fbpx

Da, să scădem nota la purtare. Dar să nu fie o simplă formalitate

Da, să scădem nota la purtare

de prof. Petruț Rizea

Cred într-un echilibru școală-familie, dar acolo unde încrederea există din partea ambelor părți. Cred că un parteneriat profesor-părinte va ajuta la gestionarea cazurilor de violență din școli. Ce nu cred este că educația se face doar cu pedagogii moderne care să suprime importanța normelor și sancțiunilor clare ce ar trebui aplicate fără discuție.

 

Am ajuns într-un punct în care privim regulile și sancțiunile ca fiind ceva total neobișnuit, chiar nepotrivit. Considerăm că lumea trebuie să se învârtă în jurul nostru și că doar noi avem dreptate, că putem face ce ne taie capul. De ce? Fiindcă așa considerăm, ori subiectivismul ăsta nu va ajuta pe nimeni atâta timp cât nu există o structură legislativă puternică care să îți arate și să te taxeze atunci când ai depășit cam mult limita.

 

De fiecare dată când vorbesc despre cazurile de violență ce vin din partea elevului către profesor (nu că cele venite din partea cadrelor didactice nu ar fi la fel de importante), apar argumentele ce susțin scăderea notei la purtare. Cum a menționat și domnul Marius Nistor, asta nu va rezolva absolut nimic în cele mai multe dintre cazuri. De ce? Fiindcă elevul și în anumite cazuri, părintele nu resimt consecințele faptelor și atitudinii lor. Hai să ne gândim puțin. Care erau efectele negative ale scăderii notei la purtare? Ah, că nu vei putea susține examenul de admitere la academie (mă îndoiesc că va cântări prea mult, în medie).

 

Scăderea notei la purtare funcționa, da, într-o vreme în care societatea înțelegea noțiunea de moralitate și respect. Nu poți cere unui elev care a înjurat o profesoară să înțeleagă greșeala prin scăderea notei la purtare dacă educația elementară nu există. Nu poți determina un elev care are nevoie de ajutor, de consiliere să nu-și mai lovească colegii punându-i 7 la purtare.

 

Nu, această scădere (dacă tot se pune atât de mult accent pe ea) trebuie legată de consecințe clare și serioase pe care elevul să le resimtă clar și asupra cărora, părintele să fie nevoit să ia atitudine.
Să ținem cont de admiterile de la liceu, la facultate, la următorul nivel de școlarizare când discutăm de nota la purtare. Abia atunci, în primul rând părinții care trebuie să ia măsuri și să impună reguli clare vor conștientiza repercusiunile derapajelor propriului copil.

 

Să nu ținem strâns de o măsură și să o luăm drept argument de fiecare dată dacă ea nu mai coincide valorilor societății actuale, una în care echilibrul civic e mai mult un dezechilibru.

 

Da, să scădem nota la purtare, dar mi-aș dori ca asta să nu fie o formalitate (așa cum au devenit toate celelalte), ci o măsură care să aducă după sine urmări serioase.

1 comment

  1. Creț Rodica spune:

    …este ceva foarte greu…1 comunicare BUNĂ între dirigintele clasei cu colectivul de elevi , cu consiliul elevilor ( cred că așa se numește ) cu toti profesorii de la clasă . cu Consiliul PROFESORAL , cu consilierul educativ, consilierul psiholog , cu Conducerea scolii , cu ONG -urile și Asociațiile- care pot atrage elevul spre Bine și nu i. Ultimul rând cu părinții. 1 Cunoașterea elevului .

«

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.