După 19 ani de planificare și construcție, tunelul Mont Blanc a fost deschis oficial la 16 iulie 1965, în prezența președintelui francez Charles de Gaulle și a celui italian Giuseppe Saragat.
Tunelul leagă stațiunea franceză Chamonix de orașul italian Courmayeur și a fost săpat la o adâncime de aproximativ 2,5 km sub înălțimea celui mai înalt vârf din Alpi.
Tunelul Mont Blanc, partea franceză
Tunelul începe la înălțimea de 1,274 m în partea franceză și are ieșirea la înălțimea de 1,381 m in în partea italiană, atingînd un maxim, aproape de centru, la înălțimea de 1,395 m.
Pentru forarea completă a tunelului, care constă într-o singură galerie cu două sensuri de mers, avînd 11.611 km in lungime, 8.6 m lățime și 4.35 m înălțime, s-au folosit 783 de tone de explozibil. Echipele de constructori, italieni și francezi s-au întălnit la 4 august 1962 cu o deviere între părți de doar 5.12 inch, ceea ce înseamnă aproximativ 13 cm.
La momentul lansării, o trecere costa în mare 1,5 $ care indexat cu inflația ar ajunge la suma de 10$ sau 8,6 Euro. În 2018 costurile de tranzitare alte tunelului sunt după cum urmează:
După incendiul din 1990, care a arătat că lipsa de coordonare poate duce la tragedii, toate operațiunile de exploatare ale tunelului au fost comasate în mîinile unei singure entități MBT-EEIG, controlate de ATMB și SITMB într-o participare de 50-50%.
Citește și: