fbpx

Despre anxietatea de evaluare sau testare

de dr. Bogdan Fițiu, medic psihiatru pediatric anxietatea

Anxietatea de evaluare este o dificultate de natură psiho-emoțională care poate apărea la copii, adolescenți sau adulți în momentul în care sunt supuși evaluării sau testării, cel mai des în cazul examenelor scrise sau a evaluărilor în care elevii trebuie să vorbească liber. 

  1. Ce este anxietatea de testare? Este aceasta o problema reală?

Anxietatea în față unui examen mare este normală într-un anumit grad și doar atunci când ea devine extrem de intensă poartă numele de anxietate de evaluare. 

Ea este o manifestare reală, ce cuprinde senzațîi fizice și psihologice intense ce apar de obicei înaintea sau în momentul evaluării. 

Aceste senzații sunt de mai multe feluri: bătăi crescute ale inimii, transpirație excesivă, senzație de blocaj mental, amețeală, gânduri legate de eșec, dificultate de concentrare. 

Simptomele emoționale ale anxietățîi de evaluare se traduc în general prin frică, îngrijorare excesivă cu priviere la rezultate, furie, rușine sau teamă de a genera dezamăgire. 

2. Care sunt cauzele acestei manifestări? Există o reacție a corpului în acele momente?

Toate formele de anxietate sunt de fapt o anticipare a corpului și a minții a unui eveniment perceput ca stressant. Atunci când suntem supuși unui stress corpul eliberează un hormon numite adrenalină pentru a se pregăti pentru înfruntarea unui eveniment perceput că un pericol. Adrenalina este responsabilă de binecunoscutul răspuns instinctual “lupta sau fugi” iar această eliberare produce simptomele fizice – transpirația, bătăile puternice ale inimii, respirația rapidă. În același timp în momentele de examinare copii sau adolescenții se pot concentra pe diverse îngrijorări “ce se întâmplă dacă nu știu ceva? Dacă greșesc?” Dacă testul e prea greu?” ceea ce produce distragerea atenției de la sarcinile exercițiilor și ocupă mintea cu gândurile anxioase. 

Din acest motiv concentrarea pe senzațiile fizice sau pe cele psihice duce la un cerc vicios: cu cât mai mult adolescentul se dedică analizării acestor simptome ele devin mai puternice și odată cu ele crește nivelul de anxietate și cresc șansele că performanță cognitivă să scadă. 

3. Ce pot face adolescențîi sau copii pentru a se pregăti în astfel de momente? 

Că în fața oricărui obstacol pe care îl avem de trecut pregătirea minții pentru momentul de evaluare este esențială. Recomand întotdeauna efectuarea acasă a unui test de proba care să simuleze cât mai aproape condițiile din cadrul examinării pentru că în acest fel putem pregăti mintea să fie obișnuită cu examinarea: cât timp avem dedicat unui execrcitiu? cât durează utilizarea ciornei de lucru? Sunt detalii util de anticipat. 

Un alt lucru extrem de important este pregătirea din seara dinaintea examinării a celor necesare la examen și ajungerea devreme la centrul unde se desfășoară testarea. În acest mod reducem riscul apariției panicii legate de a uita ceva acasă sau de a nu găsi la timp sala de desfășurare a examenului. Toate aceste mici îngrijorări apărute înainte pot crește nivelul global de anxietate pe care copilul o resimte în acea zi. 

2. Și dacă în ciuda pregătirilor apare totuși senzația de anxietate puteți să oferiți niște trucuri rapide de folosit în timpul examenului? 

Pentru a scădea rapid gradul de activare corporală de care vorbeam mai devreme copii pot utiliza o tehnică de respirație profundă lentă care aduce relaxara și calmează rapid senzațiile fizice care distrag atenția. Această este foarte simplă: se inspiră cât mai profund numărând în gând până la 6 și apoi se expiră lent pe gură numărând până la 10. După 3-4 astfel de respirații sistemul de adrenalină este ușor mai “„calmat” și scade senzația psihică de tensionare. 

O situație de frică povestită de adolescenți în cabinet este la începutul examenului când au tendița de a se bloca în față foii albe. Astfel recomand după citirea lentă și cu atenție sporită a instrucțiunilor cel mai bine este că elevii să înceapă formularea unui răspuns fără să acorde atenție tentației de a se îndoi. 

Că un ultim truc care este de ajutor recomand adolescenților să nu se intereseze de ce fac vecinii de examinare și cât de repede termină evaluarea. Competiția mentală cu cei din jur determina doar o creștere a îngrijorării, așa că îi sfătuiesc pe elevi să își reamintească că fiecare dintre ei are propriile resurse și că reușesc să facă față în moduri unice și cu viteze diferite evaluării.