
”Copiii ies din gimnaziu obosiți de învățare pentru că încercăm să le dăm extrem de multe lucruri care sunt deja specializate pe anumite arii ale cunoașterii și ajung la liceu obosiți”, a declarat, la Radio România Actualități, Radu Szekely, fost secretar de stat în Ministerul Educației.
“Trebuie să specializăm procesul de învățare. Și cred că acolo avem noi o problemă. Le dăm mult prea mult elevilor, prea devreme. Este o presiune foarte mare și învățarea nu se produce, nu este vizibilă. Nu, elevii nu văd că învață ceva. Li se pare că rezultatul învățării este nota pe care o iau la examen, după care învățarea își pierde sensul”, a spus Szekely, la postul public de radio.
În opinia sa, o altă problemă de fond a învățământului românesc se referă la faptul că școala nu creează cultura învățării, ci mai degrabă o cultură a trecerii clasei.
“Noi putem avea și avem copii excelenți pe anumite discipline și pe anumite arii curriculare. Este excelent la matematică, este excelent la fizică, la robotică. Dar cât de des ne uităm dacă sunt copiii buni la a învăța? Ies din liceu sau din școala generală știind să învețe? Școala, deocamdată, nu le creează această cultură a a învățării. Le creăm cultura trecerii clasei, cultura vânătorii unei note bune pentru a avea o diplomă. Ce ne interesează pe noi, cât a luat X la bacalaureat sau cu ce notă și-a luat licența este foarte puțin relevant. Știu oameni care au luat cu 10 și habar nu au disciplina pentru care au luat 10. Nu pot să aplice nimic din ceea ce au învățat, dar din păcate așa cultivăm noi educația, ca pe o chestie care-ți dă o notă și cu nota aia te lauzi toată viața, chiar dacă nu prea îți folosește la nimic”, a punctat Szekely.