fbpx

Gabi Bartic (Brio): Voi propune ca examenele din Colegiile Naționale să fie pentru max. 60% din locuri, iar subiectele să fie elaborate extern

Gabi Brtic, CEO Brio, a anunțat că va propune ca proiectul Legii învățământului preuniversitar să fie modificat, astfel încât examenele de admitere în Colegiile Naționale să fie organizate pentru maximum 60% din locuri, iar subiectele să fie elaborate de comisii independente.

În forma iniţială a proiectului, Colegiile Naționale primesc dreptul de a-și organiza examene de admitere pentru 90% din locuri.

De asemenea, Bartic susține ideea unei cote de locuri rezervate în Colegiile Naționale pentru elevii din mediul rural.

Ce spune Gabi Bartic: 

Sunt la a 6-a lectură a proiectului de Lege a Educației – cea ce se referă la preuniversitar, n-aș ști ce să spun despre cealaltă. De fiecare dată când trec prin ea, îmi fac notițe cu altă culoare.

Există o zonă unde am 5 semne de întrebare, fiecare colorate diferit și unde știu sigur că trebuie să notez ceva, dar nu știu încă ce. Voi scrie aici la ce mă refer, după ce am citit că jumătate de internet e revoltat pe acest subiect și jumătate probabil nu are tangență cu el. Așa că voi fi eu avocatul diavolului.

E vorba despre admiterea la Colegiile Nationale. Așa e formularea în draftul de lege:
Art 74.
(2) Unitățile de învățământ liceal cu statut de Colegiu național pot organiza concurs de admitere în clasa a IX-a, pentru maximum 90% din numărul de locuri atribuite prin planul de școlarizare. Restul locurilor se ocupă prin repartiție computerizată, în urma susținerii evaluării naționale.
(3) În situația în care nu se ocupă toate locurile prin organizarea concursului de admitere prevăzut la alin.(2), locurile rămase se ocupă prin repartiție computerizată, în urma susținerii evaluării naționale.

De 10 zile, de când legea e în dezbatere publică, am avut multiple discuții pe subiect, am citit sute de opinii, am trecut și eu prin diverse stări legate de subiect, așa că le înșir cât pot de structurat mai jos.

1. Vorbim, totuși, despre cele mai bune școli din România. Cele la care oricum, și înainte, ajungeau cei mai buni copii (e drept, departajați la sutime și toți cu note ce puteau face invidioși pe jumătate dintre lucrătorii de la NASA). Dacă tot ajungeau cei mai buni copii care erau departajați într-un mod extrem de dur, la miime și ajungeau să pice sau nu după nota la Sport din Semestrul 2 dintr-a 6-a, de ce nu am avea încredere într-un sistem care i-ar departaja printr-un concurs cu subiecte (probabil) mai grele, deci cu posibilitate mai mare și mai clară de a departaja?

2. Tot dacă vorbim despre cele mai bune școli, acestea trăiesc din prestigiu: participările la Olimpiade, mediile la BAC etc sunt lucruri care contează în alegerile pe care le fac viitorii lor elevi mai mult decât profesorii, uneori. Pornind de la ideea că vor intra toate pilele, cum vor ajunge aceste școli să-și mențină prestigiul dacă viciază calitatea elevilor de clasa a IX-a în asemenea grad?

3. Aici e o tristețe: da, suntem obișnuiți să pornim de la premisa că „se fură”. Și de obicei chiar așa e. Am citit în lege „concurs propriu” și am dedus cu toții: că vor face subiectele profesorii de la acea școală, că aceia vor da și meditații, că vor intra toate pilele, că vor fi inevitabil inechități. Afară de ultimul punct, pe care îl voi trata diferit mai jos, presupunem doar niște lucruri, bazându-ne pe ce știm sau bănuim. Și cumva n-am cum combate asta decât spunând: eu voi formula o propunere de precizare pe acest subiect. Probabil că nu e locul ei în norma primară, dar eu voi propune ca aceste concursuri să fie organizate pe maximum 60% din locuri, să fie acoperită în programa acestor competiții ÎN MOD OBLIGATORIU întreaga materie de Evaluare Națională la ambele discipline (da, chiar cred că elevii la Mate-Fizică, Științe, Info și ce profile revoluționare vor mai fi TREBUIE, insist pe TREBUIE să știe Româna la nivel de clasa a VIII-a) și cu eventuale probe la alegerea colegiului: am citit tot felul de idei, Științe, interviu, Logică și Argumentare, eseu, orice. Eu aș insista și pe nivel de a XII-a la toți care dau BAC, dar acolo exact în cercurile în care la a VIII-a se cere uniformizare, la a XII-a se cere supraspecializare……. Așadar, ca să revin, voi propune și ca subiectele să aibă dificultate crescută, să fie elaborate de colective științifice externe Colegiului, comisiile să aibă în compoziție și supraveghetori externi și ca toate probele să fie, pe cât posibil, digitale și standardizate.

4. Inechitatea. Da, aici am tresărit și eu. Am judecat așa: avem și așa decalaje rural-urban extrem de mari. Dacă la colegiile naționale ridicăm nivelul subiectelor, copiii din rural nu vor mai avea chiar nicio șansă într-un concurs cu cei din urban. Și atunci, am spus eu întâi naiv, acum spun mai serios, de ce nu am crea cote/locuri speciale pentru copiii din rural? Să ne asigurăm că au și ei șanse acolo?

Nu mă aștept să am mai puține comentarii negative la postarea asta, nu mă aștept să nu fiu din nou bănuită de ceva parti-pris și interese ascunse, mi-e greu să tot neg asta (de fapt nu știu să fi negat asta, găsesc că nu e cazul). Vă asigur că TOATE interesele mele ascunse sunt în zone personale și în general extrem de grele încât n-am cum le formula, nici măcar ca propoziție. În asta legată de educație, tot ce știu și ce vreau e pe masă: mai binele copiilor care sunt acum elevi, care vor fi de mâine elevi și așa mai departe.

Bartic Bartic Bartic Bartic

5 comments

  1. DanaH spune:

    Inteleg ideea cotelor din mediul rural, si desi stiu ca intentia e buna, tot imi suna a facultatea muncitoreasca pentru cei cu origini sociale sanatoase, practica anilor 50…

    Intrebari practice : va dati seama ce inseamna, dpdv financiar, pentru un copil venit din afara unui oras mare si cu parinti fara resurse traiul intr-un astfel de oras ? Va asigura locul obtinut la liceu / colegiu si restul – cazare, transport, bursa pentru a trai intr-un oras mare ? Si in final, credeti ca va tine acel copil pasul cu colegii

    Si in acest caz, nu reprezinta o alta nedreptate fata de copiii de la oras care poate ar fi obtinut media necesara intrarii la CN dar ale caror locuri au fost ocupate de cei veniti din afara ?

  2. DanaH spune:

    Punctul 3 se practica de ani de zile la admiterea in gimnaziu la CN. Abia anul acesta a semi spart Ministerul cercul vicios pregatire – elaborare subiecte – corectare teste de catre aceiasi profesori, dar doar la testele de limbi straine, matematica si romana au ramas la fel. Oricum, astept cu maxim interes sa vad cum desfiinteaza Ministerul testarile de intrare la gimnaziu la CN, tinand cont ca an de an numarul de candidati e sensibil mai mare decat numarul de locuri.

  3. Ana spune:

    Se gândește cineva în Minister sau printre,, specialiștii din educație,, oare noi ce facem cu copiii ăștia? Adică un copil care dorește un loc la un astfel de colegiu și da examen și sa zicem ca nu întra, mai da o data după câteva zile și evaluarea națională? Asta după ce bat câmpii unii și alții ca la admiterea la Colegiile Naționale se mai introduc pe lângă romana și matematica și alte probe? Domnii specialiști în educatie, de câte examene este capabil un copil de 14 ani la final de clasa a 8 a? Alo, a avut careva copil în examen, sa știe cum e? Eu am avut doi, acum mult timp, doamne-ajuta, și m am simțit toată perioada ca o trusa de prim ajutor. Cât ii ținem domnilor în examen pe copii, 2-3 săptămâni?

  4. IOAN spune:

    Evaluările la clasa a 2 a și a 4 a sunt în afara vârstei ?
    Greu de acceptat că sunt elevi mai dotați și mai puțin dotați dar ii o placere deosebită a nulitățile de ai pune pe toți în aceiași oală.
    Avem o distribuție echitabilă la clasa a 9a și hai să o stricăm, hai să lăsăm locuri și pentru pușlamale

  5. Cristian spune:

    Daca s-ar fi dorit într-adevăr o evoluție echitabilă pe drept cuvânt, Marile Colegii ar fi înființat – ca pe vremuri – școli profesionale.Cei ce nu reușeau la liceu în examen de admitere( nu E.N) erau distribuiți automat către sci profesionale, că, nu toți cei ce termină 8 clase trebuie neapărat să facă liceu daca nu sunt in stare și în felul acesta se asigura și o forță de muncă brută ptr economia României.
    Nuuu,daca se poate, acei copii ptr care unii părinți se plâng că stau prea multe săptămâni în examen, uita că au în schimb zeci de mii de ore pe jocuri online, dar părinții stiindu-i pe calculator se gândesc visător că progeniturile lor studiază ” la greu” acolo! In rest este doar polologhie, vorba multă și gâlceavă.Ati uitat examenele de admitere? Ați uitat că la Bac se dădeau multe probe dintre care Logica, Argumentarea și Interviul – toate oral, erau baza?!?
    Păi dacă copiii își petrec timpul acela prețios pe site-urile de socializare, tik-tok,Snapchat,Instagram,Tellegram, WhatsApp și alte cele, ne mirăm că nu reușesc nici măcar sa termine decent Liceul, d-apăi sa mai ia și Bacul?!!!

«

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.