fbpx

18 ianuarie 1911: Locotenentul Eugene B. Ely reușește prima aterizare a unui avion pe o navă de război

Momentul aterizării pe puntea USS Pennsylvania aflat în portul San Francisco

Prima aterizare a unui avion pe o navă a avut loc pe data de 18 ianuarie 1911. Pilotul american Eugene Ely a aterizat cu succes pe puntea navei de război USS Pennsylvania în golful San Francisco. Acest eveniment a marcat începutul dezvoltării aviației navale și a deschis calea pentru utilizarea avioanelor în operațiunile militare de pe nave.

Lt. Eugene B. Ely a adus avionul său biplan Curtiss Pusher, de 50 de cai putere, pentru o aterizare în siguranță pe o platformă de lemn de 119 de picioare atașată punții navei USS Pennsylvania în Golful San Francisco. Pentru a opri avionul după aterizare, trenul de aterizare era prevăzut cu cârlige adaptate pentru a prinde corzi fixate de saci cu nisip întinși pe platforma de aterizare. Variante îmbunătățite ale acestui aranjament ingenios au devenit echipament standard pe portavioane. După ce a petrecut o oră la bordul navei, el a decolat și s-a întors la hangarul său din apropiere de San Francisco. Aceste zboruri au demonstrat adaptabilitatea avioanelor la operațiunile de pe nave.

Lt. Eugene B. Ely este creditat și cu prima decolare a unui avion de pe puntea unei nave.

14 noiembrie 1910, prima decolare din istorie a unui avion de pe puntea unui vas de război, USS Birmingham

Cum ar fi fost, azi, viața, fără oameni de știință și pasiunea lor pentru descoperiri? Cu ce am fi scris, dacă nu ar fi inventat Petrache Poenaru stiloul? Știind cât de importante sunt științele pentru lumea în care trăim, Școala Evrika are o metodă de predare axată pe informații esențiale, lăsând copiii să-și alimenteze setea de cunoaștere prin creativitate și imaginație. Dacă vreți să aflați mai multe, intrați pe www.scoala-evrika.ro.


Cine a fost Eugene B. Ely

Eugene Burton Ely, născut pe 21 octombrie 1886, a fost un aviator american, pionier al aviației, considerat a fi primul pilot care a realizat o decolare și o aterizare pe un vas.

Ely s-a născut la Williamsburg, Iowa și a crescut în Davenport, Iowa. A absolvit Universitatea Statului Iowa în 1904. După absolvire, s-a mutat la San Francisco, California, unde a activat în perioada de început a vânzărilor și a curselor de automobile. Aici a cunoscut-o pe Mabel Hall cu care s-a și căsătorit pe 7 august 1907. Interesant de menționat, amândoi fiind minori, el avea 20 de ani, iar ea, 17, căsătoria s-a făcut cu consimțământul mamei soției.

La începutul anului 1910, s-au mutat în Portland, Oregon, unde Ely s-a angajat ca vânzător ambulant, pentru E. Henry Wemme. La scurt timp după aceasta, Wemme a achiziționat unul dintre primele biplane cu patru cilindri ale lui Glenn Curtiss și a preluat franciza acestuia pentru zona Pacific Northwest. Wemme nu știa să zboare cu biplanul Curtiss, dar Ely, crezând că zborul e la fel de ușor ca și condusul unui automobil, s-a oferit să-l piloteze. Când a încercat, s-a prăbușit și, simțindu-se vinovat, a cumpărat epava de la Wemme. La câteva luni distanță,  Ely a reușit să repare  biplanul și, mai mult, a învățat să-l piloteze.

În același an, mai precis în iunie, Ely s-a mutat din nou în Minneapolis, Minnesota, unde l-a întâlnit pe producătorul de avioane Glenn Curtiss și a început să lucreze pentru acesta. Ely a primit permisul de zbor cu numărul 17 din partea Aero Club of America la data de 5 octombrie 1910.În octombrie, Ely și Curtiss l-au întâlnit pe căpitanul de marină Washington Chambers, care fusese angajat de secretarul pentru marină George von Lengerke Meyer să cerceteze posibilele utilizări în scop militar ale aviației în cadrul marinei. În urma întâlnirii s-au efectuat două experimente.

Pe 14 noiembrie 1910, Ely a decolat cu un avion cu elice propulsoare Curtiss de pe o platformă temporară ridicată peste prova crucișătorului ușor USS Birmingham.

Imediat ce a terminat de parcurs platforma de 25 m lungime, aeroplanul a început să piardă din înâlțime, iar roțile au atins apa, dar Ely a reușit să-l redreseze și să continue zborul către o plajă în loc să facă o tură a portului și să aterizeze la Norfolk Navy Yard, așa cum se stabilise inițial. În urma acestui zbor, Ely a fost făcut locotenent al Gărzii Naționale din California pentru a deveni eligibil pentru un premiu de 500 de dolari oferit primului rezervist care efectuează un astfel de zbor.

După două luni, pe 18 ianuarie 1911, Ely a aterizat cu biplanul său Curtiss cu elice propulsoare pe o platformă de pe crucișătorul blindat USS Pennsylvania ancorat în Golful San Francisco. Ely a decolase de pe aerodromul Tanforan din San Bruno, California și a aterizat pe Pennsylvania, aceasta fiind prima aterizare reușită la bordul unei nave. Acest zbor a fost și primul care a folosit un sistem de apuntizare cu cârlig, proiectat și construit de circarul și aviatorul Hugh Robinson.

După aterizare, Ely a spus unui reporter: „A fost destul de ușor. Cred că treaba se poate face cu succes de nouă ori din oricare zece încercări.

Pe 19 octombrie 1911, cu ocazia unui zbor realizat la expoziția din Macon, Georgia, avionul său nu a mai putut fi redresat dintr-un plonjon și s-a prăbușit. Ely a sărit din avion, dar din nefericire și-a rupt gâtul și a murit după câteva minute. Trupul său a fost adus în orașul natal pentru înmormântare.


Replică a biplanului luie Curtiss Pusher replica in flight in 2011

La comemorarea a 100 de ani de la zborul lui Ely, comandorul de marină Bob Coolbaugh a zburat cu o replică construită de el a avionului Curtiss al lui Ely de pe pista NAS Norfolk pe 12 noiembrie 2010.


Pe 16 februarie 1933, Congresul i-a acordat lui Ely decorația Distinguished Flying Cross post-mortem, pentru „realizări extraordinare ca aviator civil pionier și pentru semnificativa contribuție adusă dezvoltării aviației în Marina Statelor Unite”. O expoziție de avioane navale retrase din uz de la baza aeriană navală Norfolk din Virginia poartă numele lui Ely, iar la Newport News, Virginia, a fost instalat un monument de piatră în dreptul apelor în care Ely a făcut primul său zbor istoric în 1910, amintind contribuția sa la aviația militară și în special navală.

Rubrica Știință 365 este susținută de Școala EVRIKA


Poate te interesează și 

17 ianuarie 1871: Statele Unite emit patentul de invenție pentru „calea de transport cu cablu fără sfârșit”

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.