2022 unitățile de învățământ preuniversitar să beneficieze de o conducere stabilă, amânarea acestor măsuri putând genera o lipsă de coerență și predictibilitate în desfășurarea actului managerial la nivelul acestor unități.

Neadoptarea de urgență a măsurilor menționate ar conduce la imposibilitatea organizării
concursurilor naționale pentru ocuparea funcțiilor de conducere în perioada imediat
următoare având ca o consecință negativă imposibilitatea asigurării unei stabilități și coerențe manageriale la începutul anului școlar 2021-2022, dar și la o situație de vulnerabilitate și provizorat în care s-ar regăsi sistemul de învățământ preuniversitar în condițiile în care toate unitățile ar fi conduse de personal numit pe o perioadă extrem de limitată de timp.

Din această perspectivă, organizarea concursurilor trebuie să se facă prin raportare la
noul cadru normativ stabilit prin prezenta ordonanță de urgență.
Aceste elemente vizează un interes public și constituie o situație extraordinară, a cărei
reglementare nu poate fi amânată și care impune adoptarea de măsuri imediate pe calea
ordonanței de urgență.
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.
Articol unic: Legea educației naționale nr. 1/2011, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 18 din 10 ianuarie 2011, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:
1. La articolul 246, alin. (3) se abrogă.
2. La articolul 257, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
,, (1) Funcţia de director şi de director adjunct se ocupă prin concurs public, care constă
în probă scrisă și interviu, de către cadre didactice titulare membre ale corpului naţional
de experţi în management educaţional.”
3. La articolul 257, după alineatul (1) se adaugă un alineat, alin (11 ) şi va avea următorul
cuprins:
(11 ) ,,Se pot înscrie la concursul național pentru ocuparea funcției de director/director adjunct în unitățile de învățământ preuniversitar și cadrele didactice titulare care nu au calitatea de expert în management educaţional, dar care îndeplinesc următoarele condiții:
a) diplomă de licenţă sau atestat de echivalare în condițiile 149 alin. (3);
b) au promovat examenul de definitivat;
c) cel puțin cinci ani vechime în învățământ. „
4. La articolul 260, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Funcțiile de conducere din inspectoratele școlare şi de director al casei corpului didactic se ocupă, prin concurs, care constă în probă scrisă și interviu, conform unei metodologii elaborate de către Ministerul Educației și aprobate prin ordin al ministrului, de către cadre didactice titulare în învățământ membre ale corpului naţional de experţi în management educaţional, care au titlul de doctor sau gradul didactic I. „
5. La articolul 260, după alineatul (1) se adaugă un alineat, alin (11 ) și va avea următorul
cuprins:
(11 ) ,,Se pot înscrie la concursul național pentru ocuparea funcției de conducere din
inspectoratele școlare şi de director al casei corpului didactic și cadrele didactice titulare care nu au calitatea de expert în management educaţional, dar care îndeplinesc următoarele condiții:
a) diplomă de licenţă;
b) titlul de doctor sau gradul didactic I . „
6. La articolul 261, după alineatul (2) se adaugă un alineat, alin (21 ) și va avea următorul
cuprins:
(21 ),, Se pot înscrie la concursul pentru ocuparea funcţiilor de îndrumare şi de control din inspectoratele şcolare și cadrele didactice titulare care nu au calitatea de expert în management educaţional, dar care au diplomă de licenţă și gradul didactic I sau II. „
7 . După art. 261 se adaugă articolul 2611 şi va avea următorul cuprins:
Art. 2611
,, Candidații înscriși la concursurile pentru ocuparea funcțiilor de director/director
adjunct în unitățile de învățământ preuniversitar, director al casei corpului didactic precum și pentru ocuparea funcţiilor de conducere, îndrumare şi de control din inspectoratele şcolare trebuie să obțină minimum nota 7 (șapte) la proba scrisă pentru a promova în etapa finală de interviu. „

sursă foro: https://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-photos-document-file-image14628788

membri CNEME membri CNEME 

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.