fbpx

Când și cum să facem orientarea vocațională

ID 44064913 | Career Orientation © Flynt | Dreamstime.com

Când și cum să facem orientarea vocațională

de psih. Mircea Radu, @Resilient Mind Center și profesor de științe sociale la Little London International Academy

Viitorul cuprinde provocări care necesită flexibilitate, competențe interpersonale, gândire critică și o înclinație către învățare continuă. Prin cultivarea acestor abilități, elevii se pot adapta mai ușor și pot construi un viitor stabil și plin de satisfacții prin alegerea unui drum educațional și profesional, iar acest proces poate fi optimizat prin colaborarea cu centre specializate, precum Resilient Mind Center, pentru a facilita identificarea intereselor și aptitudinilor fiecărui elev.

Când ar trebui să înceapă orientarea școlară?

Ideal este ca orientarea școlară să înceapă în jurul vârstei de 13 ani, în clasa a VII-a, când elevii încep să-și contureze mai clar interesele și aptitudinile. Această etapă timpurie permite o ghidare pe termen lung, astfel încât elevii să poată explora diverse domenii și să primească sprijin în identificarea unui traseu educațional care să le maximizeze potențialul.

Unde se poate face orientarea școlară?

Orientarea școlară ar trebui realizată în centre specializate, cum este Resilient Mind Center, unde elevii pot beneficia de evaluări psihologice și consiliere vocațională. Aceste centre dispun de profesioniști cu experiență în ghidarea adolescenților, oferind acces la teste și instrumente adaptate vârstei și nevoilor fiecărui elev, care facilitează explorarea și înțelegerea aptitudinilor și intereselor individuale.

Cum se desfășoară evaluarea și ce instrumente se folosesc?

Evaluarea implică un proces structurat de analiză pe mai multe planuri:

  1. personalitate
  2. motivație
  3. abilitățicognitive și non-cognitive
  4. preferințe profesionale/vocaționale.

 

Aceasta se realizează printr-un interviu inițial și chestionare specializate pentru fiecare dintre ariile vizate. Printre instrumentele utilizate se numără Jackson Vocational Interest Survey (JVIS), Chestionarul de Autoevaluare a Aptitudinilor Bazale (AAB), Chestionarul Personalității Vocaționale (APH) și Chestionarul Big-FIVE.

De ce să facem evaluare vocațională?

Evaluarea vocațională îi ajută pe adolescenți să descopere domeniile de activitate care li se potrivesc cel mai bine, ținând cont de trăsăturile lor unice și de potențialul lor. Pe lângă identificarea intereselor și a abilităților, evaluarea vocațională verifică și cât de bine se aliniază dorințele tânărului cu ceea ce poate el să facă și cu cerințele actuale ale pieței de muncă. Scopul este de a ghida orientarea profesională într-o direcție realistă și potrivită, oferindu-i adolescentului un start sigur spre o carieră care să îi aducă împlinire și succes.

ID 44064913 | Career Orientation © Flynt | Dreamstime.com

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.