16 iulie, 1965: Se deschide tunelul Mont Blanc

După 19 ani de planificare și construcție, tunelul Mont Blanc a fost deschis oficial la 16 iulie 1965, în prezența președintelui francez Charles de Gaulle și a celui italian Giuseppe Saragat.

charles de gaulle

Tunelul leagă stațiunea franceză Chamonix de orașul italian Courmayeur și a fost săpat la o adâncime de aproximativ 2,5 km sub înălțimea celui mai înalt vârf din Alpi.

 Tunelul Mont Blanc, partea franceză

Tunelul începe la înălțimea de 1,274 m în partea franceză și are ieșirea la înălțimea de 1,381 m in în partea italiană, atingînd un maxim, aproape de centru, la înălțimea de 1,395 m.

Pentru forarea completă a tunelului, care constă într-o singură galerie cu două sensuri de mers, avînd 11.611 km  in lungime, 8.6 m lățime și 4.35 m înălțime, s-au folosit 783 de tone de explozibil. Echipele de constructori, italieni și francezi s-au întălnit la 4 august 1962 cu o deviere între părți de doar 5.12 inch, ceea ce înseamnă aproximativ 13 cm.

La momentul lansării, o trecere costa în mare 1,5 $ care indexat cu inflația ar ajunge la suma de 10$ sau 8,6 Euro. În 2018 costurile de tranzitare alte tunelului sunt după cum urmează:

După incendiul din 1990, care a arătat că lipsa de coordonare poate duce la tragedii, toate operațiunile de exploatare ale tunelului au fost comasate în mîinile unei singure entități MBT-EEIG, controlate de ATMB și SITMB într-o participare de 50-50%.

  • Compania franceză: ATMB (Autoroutes et tunnels du Mont-Blanc), fondată la 30 aprilie 1958
  • Compania italiană: SITMB (Società italiana per azioni per il Traforo del Monte Bianco), fondată la 1 September 1957

Citește și:

15 iulie 1869: Hippolyte Mège-Mouriès patentează margarina