
Daniel David, ministrul Educației Naționale, a declarat, astăzi, că nu e cazul ca elevii să se alarmeze în legătură cu schimbarea Evaluării Naționale.
Ministrul și-a anunțat, recent, intenția de a introduce o a treia probă în configurația examenului de Evaluare Națională. El a precizat că dorește ca această modificare să aibă loc cât mai curând posibil, eventual din anul școlar 2026-2027. De asemenea, David a avansat ideea de pilotare a noii variante de examen, în anul școlar 2025-2026.
”Deocamdată să nu speriem copiii, ei să învețe, evaluarea nu se schimbă, se dă așa cum o știu ei. Probabil că dacă noi terminăm reforma la nivel de curriculum, la nivel de liceu, după aceea putem să ne focalizăm pe acest element de standardizare a notelor. Sunt două variante; odată ce am standardizat modalitatea de notare, sau se poate întâmpla, poate, într-un an, doi sau trei, putem începe atunci Evaluarea Națională într-o altă logică, iar cineva ar putea să spună, chiar dacă vii cu un alt sistem, poate și mai predictiv ar fi să începi cu cei care după noul sistem intră în clasa 5-a și atunci știu din start ce se va întâmpla cu ei în clasa a 8-a. Astea sunt decizii pe care le vom lua atunci. Sistemul nostru este problematic. De multe ori nu poți implementa anumite metode pe care le vezi în alte țări, pentru că nu avem aceleași pre-rechizite, nu avem același start”, a declarat Daniel David, într-o conferință de presă la Palatul Victoria.
”Nu, eu am spus că evaluarea este problematică, fiindcă este restrictivă, spune și OECD-ul acest lucru, și că este punctuală, adică o evaluare punctuală stabilește traiectoria de viață educațională a unui copil. Și atunci, întrebarea este: ce faci ca să schimbi aceste lucruri? Evident că nu ar trebui să mai fie atât de restrictivă. Noi, practic, în gimnaziu, evaluăm mai multe competențe, dar în final, standardizat, testăm două, ceea ce nu este în regulă, nu numai pentru selecție, nici măcar nu știm, în urma acestei testări, dacă sistemul sau nivelul gimnazial și-a atins scopurile, că nu testăm standardizat toate competențele, deci este o problemă. Și după aceea te gândești ce strategie ai ca să nu fie o evaluare punctuală care să greveze traiectoria educațională sau de viață, practic, a copilului. OECD-ul a spus că, da, poate ar merita luate în calcul notele de la gimnaziu, din clasa a 7-a, din clasa a 8-a, că atunci nu mai e o evaluare punctuală, e o evaluare pe mai mulți ani. Discuția pe care eu am avut-o cu ei – și ați văzut-o și în timpul prezentării, și după aceea – a fost că, da, este o idee bună, dar haide să avem întâi standardizarea sistemului de notare. Pentru că, în acest moment, spuneam înainte, o notă de 7 într-o școală și într-un județ nu-i tot una cu un 7 într-o altă școală, uneori din același județ sau chiar din apropiere, astfel încât întâi trebuie să întâlnim standardele pentru notare, iar după aceea și eu sunt acord că trebuie să luăm în calcul un portofoliu educațional, inclusiv, probabil, note din clasa a 7-a și a 8-a; spuneam că nu-i momentul acum”, a argumentat ministrul.