fbpx

Cum interpretăm corect noile planuri-cadru, înainte să ne formăm o părere

Cum interpretăm corect planurile-cadru

de Andra Berceanu, director executiv FePAL

Pentru că am citit tot felul de informații eronate sau trunchiate, las câteva explicații despre cum interpretăm corect noile planuri-cadru pentru învățământul liceal înainte să exprimăm o părere:

1. Înțelegem că noile planul-cadru cuprind:
– Trunchi comun(TC) – același indiferent de profil
– Curriculum de specialitate(CS) – parte fixă și flexibilă
– Curriculum la decizia elevilor din oferta școlii (CDEOȘ) – opțiunea elevului la nivel individual

 

2. Nu citim doar titlul articolelor din presă, nu luăm foc, dacă o disciplină nu mai este în trunchiul comun. În TC sunt doar disciplinele comune tuturor filierelor, dar acest lucru nu înseamnă că nu se mai studiază după cum am văzut tot felul de reacții.
Exemplu: Matematica, Fizica și Chimia în cls. a XII-a nu sunt în TC la profilul mate-info, pentru că ar trebui să fie la toate filierele. În schimb, le găsim trecute la CS și pot fi alese la CDEOȘ. Practic, un elev poate studia LA ȘCOALĂ(nu la meditații) mai multe ore de matematică sau alte discipline decât o face acum;

 

3. De asemenea, partea de CS flexibil permite clase de studiu intensiv al unei alte discipline în afară de lb.străine sau informatică cum existau până acum, precum și ore de aprofundare în ideea examenului de Bacalaureat.

 

4. Nicio disciplină nu a fost eliminată de pe fața pământului în ultimii 2 ani de liceu. Elevul are dreptul să le aleagă în CDEOȘ între 5-8 ore.
Exemplu: 5 elevi de la a XI-a A, 7 de la XI-B, 4 de la XI-a C au marți la ora 11:00 geografie chiar dacă nu mai este în TC. În același interval orar, alți colegi au istorie, alții o limbă străină etc. Evident, pot alege și mai multe ore din aceeași disciplină;

 

5. Strict legat de Istorie, chiar nu se poate afirma că a fost eliminată la profilul real în ultimii 2 ani de liceu deoarece în TC este Istoria Holocaustului și Istoria Comunismului, adică se studiază obligatoriu indiferent de profil. Dacă este aceasta cea mai bună variantă, se pot pronunța cei de specialitate, dar cert este că nu pot fi n variante de istorie în TC la Real. Nu au nicio vină elevii pentru că la noi Parlamentul inventează discipline, mai ales când sunt pui ale disciplinelor deja existente, motiv pentru care în proiect se precizează că se va discuta statul acestora de discipline vs unități de învățare. De asemenea, se precizează foarte clar că unitațile de învățare dedicate istoriei românilor vor sta la baza programelor ca să ne liniștim și cu râul, ramul, neamul;

 

6. Temele de dezvoltare personală și educație pentru viață vor fi incluse ca unități de învățare în cadrul anumitor discipline sau vor fi disponibile în CDEOȘ;

 

7. Disciplinele din CDEOȘ pot fi abordate în sistem modular, adică nu trebuie neapărat o frecvență săptămânală de-a lungul anului;

 

8. Disciplina Religie apare în TC pentru că este impusă astfel de noua lege a educație. Multe aspecte au fost aranjate anterior în noua lege, care știm prea bine cât de controversată a fost atât dpdv al elaborării, cât și fundamentării. Da, tocmai pentru că este o disciplină facultativă ar fi trebuit să fie în CDEOȘ;

 

9. Plecând de la noile planuri-cadru se va elabora o nouă programă și noi conținuturi, adică unitățile de învățare nu vor fi structurate pe cei patru ani de studiu cum sunt acum;

 

10. Proiectul respectă principiul predictibilității și standardizează structura anului școlar la 36 de săptămâni în sistem modular, adică se încheie discuția în buclă pe această temă. Nu se va mai decide de la an la an și de la ministru la ministru. În sfârșit!

 

În concluzie, chiar apreciez profesionalismul, fundamentarea și filosofia din spatele elaborării acestor planuri-cadru, care țin cont de două aspecte importante. În primul rând, noua structură vine cu flexibilitate și opțiuni dedicate elevului la nivel individual. Nu mai vorbim de școală ca un pătrățel unic și limitat, în care toți studiază aceleași lucruri, la același nivel. În al doilea rând, se ține cont că scopul liceului nu este numai de cultură generală, ci și de prespecializare.

 

 

Ce ar fi îndeplinit și mai mult așteptările legate de reformă ar fi fost un nivel mai pronunțat de abordare trans/inter/multidisciplinară astfel încât numărul de discipline per total să fie redus și/sau un procent mai mare de flexibilitate. Baza este bună, direcția este bună, dar proiectul este prea cuminte. Este un proiect care merită susținut și impulsionat în același timp să prindă ceva mai mult curaj.

 

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.