fbpx

Documentul strategic pentru curriculumul național, publicat în Monitorul Oficial

Documentul ”Repere pentru proiectarea și actualizarea Curriculumului național în România”, definit drept strategic pentru Educația din România, a fost publicat în Monitorul Oficial.

Acesta poate fi citit aici.

Inițial, documentul a fost conceput și pus în dezbatere publică în 2019, pe vremea guvernului Viorica Dăncilă.

Documentul propune o perspectivă unitară și actuală în proiectarea și dezvoltarea curriculumului național (CN), care să asigure coerența acestuia pe orizontală și verticală. Principalele repere de acțiune vizează:
 regândirea proiectării curriculare din perspectiva educaţiei pe tot parcursul vietii, prin raportarea la politicile educaționale europene referitoare la:

 competențele-cheie necesare oricărei persoane, pe de o parte, pentru dezvoltare şi împlinire personală, pentru inserție profesională, pentru incluziune socială şi cetățenie activă, pentru dezvoltare durabilă şi pentru un stil de viață sănătos, iar, pe de altă parte, pentru a face față schimbărilor economice, sociale, culturale, informaționale.
 descriptorii pentru rezultatele învățării care corespund diferitelor niveluri de calificare;
 o concepţie curriculară unitară pentru întreg învăţământul preșcolar, primar, gimnazial și liceal prin continuitatea abordării curriculare pe întregul parcurs al şcolarității, indiferent de nivelurile formale ale acestuia;

 proiectarea curriculumului național din perspectivă sistemică, în corelație cu celelalte componente ale sistemului de educație, pornind de la premisa că orice schimbare la nivelul curriculumului conduce la nevoi de adaptare la nivelul tuturor celorlalte componente (ca de exemplu resurse educaționale, evaluarea elevilor, formarea profesorilor, managementul școlii și al clasei etc.);
 centrarea pe elev cu accent pe învățare și pe rezultatele învățării și având implicații profunde la nivelul proiectării, al implementării și al evaluării curriculumului, impunând promovarea unui curriculum flexibil, care să permită diversificarea și adaptarea situațiilor de învățare pentru elevi, în acord cu caracteristicile de vârstă/nivel de dezvoltare, cu interesele și aptitudinile acestora, cu respectarea diversității (etnoculturale, lingvistice, religioase etc.); construirea de parcursuri de învățare diferențiate, implementarea unor demersuri explicite de personalizare a educației, drept garanție a egalității de șanse în educație;

 centrarea pe competenţe ca element organizator central al documentelor de fundamentare a curriculumulu, a planurilor-cadru și a programelor școlare specifice diferitelor discipline de studiu/module și promovarea evaluării de competențe ca parte a procesului de atingere a profilului de formare al absolventului – aceasta implică accent pus în egală măsură pe toate componentele competenței (cunoștințe, abilități și atitudini), nu doar pe cunoștințe/conținuturi ale învățării; prin competențe se realizează transferul și mobilizarea cunoștințelor și a abilităților în contexte de viață; valorificarea contextelor formale, non formale și informale de învățare;

 regândirea raportului dintre abordarea disciplinară și abordarea integrată la nivelul curriculumului național – prin valorificarea avantajelor pe care le oferă perspectiva integrată (de exemplu, adecvarea la nevoile și interesele omului contemporan; favorizarea transferului, a gândirii creative și a rezolvării de probleme; oferirea unei perspective holistice asupra realității); de altfel, centrarea pe competențelecheie are ca implicație curriculară recunoașterea nevoii de a construi punți interdisciplinare;

 un curriculum aplicat care promovează un mediu de învăţare eficient, starea de bine în rândul elevilor și profesorilor, precum și orientarea demersurilor educaționale către dezvoltarea cognitivă a elevilor în strânsă relație cu cea socio-emoțională a acestora;
 valorificarea și corelarea contextelor formale, non formale și informale de învățare; utilizarea de resurse de învățare variate, cu valorificarea oportunităților oferite de resursele educaționale deschise (RED), accesate prin intermediul noilor tehnologii.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.