fbpx

Consilierul prezidențial Ligia Deca: Dacă reducem analfabetismul funcțional, impactul bugetar va fi de 200%

Consilierul prezidențial Ligia Deca a declarat, astăzi, la conferința online ”Învățământul preuniversitar românesc sub lupa TIMSS 2019” că reducerea analfabetismului funcțional va avea și un impact economic major.

”Dacă reducem analfabetismul funcțional până în 2030, impactul bugetar va fi de 200%. Dacă îl eliminăm impactul bugetar va fi de 300%”, a spus Ligia Deca. Ea a precizat că își bazează prognoza pe date din studiile internaționale cu privire la educația din România, inclusiv pe cele realizate de OECD.

Consilierul prezidențial a precizat că reducerea analfabetismului funcțional reprezintă una dintre mizele majore ale programului România Educată, împreună cu creșterea alfabetizării științifice.

 

TIMSS face parte dintre studiile desfășurate de Asociația Internațională pentru Evaluarea Performanțelor în Educație (International Association for the Evaluation of Educational Achievement, IEA), o asociație internațională independentă a instituțiilor naționale de cercetare și a agențiilor guvernamentale care efectuează studii comparative internaționale privind performanța în educație încă din 1959.

Recunoscut la nivel internațional ca un studiu valid și fidel cu privire la performanțele elevilor la matematică și științe, TIMSS pentru clasa a VIII-a a raportat tendințele internaționale cu privire la performanță, din patru în patru ani, începând cu 1995. Este conceput pentru a măsura și interpreta diferențele dintre sistemele educaționale naționale cu scopul de a contribui la îmbunătățirea modalităților de predare și învățare în domeniile matematică și științe la nivel mondial. Peste 60 de țări participă la TIMSS 2019.

TIMSS 2019 a fost implementat și coordonat în România de Facultatea de Psihologie și Științele Educației din cadrul Universității din București, care reprezintă România ca membru în IEA din 2017. Reprezentantul României în Consiliul IEA este prof. univ. dr. Lucian Ciolan.

Coordonatorul național al proiectului (National Research Coordinator) este prof. univ. dr. Dragoș Iliescu, specialist cu reputație internațională în testare educațională și evaluare psihologică. Coordonatorul adjunct al proiectului și responsabilul cu implementarea studiului TIMSS este lect. univ. dr. Vlad Burtăverde.

Universitate din București a consolidat, în ultimii ani, o structură specializată, de tip expert: Centrul de Învățare UB – Laboratorul de Testare Educațională. Acest laborator reunește o echipă complexă de specialiști în științele educației, evaluare și testare educațională, politici educaționale, psihometrie și are în derulare încă două studii IEA (competențe civice și competențe digitale). 

TIMSS 2019 s-a desfășurat la nivel internațional atât pentru clasa a IV-a, cât și pentru clasa a VIII-a. România nu a participat decât la modulul pentru clasa a VIII-a, pentru matematică și științe.

România a participat la acest proiect important printr-un eșantion randomizat de 199 de școli, din care au răspuns la testele și chestionarele TIMSS un total de 4485 elevi, 196 directori, 214 profesori de matematică și 609 profesori de științe.

Implementarea TIMSS 2019 în România este finanțată de către Ministerul Educației și Cercetării, prin Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanțare Externă (UMPFE). Fondurile provin din bugetul proiectului privind învățământul secundar din România (ROSE), care își propune să contribuie la reducerea abandonului în învățământul secundar și terțiar și la creșterea ratei de promovare a examenului de bacalaureat. La finanțarea proiectului au mai participat Banca Mondială și Fundația Româno-Americană (RAF). 

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *