fbpx

Adrian Cioroianu: O bună parte dintre profesori sunt la fel de analfabeți funcțional ca elevii

Adrian Cioroianu, directorul Bibliotecii Naționale a României și fost diplomat, afirmă, într-un interviu acordat Europa Liberă, că, dacă vorbim despre analfabetismul funcțional al elevilor din România ”o bună parte dintre profesori sunt, dacă îi scuturi puțin, la fel de analfabeți”.

Cioroianu critică situația actuală a învățământului românesc, din mai multe puncte de vedere:

”De aproape 30 de ani ne-am vaccinat cu această idee că educația nu te mai ajută. Copiii nu-și mai știu notele între ei, ca nu cumva să fie stresați. Este maniera cea mai clară de a ne autosabota. Sabotăm ideea de competiție și de meritocrație. Înainte, dacă vedeai că un coleg a luat 10, te simțeai puțin dator să îl ajungi din urmă. Acum, parcă ar fi contul din bancă, carnetul de note e secret. Din aparenta grijă față de elevi, s-a ajuns la rezultatul total opus. Elevul e tot mai bombardat, tot mai acoperit cu tot felul de activități conexe, care îi răpesc, în cele din urmă, copilăria;”

Despre analfabetismul funcțional în rândul elevilor: O bună parte dintre profesori sunt, dacă îi scuturi puțin, la fel de analfabeți. Riscul este decăderea noastră, ca societate. Nu există o rețetă mai directă în a submina o societate decât aceea de a banaliza educația, de a te mulțumi cu generații de oameni mediocru pregătiți. Asta este rețeta clară și directă de a submina o societate: dă-i o educație proastă și o să vezi rezultatele. În 30 de ani, devin o masă de manevră și o masă de sclavi.

Despre cei 40.000 de elevi care nu s-au înscris la Bacalureat: Nu e vina elevilor. În cele mai multe cazuri este vina profesorilor. Acești tineri care sunt incapabili să susțină bacalaureatul au fost, totuși, elevii unor profesori. Nu-i întreabă nimeni pe profesori ce se întâmplă? Sunt o generație de eșuați? A venit peste noi o generație de eșuați, care sunt într-atât de modest mobilați încât să nu dea bacalaureatul? Sau este lipsa de motivație a profesorilor care se transformă într-o lipsă de motivare a elevului?;

18 comments

  1. Florentina Gaspar spune:

    Am crezut ca domnul Cioroianu doar întâmplator, intr-o emisiune la TVR, încerca sa ne convingă ca artiștii care interpretează opere ale clasicilor ruși sunt demni de tot disprețul, vad însă ca dumnealui din ce in ce mai mult arata ca este ceea ce este, un “băiat” al sistemului, care are diferite misiuni. Mai nou, misiunea dumnealui este sa denigreze cadrele didactice, bineînțeles pe cele din preuniversitar, ca se știe foarte bine, cele din universitar sunt intangibile pentru ca au mamici si tătici fără de care, in preuniversitar nu ar fi ajuns nici măcar sa se înscrie la examenul de titularizare deoarece nu ar fi reușit sa- si adune actele pentru dosarul de înscriere, dar sa il mai si promoveze…, dar dumnealor, unii, ce-i drept, sunt universitari. Nu il absolvă sintagma “o parte”, poate il salva “unii, destul de putini”, de aceasta grosolănie la adresa colegilor din preuniversitar. Dumnealui nu poate fi bănuit ca nu are capacitatea sa inteleaga ce se întâmpla de fapt, si ca nu profesorii sunt problema, dar poate fi bănuit de faptul ca, a primit o misiune si atunci, nu s-a deranjat sa se informeze ca de fapt cei 40000 de elevi pe care nu ii mai găsește domnul ministru, sunt multi care au emigrat împreună cu părinții, multi, foarte multi. care nu au resurse financiare pentru subzistenta, dar sa mai finalizeze liceul…. In loc sa faca o analiza a cauzelor, sa vorbească despre abandon scolar, caci despre asta este vorba in cazul celor 40 000 elevi, sistemul, pentru a nu fi deranjat, a scos la atac armata care trebuie sa atace dușmanul, adică pe profesori. DIVERSIUNE, ce-i drept, destul de nereusita.

  2. Nina Vasile spune:

    Ce ușor este să acuzi profesorii de toată decăderea sistemului când uiți că politicienii sunt cei care impun legi de azi pe mâine și păstrând ce este păgubos, fără să fie consultați profesorii activi iar nu cei din sindicate. Ce ușor este să discrediteze o dată mai mult munca de profesor prin toate căile posibile și apoi să vii încă să dai cu barda în el. Pentru așa ceva merită provocat domnul fost ministru într-o dezbatere publică după norme civilizate, cu argumente contra, pentru a i răspunde la calomnia publică și penală pe care o face domnul Adrian Cioroianu.

  3. ISSIMA spune:

    Sunt răspunzători: 1. Conducătorii educației puși prin simpatii politice și trecuți spontan de la un partid la oricare altul se află la putere. 2. Apoi profesorii mediocri, promovați pe pile, foarte slab pregătii și lipsiți de pasiunea domeniului și a disciplinei pe care o predau. 3. Părinții potenți economic și intruziunea lor inoportună și inadecvată standardelor educației. 4. Managerierea domeniului nu de către inși cu prestație, bine pregătiți, ci de către tot felul de anonimi scoși din buzunarele mici ale vreunui partid.
    6. Programe, (curricule) de specialitate întocmite mediocru, de inși fără viziunea a ce tip uman vrem să modelăm prin conținuturile propuse spre studiu. De pildă programa de Limba și literatura română, atât de mult defectată și clișeizată, încât nu-i mai spune nimic elevului., nu mai știe nimic din literatură, specii, genuri, tematici, profil de personalitate a vreunui autor, valori morale, opere majore ale literaturii etc. etc. 7. Manuale foarte prost editate, cu font gri pe fundal portocaliu, cu texte scrise de parcă ar fi prospecte de medicamente – nimeni nu le citește oricât de bine sunt gândite de autori, nici elevii, nici profesorii. 8. Studiul după culegeri de teste întocmite de grupuri de interese în fruntea cărora stă câte un inspector sau ceva conducător de ceva, răspândite prin școli și cumpărate la greu de întregi clase de elevi, cu sutele , cu miile. Elevii mi spun când întreb după ce manuallucrează, că nu lucrează după manual, că li s-a spus să renunțe la manual…. (!!!) Acest mod de sabotare sau de auto-sabotare a educației este de tip mafiot. Se practică și prin universități când proful îi spune studentului – „ai asigurat 5-ul dacă cumperi cursul meu,” Mai sunt destule puncte. Mă opresc aici.

  4. Adrian analfabet nefuncțional spune:

    Nu domnului Cioroianu mă adresez aici….ci tuturor elevilor cu sau fără bacalaureat:…PLECAȚI DIN ROMÂNIA DEFINITIV…aceasta țară NU ARE VIITOR!

  5. Gogoșu spune:

    Domnul Adrian Cioroianu are.dreptate.
    Voi toți care aruncați venin sigur sunteți profesori sau învățători care aveți blaturi cu tot felu de fast food uri.

  6. Tomi Anuta spune:

    Cu tot respectu pentru domnu Cioroianu, romanii sunt sclavii Europei nimeni și nimic nu le da nici o valoare și sa știți ca toți cei plecați pe dincolo sunt analfabeți dar bat din gura fără nici un sens fără pic de judecata pentru ca nui duce capul astai realitatea îmi cer scuze dacă deranjez pe cineva se mulțumesc cu puțin doar sa supraviețuiască și în tara sunt nimeni non valori pentru ca ei și au dorit asta

  7. Anonim spune:

    Ce usor e sa arunci cu noroi in profesori! Sa se promoveze școlile lor private! Cum ati ajuns om mare? Exista uscaciuni, dar cine le tine in brate? De altfel in fiecare sistem exista oameni incompetenți , dar a cui e vina?

  8. Prutinică - Filip Ana spune:

    Are dreptate domnul Cioroianu în unele cazuri. Există profesori excepționali, foarte bine pregătiți, dedicați care îşi consumă ore din timpul particular pentru educația elevilor.
    Dar sunt şi unii profesor care pretind doar drepturi.
    La începutul pandemiei foarte mulți profesori au refuzat să învețe să predea online, pretinzând că nu au învățat în facultate. În orice domeniu trebuie să înveți toată viața pentru a fi în pas cu inovațiile şi cu tehnica.
    În unele şcoli cadrele didactice au fost pregătite sută la sută, să predea online, încă din vara anului 2020. De aceea părinții se zbat pentru copiii lor, să ajungă la cele mai bune şcoli, acolo unde profesorii sunt cei mai buni.

  9. Superbu spune:

    Niciodata nu va depaseste pe voi, hotii din parlament, la analfabetism functional.

  10. Marusac Vasile spune:

    Și totuși…. Să nu uităm cât de bun a fost domnul Cioroianu la Externe. Grozav de bun!

  11. Rita spune:

    Nu m-a convins, dar a deschis niste rani ascunse. Sunt profesori carora nu le pasa de copii, vin la scoala, pun absente, noteaza ritmic, fac tot ce scrie in fisa postului, dar atat. Cat despre pretentiile fata de formarea elevilor, nivelul a scazut nu la medie cum poate era normal, a scazut sub medie si asta si la cererea unor parinti care nu vor sa-si streseze copiii , copii care au dreptul sa faca ce simt, au voie sa spuna nu, dar evolutia lor nu conteaza. Indiferent de la ce nivel porneste un copil, scoala, parintii si profesorii trebuie sa ii ajute sa evolueze si asta se face cu efort.

  12. Năsturică Prăfurel spune:

    Cum sunt nepregătiți profesorii? Păi nu au fost instruiți in facultăți particulare sau pe locuri nesubvenționate în facultățile de stat?! Inseamnă că maeștrii lor universitari au fost preocupați mai mult să strângă bani în loc să formeze niște profesori foarte buni?! Hhhm, ce să mai vorbim de imixitiunea politicului. Om care învață pe rupte nu poate să ,, prindă” un post bun că vine altul cu spatele asigurat de tăticul partid. Sunt multe bube negre în societatea noastră, dar știm un lucru: ,, peștele de la cap se împute!”

  13. Niculescu Mariana spune:

    Mi-aduc aminte că domnul Coroianu a fost decan la Istorie. Să înțeleg că și la această facultate au ajuns analfabeți funcționali, urmând spusele dansului?
    Poate că admiterea la facultate este prima problema legata de existenta profesorilor „analfabeți funcționali”. Despre programa școlară, curriculum, plan cadru, manuale, birocrație nu as putea vorbi de bine. Nici dacă aș fi optimista.

  14. A H spune:

    Domnul Cioroianu face parte dintre cei ce au distrus sistemul educațional lafel că de altfel pleiada de miniștri ai educației care au schimbat regulile de la un an la altul .Tot felul de Abram burici care semnau dispoziții fara să citească ce semnează. Rușine tuturor !

  15. Ion spune:

    Acest domn trăiește în secolul 19. Nu a evoluat în gândire. Să arăți cu degetul este ușor: un deget spre profesori, unul în sus, spre Dumnezeu și trei spre el. Nu știu de ce sunt atâtea persoane care critică în loc să facă ceva constructiv. Azi ii desființăm pe profesori, mâine pe medici, apoi pe preoți, pe polițiști, pe parlamentari, etc. Haideți totuși să ne respectăm, sa transmitem valori morale copiilor, nu să-i dezorientăm cu astfel de practici. Daca copiii nu au încredere în profesorii lor, cum pot să aibă succes și note mari?
    Fiecare om gândește după cum se vede in oglindă. Posibil că acest domn are nevoie de o scuturare pentru a se trezi și pentru a evolua. E depășit, săracul!

  16. Remus Oniga spune:

    Dragi colegi profesori (și nu numai) care ați postat comentarii, dl prof. Adrian Cioroianu, din păcate, are dreptate: o bună parte dintre profesorii preuniversitari (desigur, am putea adăuga și pe cei universitari, pe politicieni, presă etc.) sunt analfabeți funcționali. Nu puneți semnul egal între a fi analfabet funcțional și a fi incompetent profesional! Un profesor foarte bine pregătit profesional pe propriul segment curricular, dacă este și un pedagog bun, atunci acesta este un cadrul didactic (care tinde spre) ideal.
    Analfabetismul funcțional, foarte succint spus, presupune lipsa capacității de înțelegere, interpretare și aplicare a tuturor datelor! Acestea pot ține de istoria (deci și tradițiile) unui popor, știință (include și domeniul educațional), politică și politici macro și micro, spiritualitate (valori) deci sensuri, filosofie, psihologie…
    Referindu-mă la exemplul dat de dl prof. Cioroianu, secretizarea notelor elevilor, da, e inadecvată. Lipsa „anticorpilor caracteriali” (a „stresului” pozitiv, conștientizat) va duce la formarea unor caractere labile psihic la nivel individual și la descurajarea meritocrației la nivel de societate.
    Despre asta e vorba!

    P. S.
    În plan etic, s-ar putea discuta și despre profesor (strict cadru didactic), profesorul-mentor și profesorul-activist. Dar asta e altceva!

  17. Dezamagire spune:

    Scrisoare deschisă domnului Prof. univ. Dr. Cioroianu care își închipuie că doar profesorii sunt vinovați de degradarea învățământului.
    Stimate Domn Profesor, În fiecare an când se face rectificarea bugetară veți vedea că Ministerul Educației pierde milioane de lei în favoarea Armatei a Securității etc.
    De ce nu realizați dumneavoastră o statistică să vedeți câte milioane de Euro a pierdut la fiecare rectificare de buget Ministerul Educației în ultimii 30 de ani?
    Aveți un tabel pe linkul de mai jos ca să vă documentați.
    https://www.scoala9.ro/cat-cheltuiesc-tarile-europene-pe-educatie-romania-este-pe-penultimul-loc/814/

    Eu lucrez de 25 de ani în învățământ și sincer îmi vine să renunț. În cei 25 de ani dintr-un salariu destul de mic trebuie să îmi cumpăr computer, programe soft, aparat foto etc, pentru că predau cursuri multimedia, este ca și cum un chirurg trebuie să își aducă de acasă blocul operatoriu și tot instrumentarul chirurgical, nu avem acces la Internet în epoca Internetului trebuie să venim cu stick internet de acasă etc. Dacă mă reprofilez si devin asistent medical voi câștiga dublu față de cât câștigă un profesor cu vechimea de 25 de ani și nu am nevoie de studii superioare și nici de atâtea hârtii prin care să dovedesc că mă specializez continuu, de fapt îmi pierd vremea asistând la cursuri de tot râsul ca să primesc o diplomă, deci producând maculatură care a devenit mai importantă decât a preda efectiv la clasă.
    În schimb apar ONG-uri în care sunt personaje care nu au studii universitare dar care predau cursuri de perfecționare pentru care primesc niște sume colosale pentru că predau niște cursuri de specializare foarte dubioase, de la care abia aștepți să nu ieși, cursuri în care ți se spun baliverne fără conținut. Pentru astfel de prostii sunt bani de aruncat pe ferestră sau mai bine zis în buzunarul cuiva.
    În schimb sunt copii de la țară care nu pantofi, haine, rechizite ca să vină la școală.
    România este prima la abandonul școlar în Europa.
    https://www.edupedu.ro/romania-ramane-lider-in-topul-eurostat-cu-cei-mai-multi-tineri-care-au-abandonat-timpuriu-scoala-aproape-215-000-rezultatele-in-2021-sunt-usor-mai-bune-decat-in-2020-in-ciuda-asteptarilor-autorit/
    Ei bine domnule Cioroianu, înainte de a scrie un astfel de articol de ce nu mergeți dumneavoastră incognito la o școală de la țară să vedeți concret care este situația pe teren!
    Vă recomand să vorbiți cu profesorii cu elevi cu părinții să faceți o cercetare serioasă că doar sunteți cercetător dacă doriți să fiți onest și nu manipulat din castelul acela al puterii, de la înălțimea dumitale nu prea se vede nimic din toate acestea.
    Vorbiți de manipulare dar paradoxal dvs sunteți cel care manipulează.
    Foarte trist… pentru că v-am admirat pentru ceea ce ați făcut în domeniul dvs.
    Acestă admirație s-a transformat într-un gust amar după ceea ce am citit acest articol.

  18. Honcu Ion spune:

    Sunt elevi ajunși în clasele IX-XII, nu mai vorbim de foarte mulți elevi de profesională care nu știu să citească, adunarea, îmulțirea, etc.
    Profesorii sunt îndrumați, de către directori, de alți implicați să-i treacă pentru că altfel se desfințează clasele, chiar școala și rămân șomeri. Speriați, profesorii sunt puși într-o situație fără ieșire. Nu își pot face meseria pentru că nu au cu cine iar dacă locul lor de muncă este în pericol. Cum să faci matematica de clasa XII când foarte mulți sunt complet analfabeti?! Nu profesorii sunt de vină ci directorii, politicul. Soluția: Nici un elev să nu fie promovat în clasaa a II a dacă nu are măcar cunoștințele de bază predate în clasa a I a. Nici un copil nu va fi promovat în clasa a III a dacă nu are cel puțin un minim de cunoștințe de clasa a II a, ș.a.m.d. În acest caz nu vor mai ajunge să se rostogolească situațiile de tot râsul ca elevi în clasa XII să nu cunoască adunarea, îmulțirea. Cum să -i predea domnul profesor derivate, integrale? Ca să ajungă profesor trece printr-o facultate, pe lângă aceasta multe, foarte multe examene, psihologie, pedagogie, dar dacă n-ai cu cine, ce faci? Dacă pe director îl sună un telefon iar la rându-i cheamă profesorul și-i spune:
    – Dacă vrei să rămâi în sistem să faci ce-ți spun eu, trece-l clasa, fără comentarii. Bietul profesor!
    Domnule profesor, dumneavoastra sunteți același profesor dintodeauna, același profesor al meu precum și al tuturor, îmi amintesc cu emoție când deschideați catalogul, îmi strigați numele mă scoteați la tablă, pătrundeați în mintea mea să vedeți cum gândesc și unde mă aflu, mă teleportați în altă aură – a înțelepciunii spunându-mi că puterea stă în gândire nu în învățarea pe de rost.

«

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.