fbpx

Numărul mic de copii în clasă nu influențează notele copiilor din familii defavorizate – studiu

Photo 108953549 / Classroom © Monkey Business Images | Dreamstime.com

Numărul mai mic de elevi în clasă nu pare să ajute la nivelul de reziliență al copiilor din familii cu statut socioeconomic scăzut.

Aceasta este una dintre concluziile unui studiu recent publicat în International Journal of Science Education și citat de platforma Didactic.ro.

Studiul a implicat mai mult de 2700 de elevi de liceu, arătând că atunci când numărul elevilor din clasă este redus, notele copiilor nu se îmbunătățesc, ba dimpotrivă, este posibil ca șansele acestora de a obține cele mai bune rezultate să scadă.

Numărul cadrelor didactice nu pare să crească șansele copiilor din medii defavorizate de a avea performanțe școlare bune. În schimb, autorii cercetării arată că reziliența elevilor este asociată nu cu numărul de cadre didactice disponibile, ci cu calitatea predării. Contează mai mult standardele ridicate de disciplină ale profesorilor și experiența acestora în predare.

Studiul a implicat date despre performanțele elevilor din China și Japonia. Autorii cercetării declară că: “Profesorii care folosesc metode eficiente de predare și gestionează eficient disciplina în clasă cresc șansele ca elevii să devină rezilienți în învățare. Pe de altă parte, este posibil ca accentul pus pe reducerea numărului de elevi în clase să anu aducă niciun beneficiu. Clasele mai mici nu au nicio relevanță când vine vorba de reziliența elevilor sau s-au dovedit a fi chiar dezavantajoase pentru reziliența acestora.”

“Astfel, în loc să fie alocate resurse financiare pentru reducerea dimensiunii claselor, ar fi mai eficient să investim în formarea cadrelor didactice.”, adaugă aceștia.

Reziliența școlară sau academică este definită ca abilitatea de a face față adversității și de a avea succes la școală. Aceasta nu este fixă, așadar poate fi îmbunătățită și depinde de felul în care decurg lucrurile la nivelul școlii și în sala de clasă.

Elevii participanți la studiu au avut vârste de 15 și 16 ani și au făcut parte din clase care cuprindeau un număr între 15 și peste 50 de elevi.

Elevii au fost împărțiți în trei grupe, în funcție de nivelul de reziliență școlară: nivel scăzut, mediu și ridicat. O treime dintre elevii participanți la studiu s-au încadrat în grupul cu reziliență ridicată, un sfert în grupul cu reziliență scăzută și restul în grupul cu reziliență medie.

Elevii cu reziliență ridicată au avut o atitudine pozitivă față de școală, științe și viitorul lor profesional. De asemenea, au dedicat mai mult timp învățării decât ceilalți elevi și au declarat că au un nivel ridicat de anxietate față de examene.

Profesorii au influențat nivelul de reziliență al elevilor, prin nivelul ridicat de disciplină în clasă, predarea condusă de profesor, predarea bazată pe descoperire și sprijinul oferit de profesori elevilor. Pe de altă parte, numărul de elevi din clasă nu a avut niciun efect asupra rezilienței școlare a elevilor. Comportamentele inadecvate ale elevilor în timpul orelor însă au efecte negative asupra performanțelor școlare ale acestora.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.