Dați o șansă acestei dezbateri! Dați-i o șansă măcar
03 Februarie 2025, 20:29
Dați o șansă acestei dezbateri! Dați-i o șansă măcar
Scurte considerații cu privire la planurile-cadru
Am fost zilele trecute cu câțiva copii la concursul național de istorie și geografie de la Școala cu Ceas din Râmnicu Vâlcea. Îmi place de nu mai pot concursul ăla, e o experiență faină și nu ratez niciodată ocazia să le spun elevilor mei că nu sunt în competiție cu alții, ci cu propriile lor limite și temeri.
Bine, fiică-mea a luat-o foarte în serios, a uitat că ăsta nu e concurs de quan ki do, cu care e ea obișnuită, și a rămas în poziție de luptă. Nu, nu e nici o miză care să le dea viața peste cap, numa’ bine, mai învățăm la istorie, ne mai ambiționăm un pic, în sfârșit, chestii dintr-astea didactice cu care nu vreau sa vă plictisesc.
Vreo 1300 de copii din toată țara au participat la concursul ăsta.
1300 de copii care au ales să meargă la un concurs de istorie și geografie.
Au ales să meargă acolo.
Printre picături, hai la cazare, vezi când mergem la masă, când vine microbuzul, la ce oră trebuie să fim la școală, în sfârșit, am apucat să citesc câteva frânturi despre planurile-cadru. Nu mult, așa pe fugă.
Mi-a crescut tensiunea, jur.
Se scoate istoria de la liceu, nu se mai face geografie, gata cu latina, venea apocalipsa și eu verificam să văd dacă se culcă ăștia micii la timp!
Inadmisibil, să vezi ce le-o zic, ce scandal, ce mă enervez eu, ați încurcat-o. Bine, dacă e să mă întrebe cineva pe mine, zece ore de istorie pe săptămână aș băga în program. Plus latină, că sunt mai de modă veche așa n-aveți decât să mă înjurați, latina are rolul ei acolo.
Ei, după ce ne-am întors acasă și m-am liniștit un pic, ia, bre, să văd și eu cum e cu planurile astea, că nervi, scandal, ați înțeles, eram pus pe rele.
Citind eu cu mai multă atenție (cu mai multă atenție, ați înțeles), constat că, de fapt, nu se scot, ci pot fi parcurse prin curriculum la decizia elevului.
Asta a fost prima surpriză.
Istoria și geografia nu se scot, dimpotrivă, pot fi studiate, dar într-o cu totul altă paradigmă decât cea pe care o știam noi.
Păi, stați puțin, că e altceva decât am înțeles eu inițial.
M-am temperat oleacă.
Uite așa, a apărut prima întrebare. De ce ne-am dus pe o pistă greșită și pierdem timpul certându-ne că la piață pe numărul de ore dacă nu despre asta e vorba?
Întrebarea corectă ar trebui să fie:
Suntem pregătiți să acceptăm că elevii pot alege unele discipline? Istorie, geografie, filosofie, latină, nu contează, toate sunt importante, toate dezvoltă gândirea critică, toate își au rostul lor.
Ei, aici aș spune să nu ne grăbim și să cugetăm un pic. Nu e un răspuns pe care să-l dai dintr-o suflare, e un proces de reflecție anevoios și, pe alocuri, doare. Doare pentru că ne scoate din zona de confort cu care am fost obișnuiți.
Din câte înțeleg eu din aceste planuri-cadru, și nu trebuie să vă luați neapărat după mine, școlile au posibilitatea să propună ore de istorie în aceste clase de liceu. Doar că se duc în zona curriculumului de specialitate si pot fi suplimentate cu cele din curriculumul la decizia elevilor. Cu alte cuvinte, vreo șapte, opt elevi de la o clasă, cu încă vreo zece de la alta clasă și tot așa optează să meargă la o anumită disciplină. Dintr-o listă pusă la dispoziție, evident, tot de școală, instituție care știe cel mai bine ce vrea de la viața asta și cum să arate profilul elevului lor. Tânărul acela care optează pentru o anumită materie va avea un plus de motivație, de curiozitate, de dorință de studiu decât dacă i se băgau pe gât cu forța. Decizia se mută de la șefii din Minister la școală, profesori și elevi.
Vedeți ceva rău în asta? Eu nu.
Stați, stați, că știu ce vreți sa spuneți, istoria nu e opțională, e musai, că uite ce hoarde de daci liberi avem, câți analfabeți funcțional, da, știu, avem, i-am văzut urlând zilele astea de dorul istoriei naționale după ce, săptămâna trecută au aflat ca există coiful de la Coțofenești. Încă o dată, cine oprește școlile și profesorii să personalizeze curriculumul în sensul consolidării istoriei românilor? Or fi neclarități în ceea ce privește această disciplină pentru filiera tehnologică, dar și aici, să nu uităm, că nu va mai exista în această formulă, ci va deveni învățământ dual (50% teorie, 50% practică). Poate că asta va duce, habar n-am, la o flexibilitate a încadrării profesorilor, asta ca să atenuăm un pic îngrijorările că vor rămâne fără catedre.
Simt cumva, și e în regulă dacă mă contraziceți, că miza acestor planuri-cadru este creșterea dreptului de a alege din partea elevilor. E un lucru care generează disconfort, e adevărat, va fi o provocare care ne va obliga să ne uităm cu mai multă onestitate la felul în care ne prezentăm ca profesori, cum explicăm trecutul la clasă. Cu siguranță sunt amendamente care pot fi aduse acestor documente. Fără îndoială, există propuneri care le pot îmbunătăți.
Pentru asta însă trebuie să-i dăm o șansă dezbaterii publice.
Cu “se elimină istoria din liceu” nu vom reuși.
Știți ce se va întâmpla în schimb?
Dacă nu vom înțelege că nu mai putem continua cu vechile planuri-cadru, gândite doar pentru norme și catedre, fără nici o legătură cu o educație de secol XXI, vom rămâne la formula actuală doar pentru a menaja spaimele naționale. Vor mai trece încă vreo zece ani până când vom mai avea o șansă ca asta.
Fiică-mea, atât de încântată că a putut merge la un concurs de istorie (și ea a ales, nu am obligat-o eu in nici un fel) nu va avea șansa de a opta ea pentru un curs de istorie. Pentru că își dorește, o captivează, o motivează să citească.
Și, pe lângă ea, încă vreo 1300 de copii pe care i-am văzut eu zilele trecute, care au ales istoria și geografia.
Dați o șansă acestei dezbateri!
Dați-i o șansă măcar.