fbpx

Cum își pot da seama părinții dacă este pregătit copilul să meargă la școală. Analiză realizată de psihologii școlii IOANID

Este copilul tău pregătit să meargă la școală sau ar trebui să mai copilărească un an?

S-a dat startul înscrierilor pentru învățământul primar în anul școlar 2023- 2024 în cadrul școlilor private, iar în curând, în cadrul celor de stat. Intrarea copilului la școală reprezintă o etapă importantă, atât pentru acesta, cât și pentru familia sa. Totuși, când este momentul potrivit pentru ca părintele să ia decizia de a-și da copilul la școală? Psihologii de la IOANID consideră că trebuie să se țină cont atât de cunoștințele academice, cât și de aptitudinile comportamentale.

 

Pentru majoritatea părinților, înscrierea copiilor în clasa pregătitoare este un factor foarte important din viața copiilor lor, iar nerăbdarea și entuziasmul acestora conduc de cele mai multe ori la luarea unor decizii pripite. În graba de a-și vedea copilul intrând pe porțile școlii, pierd din vedere amănunte foarte importante, unul dintre acestea fiind constituit de faptul că copilul nu este încă pregătit cognitiv, dar mai ales emoțional pentru a face acest pas. Și atunci, de unde știe un părinte dacă ar fi cazul să mai țină încă un an copilul la grădiniță, înainte de trece la statutul de elev?

 

De multe ori, înscrierea timpurie a copiilor la școală poate atrage anumite consecințe, dintre care specialiștii noștri amintesc:

 

  • situaţiile în care se manifestă ”reacţii de respingere şcolară” înainte de a începe cursurile, pentru tot ce este legat de școală;
  • teama de un eventual eșec școlar, de faptul că nu vor reuși să se ridice la nivelul așteptărilor celor din jur (cadre didactice, părinți);
  • așteptări marcate de indiferenţă, lipsă de preocupare pentru debutul școlar, datorate vârstei mici a copilului și a faptului că acesta nu a fost pregătit pentru această trecere către mediul școlar.

 

Cum poate afla un părinte dacă este pregătit copilul să meargă la școală?

 

    • Vârsta copilului reprezintă un prim indicator al faptului că acesta este pregătit pentru următorul pas. La 6 ani, un copil care a urmat grădinița și a fost stimulat cognitiv  poate realiza comparații, vorbi clar, în propoziții și fraze, povesti sau rezolva șiruri logice.
    • Pregătirea emoțională și socială a copilului presupune frecventarea a cel puțin doi ani de grădiniță înainte de a pătrunde în mediul școlar, facilitând integrearea acestuia în cadrul școlii. 
    • Este important să observăm dacă copilul are prieteni, dacă interacționează și mai ales modul în care acesta o face, cum se poartă cu aceștia și dacă înțelege diverse situații care nu îi sunt mereu favorabile – de exemplu, cum tratează eventuale conflicte.
  • Autonomia și autoresponsabilizarea sunt factori foarte importanți pe care trebuie să-i luăm în calcul în momentul în care dorim înscrierea copilului la școală. Acesta trebuie să fie familiarizat cu aspecte privitoare la program, disciplină, reguli şi, mai general, la tot ceea ce se poate reduce la ideea de responsabilitate. 
  • Copilul nu doar că experimentează diverse emoții, dar le și exprimă într-un mod corect și adecvat vârstei. Mai ales atunci când este vorba de sentimente precum tristețe, furie, dezamagire, cazuri în care, uneori, au nevoie de îndrumarea adulților să înțeleagă sau să modereze anumite comportamente. 

 

Mulți părinți consideră că dacă, din punct de vedere academic, un copil este pregătit, atunci partea emoțională poate fi ignorată sau redusă ca importanță. Și, până la urmă, de ce sunt atât de vitale competențele emoționale? Deoarece ele stau la baza competențelor sociale care presupun atât abilități interpersonale (de relaționare și rezolvare de probleme) cât și intrapersonale (substratul care asigură dezvoltarea optimă a relațiilor cu ceilalți). Mai precis, este vorba de acele situații sociale care presupun capacitatea copilului de a-și inhiba primul impuls și de a se supune astfel, regulilor sociale. 

 

Așadar, la întrebarea ”Este copilul meu pregătit să meargă la școală sau ar trebui să mai copilărească un an la grădiniță?” sperăm că veți reuși măcar să aflați un prim răspuns cu ajutorul acestei simple analize pe care o punem la dispoziție. Bineînțeles, în cazul celui mai mic dubiu, va recomandăm să discutați această decizie cu alți oameni cu alte persoane care au cunoștințe despre dezvoltarea copilului, educatoarea sau psihologul instituției, pentru că ele sunt în măsură să ofere o evaluare a abilităților emoționale și intelectuale ale copilului.

 

Uneori, o simplă analiză a competențelor precizate în acest articol poate oferi răspunsul potrivit care să fie în beneficiul copiilor! Și mai presus de toate… ascultați-vă intuiția! Nimeni nu vă cunoaște copilul mai bine decât o faceți voi!

 

Mulțumim consilierilor și psihologilor din echipa IOANID, Jeni State și Miruna Firulescu, pentru informațiile împărtășite prin intermediul acestui articol. Liceul Internațional IOANID este situat în topul liceelor private din București și reprezintă un grup de instituții de învățământ acreditate și autorizate atât în sistem românesc, dar și de sistemul internațional Cambridge. Cele patru sedii (ciclul preșcolar/primar/gimnazial/liceal) se regăsesc în zona Piața Romană, în clădiri monument istoric, dotate conform celor mai noi standarde educaționale. Locurile aferente claselor pregătitoare pentru anul școlar următor s-au ocupat în totalitate, însă echipa Liceului Internațional IOANID anunță că se pot efectua vizite în vederea înscrierii în anul școlar 2024-2025.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.