fbpx

16 iulie, 1965: Se deschide tunelul Mont Blanc

După 19 ani de planificare și construcție, tunelul Mont Blanc a fost deschis oficial la 16 iulie 1965, în prezența președintelui francez Charles de Gaulle și a celui italian Giuseppe Saragat.

charles de gaulle

Tunelul leagă stațiunea franceză Chamonix de orașul italian Courmayeur și a fost săpat la o adâncime de aproximativ 2,5 km sub înălțimea celui mai înalt vârf din Alpi.

 Tunelul Mont Blanc, partea franceză

Tunelul începe la înălțimea de 1,274 m în partea franceză și are ieșirea la înălțimea de 1,381 m in în partea italiană, atingînd un maxim, aproape de centru, la înălțimea de 1,395 m.

Pentru forarea completă a tunelului, care constă într-o singură galerie cu două sensuri de mers, avînd 11.611 km  in lungime, 8.6 m lățime și 4.35 m înălțime, s-au folosit 783 de tone de explozibil. Echipele de constructori, italieni și francezi s-au întălnit la 4 august 1962 cu o deviere între părți de doar 5.12 inch, ceea ce înseamnă aproximativ 13 cm.

La momentul lansării, o trecere costa în mare 1,5 $ care indexat cu inflația ar ajunge la suma de 10$ sau 8,6 Euro. În 2018 costurile de tranzitare alte tunelului sunt după cum urmează:

După incendiul din 1990, care a arătat că lipsa de coordonare poate duce la tragedii, toate operațiunile de exploatare ale tunelului au fost comasate în mîinile unei singure entități MBT-EEIG, controlate de ATMB și SITMB într-o participare de 50-50%.

  • Compania franceză: ATMB (Autoroutes et tunnels du Mont-Blanc), fondată la 30 aprilie 1958
  • Compania italiană: SITMB (Società italiana per azioni per il Traforo del Monte Bianco), fondată la 1 September 1957

Citește și:

15 iulie 1869: Hippolyte Mège-Mouriès patentează margarina

 

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.