Matematica este despre momente AHA!

de Christine Demeter, fondator AHA Edu matematica

De trei ani lucrez matematică la atelierele AHA!, cu copii între 7 și 13 ani. De trei ani încerc să le arăt acestor copii că matematica nu este doar despre „mate”, aşa cum par ei să creadă după orele de la şcoală.

La atelierele noastre, învățăm matematica prin momente AHA!, folosind elemente vizuale și noțiuni practice de matematică aplicată în viața reală. Avem o lume specială, a noastră: explorăm o planetă și ne împrietenim cu locuitorii ei, învățându-le limba și felul de comunicare. Copiii rețin mai ușor lucruri atunci când ele devin poveşti și atunci când asociază mesajele cu emoții.

Despre copii și părinți

Părinții îmi transmit acelaşi mesaj, de fiecare dată: „Nu înțelege ce i se cere! Nu e bun la matematică. Nu vrea să învețe. Nu-i place”. Apoi, îmi vorbesc despre notele de la școală și despre evaluările care se apropie.

Iar copiii intră obedienți în micul nostru spațiu de lucru, care are şi saltele pe lângă dotările mai obişnuite pentru o sală de curs (tabla, videoproiector, scaune cu pupitru…). Le văd teama în priviri, nu știu exact la ce să se aștepte, abia dacă articulează câteva cuvinte. Se așază pe scaune cu un caiet de matematică și un creion în față, deși le spun că pot să stea cât mai comod, oriunde doresc să se așeze. Dar așa i-am învățat, nu? Să stea în bănci, cuminți, și să aștepte să li se spună ce au de făcut.

La primul atelier, se așteaptă să primească un test prin care să li se confirme nivelul de cunoștințe. Dar asta ar însemna să le transmit mesajul că matematica este despre performanță și răspunsuri corecte, pe când eu doresc să le transmit că matematica este ușoară, frumoasă și accesibilă tuturor. Și că matematica este mai ales despre încredere în sine. Ca să poate înțelege matematica, e nevoie să-şi schimbe perspectiva generală asupra lucrurilor.

Citiți continuarea, aici