Adolescenții nu sunt “rebelii răzvrătiți împotriva lumii”, ei încearcă să o descopere

Mircea Radu, psiholog și consilier școlar la Little London International Academy, explică, în cadrul unui interviu acordat Educație Privată, care sunt cele mai eficiente metode de a aborda problemele adolescenților. De la bullying la conflictele cu părinții sau fricile apărute în această perioadă, Mircea Radu enumeră cele mai frecvente situații dificile cu care adolescenții se confruntă și care sunt cele mai potrivite abordări pentru fiecare în parte.

Care sunt cele mai frecvente probleme emoționale din perioada adolescenței?

Având în vedere că adolescența presupune cristalizarea identității și redefinirea unor aspecte din personalitatea noastră, ea este trăită extraordinar de intens în plan emoțional, dar nu numai. Spun asta pentru a combate stereotipurile legate de adolescenții agresivi, violenți, instabili sau prea imaturi, ș.a. Este important să înțelegem că adolescența presupune o luptă constantă la nivel intra-psihic, în timpul căreia pot apărea simptome anxioase, depresive, post-traumatice, alături de deformări cognitive despre sine, lume, viață, alături de simptome fizice și fiziologice (cel mai adesea somatizări). Prezența și intensitatea acestor simptome pot fi fluctuante, deoarece adolescenții încearcă să le facă față și uneori mecanismele de apărare reușesc să mențină controlul (iar simptomele nu apar în plan comportamental), alteori, fiind încă neexperimentați în autocontrol, mecanismele lor nu reușesc să aibă aceeași eficiență (iar simptomele apar în planul comportamental).

Cum se desfășoară consilierea psihologică în LLI Academy?

Cu siguranță procesele de consiliere sunt diferite de la elev la elev, de la familie la familie. Există câteva linii generale printre care: obținerea consimțământului părinților, stabilirea unei discuții de cunoaștere și acomodare cu cadrul de consiliere. Ulterior pornim spre a explora ce nevoi are elevul, ce simte, ce gândește și cum și-ar dori sa își schimbe perspectivele. Orice proces de consiliere presupune o schimbare, de aceea necesită timp, răbdare, disponibilitate și suport din partea tuturor celor de lângă elev.

Care este relația cu părinții de adolescenți? În ce parametri se definește ea?

Relația părinte-adolescent diferă de cea din etapele anterioare, deoarece adolescentul dorește să se desprindă de familie, să crească, să cunoască, să se dezvolte, astfel că petrece din ce în ce mai puțin timp cu familia, iese mai mult în oraș, dorește mai multă libertate și autonomie, intimitate și spațiu personal. Toate aceste nevoi îl ajută de fapt sa exploreze și să cunoască. Însă după cum menționam și mai devreme, uneori ei nu reușesc sa se descurce cu tot ce descoperă și pot avea reacții neadecvate, care pot naște conflicte mai ales dacă părinții și adolescenții nu reușesc să comunice sincer, deschis și autentic.

De multe ori adolescența apare ca o “criză a identității”, iar maturitatea (corespunzătoare vârstei părinților) e cunoscută pentru “criza vârstei de mijloc”. Putem deduce de aici că este greu de ambele părți de păstrat un echilibru sănătos de relaționare, de comunicare, de aceea deseori ajung în contextele de consiliere familiile cu adolescenți, nu doar adolescenții.

Care este diferența de evoluție între un adolescent care beneficiază de suport psihologic și unul care nu are acces la așa ceva?

Majoritatea oamenilor au resursele de a gestiona eficient ce li se întâmplă, uneori nu avem mecanismele. Avem cu ce, dar nu știm cum. Astfel că un adolescent care învață într-un mediu sigur și stabil, confortabil și validant, CUM să facă față diferitelor provocări, va traversa adolescența cu mai puține episoade de dezechilibru emoțional. De asemenea, un câștig imens în consiliere este acceptarea de sine, mai ales prin normalizarea unor reacții. Cu siguranță și cei care nu beneficiază de suport psihologic își va găsi o cale prin provocările adolescenței, dar poate o cale un pic mai anevoioasă.

Care sunt cele mai des întâlnite temeri ale adolescenților?

Frica de eșec, frica de respingere, frica de a dezamăgi, frica de a nu fi suficient de….(puternic(ă), bun(ă))… și lista poate continua. Chiar dacă par multe observăm că nucleul lor este relația “eu-ceilalți”, pentru că adolescenții nu sunt “rebelii răzvrătiți împotriva lumii”, ei încearcă să o descopere, în timp ce se descoperă și pe ei, este, deci, posibil ca în acest context să apară și temeri, naturale.

Cum este abordată problema bullyingului în LLI Academy?

Ne bucurăm de faptul că în LLI Academy au fost puține cazuri încadrate in categoria “bullying”, iar asta datorită politicilor de prevenție, prin care renunțăm la ipotezele “bully”, “victimă”, “martor” și analizăm relațiile cu toate dimensiunile lor, în funcție de contextul lor, abordăm fiecare copil în funcție de nevoile lui  și mai ales ne concentrăm pe soluții de grup, în care toți să se simtă integrați, acceptați și valorizați. Intervențiile sunt echilibrate, fără a judeca, centrate pe confortul tuturor.

În fiecare an organizăm  “Săptămâna Antibullying” în care toata școala, toți copiii și toți profesorii derulează activități specifice de identificare a manifestărilor de bullying-ul, de poziționare față de persoanele implicate și de acțiuni concrete pentru prevenție sau intervenție, după caz.

Mai mult, periodic le propunem părinților întâlniri tematice în cadrul cărora, inevitabil discutăm și despre fenomenul de bullying.

Cum reușim să îi ținem pe adolescenți departe de tentațiile nocive ale vârstei?

Cea mai bună protecție este prevenția, iar prin asta nu trebuie să înțelegem interdicția. Adolescenții vor să exploreze lumea interioară și exterioară. Ei au nevoie să cunoască. Și aici intervin adulții: dacă noi nu le dăm informații ei le vor căuta în altă parte (poate nu la fel de convenabilă pe termen lung). Pentru a îi ajuta în acest proces îi putem expune la informațiile de care au nevoie, prin discuții libere, dezbateri, lecții alternative și studii de caz. Tocmai de aceea LLI Academy reușește să stabilească o relație bună cu elevii, pentru că găsim oportunitățile de dezvoltare și explorare de care ei au atâta nevoie.

Citește și

Liceul Teoretic Little London oferă discount de 100% elevilor care au media de admitere peste 9,50