Înapoi la școală? Sfaturi pentru o tranziție ușoară

Dr. Bogdan Fițiu, medic psihiatru pediatru, specialist format în diagnosticarea și tratamentul tulburărilor de dezvoltare, de comportament, de gândire și emoționale care pot să apară la copii și adolescenți cu vârsta cuprinsă între 0-18 ani.

Cel mai bun lucru care se poate întâmpla copiilor stresați de școală este vacanță de vară, lungă și plină de orice altă activitate care ne ia gândul de la scris, citit și socotit. Cum luna septembrie a ajuns peste noi mai devreme decât ne-am așteptat este timpul să ne întoarcem pe holurile școlii și să ne reluăm rutina de învățare împreună cu copii.
Pentru mulți copii școală este un mediu plin de voie bună, cu reîntâlniri dragi, cu emoții pentru noul an însă pentru o parte la fel de mare dintre copii apropierea școlii a însemnat o schimbare subtilă în dispoziția afectivă spre emoții și anxietate cu privire la noul început.
Aceste emoții sunt normale, indiferent de vârsta copilului, doar că uneori copii au nevoie de mai mult suport din partea adulților din jur pentru a le gestiona, abilitățile părintelui fiind de mare de ajutor. De aceea, dragă părinte, am creat pentru tine niște sfaturi generale pentru câteva probleme des întâlnite.

 

Copilul meu mă întrebă frecvent dacă o să aibă “o doamnă bună să un un domn bun”?

De obicei în pragul necunoscutului emoțiile cresc și copii pot să își facă probleme pentru întâlnirea cu o persoană despre care a auzit atâtea din partea adultului. “Oare o să îmi placă de ea/el? Oare va fi bun/a cu mine?” sunt gânduri naturale și nu trebuie ignorate. Cunoașterea și întâlnirea învățătorului înaintea începerii școlii într-un mediu cât mai non-formal (în afara școlii) reprezintă o idee excelentă pentru reducerea emoțiilor. Dacă acest lucru nu este posibil unele școli permit vizitarea instituției înainte de prima zi de școală pentru familiarizarea copiilor cu clădirea. De folos poate fi citirea împreună cu copilul a mesajelor primite de părinte de la învățător înainte de prima zi de școală “Uite doamna/domnul învățător ne-a transmis un mesaj în care ne roagă să nu aducem ghiozdanul în prima noastră zi”.

 

Organizare dar și…
Orice copil adoră rutinele pentru că sunt o modalitate ușoară de a ști în orice moment ce activitate urmează și cât de importantă este ea în sfera academică. Astfel că părinte poți oferi mult ajutor înainte de începerea școlii pentru setarea unor rutine legate de planificarea fiecărei zile de la pregătirea celor necesare pentru școală (proiecte, termene de învățare, rechizite necesare) la stabilirea meniului pentru “pachețel” și organizarea modalității de învățare sau a țelurilor academice în noul an. Știind toate aceste lucruri dinainte ajută copilul să fie mai concentrat pe sarcinile cerute și mai organizat în privința învățării. Pentru a vedea că țelurile sunt în continuare respectate și organizarea propusă de copil este eficientă poți să îți oferi ajutorul la intervale regulate pentru curățenia spațiului de studiu, discuții privind dificultăți și reușite sau să utilizați verificarea prin liste pe care copilul să le aibă în loc vizibil. Toate aceste eforturi îmbunătățesc capacitatea organizatorică și de planificare a copilului, cresc capacitatea de atenție și permit observarea copilului fără “sâcâiala” care apare atunci când copilul este întrebat de 10 ori pe zi “Ai făcut x, y, z lucru?” Acum puteți întreba “Care lucru de pe lista este dificil și unde ai nevoie să te ajut?” sau aprecia “Am observat că ai terminat totul astăzi, sunt foarte mândru de ține și acum ne putem distra împreună”.
…distracție
De obicei în perioadele de școală suntem extrem de centrați pe învățat, trecutul cu bine al testelor, întărirea punctelor slabe la școală și uităm că copii, la fel că și adulții, obosesc și se plictisesc de mersul constant la școală și parcurgerea rutinei zilnice. Aici vine în ajutor părintele care planifică momente distractive, fie și o partida bună de ras și tăvăleală pe jos în timpul temelor, fie mâncarea preferată în familie odată ce am aruncat caietele în ghiozdan. Deconectarea copilului de la presiunea de a performa academic la cote înalte, reducerea oboselii și a supraaglomerării cu programele after-school sunt extrem de importante pentru menținerea sănătății mentale pe termen lung și evitarea oboselii și plictiselii cronice.
Ecranele și tehnologia
Astăzi nu mai putem vorbi de elevi care nu utilizează un telefon/tabletă sau calculator pentru a caută informații pe internet sau pentru a-și îmbunătăți învățarea folosind cursurile online. Acestea sunt metode excelente de aduce un plus educațional atât timp cât sunt folosite cu măsură, timpul petrecut la ecran fiind  în sine un factor distractor de la activitatea de învățare. Monitorizează timpul pe care tu și copilul îl petreceți în mediul virtual sau conectat la un ecran și fii întotdeauna atent la comportamentul tău că părinte pentru că este posibil să fie luat drept model și de copil. În momentele în care ne simțim extrem de ocupați și nu mai avem timp să ne ridicăm privirea din ecrane pierdem contactul cu lucrurile frumoase care se petrec în viață reală și cu evenimentele din viață copilului. De asemenea, evita că în dormitorul copilului să se afle un televizor sau ca acesta să obișnuiască își încarce device-urile electronice noaptea în timpul somnului deoarece tentația de a le deschide și de a se juca noaptea poate fi mai mare decât odihnă.