fbpx

Istoria, între vizual și poveste

Perioada vacanței de vară îngăduie profesorilor nu doar un binemeritat moment de respiro dar și un bun prilej de reflecție asupra modului în care își desfășoară activitatea la clasă. Fără îndoială, fiecare cadru didactic își alocă acum un scurt răgaz cu privire la revizuirea și îmbunătățirea metodelor de predare, maniera în care își proiectează conținuturile și, mai ales, actualizarea bazei de resurse didactice. istoria

Pentru profesorii de istorie este o bună ocazie de a identifica noi modalități prin care pot forma competențele cerute de programă și de a valoriza potențialul oferit de mediul digital, din în ce mai prezent în predarea acestei discipline. Motive mai mult decât suficiente pentru a organiza în acest sens o dezbatere, găzduită de platforma Educație Privată, prin care să-i provocăm pe colegii noștri pe o temă care, cu siguranță, suscită interes și preocupare: rolul imaginii în predarea, învățarea și evaluarea istoriei.


Urmărește discuția aici


Rolul imaginilor în predarea istoriei

Întâlnirea noastră a beneficiat de un cadru pe care l-ar recunoaște repede orice profesor: Muzeul Național de Istorie. Înconjurați de basoreliefurile de pe Columna lui Traian (copia celebrului monument expusă în Lapidarium), ne-am bucurat de prezența a trei specialiști și profesori cu experiență în reconstituirea și utilizarea imaginilor istorice în explicarea trecutului: Andrei Grumeza, doctor în istorie și muzeograf, Radu Oltean, un foarte apreciat autor de ilustrație documentară cu subiect istoric și Stan Stoica, profesor, doctor în istorie și cunoscut autor de manuale. Împreună, am încercat să identificăm cum ne raportăm la utilizarea imaginilor în lecția de istorie, în contextul mai larg al diversificării resurselor digitale: reconstituiri 3D ale unor situri arheologice, filmări de ansamblu cu ajutorul dronei, tururi virtuale ale unor muzee sau monumente istorice etc.

ilustrație Radu OLTEAN

Avantajele utilizării acestor resurse sunt numeroase. Profesorul Stoica amintea, în cadrul discuției, despre oportunitatea de a le oferi elevilor o imagine detaliată a unor elemente istorice precum dimensiunile, arhitectura sau poziționarea acestora sau, atunci când vorbim despre planșe sau ilustrații, surprinderea unei scene (costume, gestică sau context), pentru a reda și povestea din spatele evenimentului istoric. S-au schimbat generațiile”, spunea Stan Stoica. Elevii din zilele noastre sunt mult mai obișnuiți să <<vadă>> istoria, dacă putem să spunem așa. Sunt crescuți și obișnuiți cu tehnologia ceea ce ne obligă și pe noi, profesorii, școala, să ținem pasul. Nu putem rămâne în urma lor, dimpotrivă, trebuie să anticipăm reflexele pe care tehnologia le aduce cu sine”.

“Nu poți să povestești istoria fără să ai niște repere vizuale”, spunea și Radu Oltean. Multă vreme imaginile nu au prezentat un interes deosebit pentru istorici sau autorii de manuale dar evoluția istoriografică din ultimii ani a schimbat această percepție, imaginile dovedindu-se a fi o resursă deosebit de valoroasă pentru a înțelege mai bine spiritul unei epoci. Un deziderat cu atât mai necesar în manualele de istorie, prima sursă de informație pentru elevi, care nu au încă background-ul necesar de a  descifra corect dimensiunea exactă a unui eveniment sau epoci istorice.

Imagine Educație la înălțime

La rândul său, Andrei Grumeza a evidențiat rolul tururilor virtuale pe care Muzeul Național de Istorie le oferă pentru a facilita cunoașterea în detaliu a obiectelor expuse. Aceste vizite virtuale, sublinia muzeograful Grumeza, au fost de mare utilitate îndeosebi în contextul pandemic când elevii nu au avut posibilitatea să vină fizic la muzeu. Dar oportunitățile oferite de tehnologie sunt la fel de utile și în prezent având în vedere că exponatele pot fi vizualizate de către elevi din toate colțurile țării, care nu au posibilitatea să viziteze efectiv spațiile expoziționale.

Faptul că editurile au valorizat toate aceste resurse, introduse în manuale și redate cu ușurință în varianta lor digitală, nu poate fi decât pas important în redefinirea metodelor de predare-învățare a acestei discipline. Faptul că ele sunt însoțite de explicații și aplicații care facilitează înțelegerea informației istorice este un beneficiu de care, fără îndoială, profesorii de istorie vor ști să se folosească de acum înainte. Pentru că, până la urmă, ceea ce ne dorim cu toții este depășirea etapei în care istoria era privită doar că materia aceea în care “trebuie să înveți multe date”.

Avem, iată, acum posibilitatea de a aduce aproape de elevii noștri ceva din spiritul și atmosfera unei epoci istorice folosindu-ne de imagini absolut spectaculoase, în formate tot mai diverse, care oferă oportunitatea unor lecții de istorie cu totul altfel decât cele cu care ne-am obișnuit până acum.

Vizionați dezbaterea aici. 

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.