
După primele 10 zile de dezbateri privind planurile-cadru pentru învățământul liceal, Daniel David a publicat un prim bilanț al concluziilor trase din această etapă. Ministrul Educației și Cercetării afirmă că „suntem pe drumul corect”.
Într-un articol postat pe blogul său, ministrul se declară optimist cu privire la felul în care decurge procesul consultativ și spune că dezbaterea are un rol educațional în sine.
„Dacă în primele zile reacțiile au fost de critică sau susținere (adesea necondiționate), la apelul meu că acest lucru nu mă ajută în a găsi cea mai bună variantă pentru elevi, profesori, părinți și societate, oamenii educației au început să vină cu propuneri tot mai bune și suntem pe drumul corect”, scrie Daniel David.
Unul dintre aspectele evidențiate de ministru este schimbarea de paradigmă în privința organizării curriculumului. Scopul planurilor-cadru nu este doar reducerea numărului de discipline sau a încărcării elevilor, ci și diminuarea centralismului printr-o descentralizare mai mare la nivelul școlilor și al elevilor. Acest proces ar trebui să permită un registru opțional mai extins, care să țină cont de alegerile făcute de unitățile de învățământ și de preferințele elevilor. Cu toate acestea, Daniel David admite că anumite discipline, precum latina, vor reveni în zona centralizată, după ce specialiștii au argumentat că descentralizarea completă a acesteia ar putea duce la dispariția sa din curriculumul liceal.
„Am început astfel să înțelegem filosofia acestor planuri-cadru, și anume nu de a „scoate” discipline/ore pentru a reduce simplu încărcarea pe elevi, ci de a reduce centralismul (caracterul obligatoriu) prin unele descentralizări la nivelul școlii și la nivelul deciziei elevilor (caracterul opțional). Așadar, demersul înseamnă de fapt încurajarea unui registru opțional mai consistent, în care să ținem cont și de alegerile școlilor și ale elevilor (nu doar ale ministerului), pentru a personaliza educația. Rămâne de văzut cât se va descentraliza, în această formă unii considerând că este prea mult, alții că este prea puțin. Cu siguranță, în cazul latinei voi propune, în final, revenirea la elementul centralizat, descentralizarea, bună ca intenție, neasigurând încă alegerea rațională acolo unde s-ar cuveni dacă latina rămâne opțională (așa cum am fost convins prin discuțiile cu specialiștii și organizațiile profesionale din domeniu)”, afirmă ministrul.
Printre modificările avute în vedere se numără și reintroducerea disciplinei „Istoria românilor”, după mai bine de 20 de ani de absență. Ministrul consideră că acest demers este necesar pentru a menține echilibrul între modernitate și identitatea națională. De asemenea, gramatica va reveni în programa liceală, având în vedere problemele semnalate privind nivelul scăzut de competență lingvistică al elevilor.
„Am cerut tuturor disciplinelor (specialiștilor care se ocupă de acestea) să gândească modele noi, nu doar număr de ore, în forma actuală lucrurile nefuncționând bine, în condițiile în care școala produce prea mult analfabetism funcțional pentru secolul XXI. Chiar nu se mai poate așa! Iar profesorii și organizațiile profesionale au început să înțeleagă asta. Astfel, spre exemplu, după mai mult de 20 de ani de lipsă, vom readuce ca nume discipline care contribuie direct la cultura națională (ex. Istoria românilor), pentru a da un semnal clar că o lume modernă nu poate exista fără identitatea națională, iar gramatica va reveni, de asemenea, la liceu; așa cum am spus la lansarea planurilor-cadru, prea mulți copii nu-și cunosc corect istoria sau geografia națională și vorbesc prost limba română”, mai scrie Daniel David.
Un alt aspect subliniat de ministru este necesitatea de a simplifica curriculumul și la nivel de programe. O variantă discutată este alocarea unui procent din orele dedicate disciplinelor pentru activități de consolidare, recuperare și aplicare practică a cunoștințelor.
„Este clar că aerisirea curriculumului trebuie să se facă apoi și la nivel de programe, aici gândindu-mă deja la impunerea unui procent din orele alocate disciplinelor care să fie dedicat doar consolidării, activităților remediale și transferului de cunoștințe în viața reală”, spune ministrul Educației și Cercetării pe blogul său.
Dezbaterile vor continua, obiectivul final fiind crearea unor planuri-cadru care să fie larg acceptate și să contribuie la modernizarea educației românești.
„Așa cum am spus la lansarea lor, urmăresc ca planurile-cadru care vor rezulta din aceste dezbateri să fie larg acceptate pentru a moderniza educația românească!”, a concluzionat Daniel David.
Daniel David: „Pseudoştiinta în şcoală apare prin predarea proastă a ştiintei”