
Departamentul de Educație din Florida a publicat recent o listă cu peste 700 de cărți care au fost „eliminate sau suspendate” din școli, la solicitarea părinților. Lista include atât opere clasice, cât și lucrări contemporane renumite. Printre scriitori celebri interziși în școli se află Hemingway, Mark Twain, Margaret Atwood și Stephen King.
Această măsură drastică marchează o creștere exponențială a cenzurii, dublând numărul de titluri interzise față de anul precedent, în urma modificărilor aduse legislației de stat. Conform The Guardian, legea în cauză, adoptată în iulie 2023, oferă părinților puterea de a contesta conținutul cărților din biblioteci și impune școlilor să elimine orice material care ar putea fi considerat „pornografic” sau „nepotrivit”, fără a evalua valoarea educațională a lucrării.
Lista include atât opere clasice, cât și lucrări contemporane renumite. Printre acestea se numără ”Beloved” de Toni Morrison, ”Normal People” de Sally Rooney, ”Slaughterhouse-Five” de Kurt Vonnegut, dar și clasici americani precum ”Brave New World” de Aldous Huxley și ”The Adventures of Tom Sawyer” de Mark Twain. De asemenea, au fost vizate și opere ale unor autori contemporani de renume, precum Margaret Atwood și Stephen King.
Potrivit Florida Freedom to Read Project, o organizație formată din părinți preocupați de libertatea educației, această situație reflectă o campanie organizată de grupuri conservatoare, menită să impună o cenzură la scară largă.
„Credem într-un proces de contestare echitabil, complet și public, care să asigure că deciziile reflectă nevoile fiecărei comunități școlare – nu cenzura largă, la nivel de district, pe care o vedem astăzi și care este inspirată de limbajul vag din HB 1069 și de listele de «cărți proaste» ca aceasta”, a declarat organizația, pentru The Guardian.
PEN America, un grup care monitorizează libertatea de exprimare, a raportat că Florida și Iowa conduc în topul interdicțiilor de carte, cu peste 4.500 de titluri interzise în Florida doar în anul școlar 2023-2024.
Un studiu asupra efectelor acestei cenzuri a scos la iveală un „climat de conformitate, frică și stres”, care are implicații devastatoare asupra performanțelor școlare și bunăstării profesorilor și elevilor. Departe de a proteja tinerii, această abordare radicală limitează accesul la cunoștințe, reducând educația la un set de idei restrânse și aprobate politic.