fbpx

Cum le vorbim copiilor despre identitatea națională și cetățenia globală: O conversație cu profesoarele de istorie de la Little London

ID 82980322 © Ncristian | Dreamstime.com

Cum le vorbim copiilor despre identitatea națională și cetățenia globală

Într-o lume tot mai globalizată, educația joacă un rol crucial în înțelegerea identității naționale a copiilor și a responsabilităților lor ca cetățeni ai lumii. Am discutat cu profesoarele de istorie Andreea Croitoru și Diana Negoiță de la școala Little London pentru a explora cum abordăm aceste subiecte importante cu elevii.

Cum le explicați copiilor importanța rădăcinilor culturale în formarea personalității lor?

Andreea Croitoru: „Abordarea conceptului de identitate națională în clasă și explicarea importanței rădăcinilor culturale trebuie să fie adaptată vârstei copiilor, prin metode interactive, creative și accesibile. Obiectivul este să îi ajutăm să înțeleagă cine sunt, de unde provin și cum acest lucru le influențează identitatea personală și comunitară. Este foarte important să le explicăm concepte precum: comunitate, origini, diversitate.”

Diana Negoiță: „Explicarea conceptului de identitate națională se poate realiza printr-o serie de activități, atât teoretice, cât și practice, care să contureze o legătură între personalitatea elevului și identitatea sa națională. Sublinierea aspectelor importante din identitatea națională (precum istoria, obiceiurile, limba), precum și a simbolurilor naționale (imnul, drapelul, portul popular) sunt modalități prin care elevii pot observa principalii factori care conturează apartenența și însușirea identității naționale.”

Cum încurajați elevii să înțeleagă echilibrul între identitatea națională și cetățenia globală?

Andreea Croitoru: „Echilibrul între identitatea națională și cetățenia globală poate fi abordat în clasă prin metode care încurajează respectul pentru cultura proprie, dar și deschiderea față de diversitatea globală. Scopul este să le arătăm elevilor că își pot păstra rădăcinile culturale în timp ce devin parte activă a unei comunități internaționale.”

Diana Negoiță: „Identitatea națională și cetățenia globală reprezintă concepte complementare. Suntem cetățeni români, dar și cetățeni ai lumii, având responsabilități și oportunități atât pe plan național, cât și global. O activitate cu un impact puternic, prin care elevii au înțeles co-dependența dintre aceste două concepte, a fost analizarea tradițiilor similare din alte țări în raport cu cele din România, ținând cont de originile acestora și impactul lor în societate. La finalul acestei activități, elevii au conștientizat că, deși aflate în zone geografice diferite, fără a împărtăși aceeași istorie întru totul, popoarele s-au influențat reciproc în repetate rânduri, această influență fiind o trăsătură fundamentală a lumii moderne.”

Care sunt activitățile care ajută elevii să se simtă parte a unui trecut comun, legat de tradițiile și valorile românești?

Andreea Croitoru: „De exemplu, îmi place să folosesc analiza de sursă istorică, dar și jocul de rol. Ca exemple: reconstituirea unor momente istorice și tradiții românești, prin organizarea de  scenete despre un moment important din istoria României (Unirea de la 1918, lupta lui Ștefan cel Mare).

De asemenea, mai putem utiliza explicațiile în discuțiile libere cu elevii. Discuțiile despre  valori precum ospitalitatea, solidaritatea sau respectul pentru natură sunt cultivate prin tradițiile românești.”

Diana Negoiță: „Activitățile și atelierele mixte joacă un rol important în familiarizarea elevilor cu valorile și tradițiile românești. O dezbatere despre istoria și evoluția obiceiurilor și rolul acestora în viața comunității poate fi urmată de un atelier practic despre acest subiect. Astfel, cu ajutorul diferitelor imagini și scrieri despre diferite obiceiuri și tradiții românești, elevii conștientizează diversitatea tradițiilor și modul în care acestea se îmbină și formează trecutul comun al unui popor.”

Cum le transmiteți elevilor importanța diversității culturale și cum îi încurajați să devină cetățeni globali respectuoși și empatici?

Andreea Croitoru: „Mereu le vorbesc elevilor despre conceptul de egalitate, despre cum fiecare om este egal. Cel mai des, discuțiile acestea au loc la orele de educație socială și istorie. Chiar săptămâna aceasta, la lecția despre stereotipi și prejudecăți, una dintre elevele mele a oferit cel mai bun exemplu. un ou de găină, indiferent de culoare, are același conținut. Prin puterea exemplului și apelul la empatie, putem  ajungem la inima copiilor.”

Diana Negoiță: „Conștientizarea apartenenței la o comunitate globală reprezintă un mijloc prin care putem dezvolta elevului toleranța și acceptarea diverselor culturi cu care intră în contact. Fiind cetățeni ai lumii cu drepturi și responsabilități ce depășesc granița unui stat, e necesar sa înțeleagă aportul fiecărei culturi în evoluția globală..

Este important ca elevilor să li se transmită importanța diversității și a unicității în aceeași măsură; pot fi influentati de alte culturi cu care rezonează, dar păstrând și tradiții din cultura proprie își pot contura unicitatea, celebrând această diversitate.”

Ce rol au poveștile, tradițiile sau vizitele la locuri istorice în dezvoltarea conștiinței naționale a elevilor?

Andreea Croitoru: „Poveștile, tradițiile și vizitele la locuri istorice joacă un rol esențial în dezvoltarea conștiinței naționale a elevilor, deoarece acestea le oferă experiențe concrete și emoționale prin care pot înțelege și aprecia moștenirea culturală și istorică. Aceste elemente nu doar transmit informații, ci creează legături personale și afective cu identitatea națională, contribuind la formarea unei perspective echilibrate asupra apartenenței lor la comunitatea națională.”

Diana Negoiță: „Vizitele în locuri istorice au scopul de a-i ajuta pe elevi să se conecteze cu  evenimente și personalități istorice la un nivel mult mai profund și, astfel, să vizualizeze și să înțeleagă problematici diverse din istoria națională. Fie că vorbim despre cetăți, castele sau monumente, toate au darul de a le dezvolta sentimentul de mândrie națională și simțul apartenenței, fiind urmașii multor generații care au luptat și s-au sacrificat în virtutea idealurilor și principiilor proprii.  Conștientizarea propriilor rădăcini este strâns legată de conștientizarea responsabilității pe care o poartă, în calitate de tineri ai acestei țări, aceea de a cinsti efortul generațiilor trecute. „

 

Prin metodele lor creative și interactive, Andreea Croitoru și Diana Negoiță reușesc să insufle elevilor nu doar o înțelegere profundă a identității naționale, dar și o apreciere a diversității și responsabilității față de comunitatea globală. Lecțiile lor contribuie la formarea unor tineri empatici, deschiși și conștienți de locul lor în lume.

ID 82980322 © Ncristian | Dreamstime.com

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.