fbpx

Profesorii cu gradul didactic I trebuie să fie modele de promovare a normelor de etică – profilul cadrului didactic

ID 141680119 | Office Mentor © Fizkes | Dreamstime.com

Profesorii cu gradul didactic I, indiferent de ciclul de învățământ la care profesează, trebuie să fie modele de promovare a normelor de etică și integritate academică. Această cerință este inclusă în profilul cadrului didactic, document trimis spre publicare în Monitorul Oficial.

Pe fiecare ciclu școlar, documentul include o descriere a cerințelor pentru cadrele didactice din punct de vedere al aspectelor de etică. 

Ce prevede profilul cadrului didactic, la capitolul ”Etică, reflexivitate și învățare continuă”, pentru profesorul cu gradul didactic I:

Oferă, prin propria conduită, un model de promovare a normelor de etică și integritate academică și susține proactiv și responsabil cultura eticii profesionale în sistemul de învățământ.

Contribuie la soluționarea cazurilor de discriminare înregistrate la nivelul unității de învățământ și la susținerea colegilor pentru autoreglarea conduitei profesionale și a practicilor didactice.

Utilizează constant strategii și instrumente de reflecție asupra activității didactice și de identificare a soluțiilor de optimizare, la nivel individual și la nivelul colectivului de cadre didactice.

Sprijină colegii în procesul de identificare a propriilor strategii de autoechilibrare, de adaptare și de menținere a unei autorități adecvate în relație cu elevii.

Identifică nevoi de formare la nivelul instituției, în relație cu prioritățile organizaționale, locale și naționale, și propune tematici și activități pentru planul de dezvoltare profesională

Contribuie la selectarea și diseminarea de practici didactice validate de cercetare și recomandate de studiile și politicile educaționale relevante, precum și la pilotarea unor practici inovative.

Coordonează activități colaborative de dezvoltare profesională, cercetări și comunități de practici.

Prevederile pentru profesorul cu gradul didactic II:

Identifică factori de risc și soluții de prevenire a abaterilor de la aplicarea consecventă a normele de etică, de integritate academică și de conduită profesională.

Contribuie la prevenirea și contracararea efectelor pe care preconcepțiile și stereotipurile le pot avea atât asupra propriei activități didactice, cât și asupra organizării și funcționării școlii.

Împărtășește colegilor constatările și soluțiile de optimizare, identificate prin analiza propriei activități profesionale și a feedback-ului primit.

Împărtășește colegilor experiența personală de identificare și de analiză a propriilor comportamente de autoreglare, a posibilelor reacții neadecvate și a modalităților de adaptare.

Împărtășește colegilor propriile cunoștințe, abilități și atitudini formate prin activități de dezvoltare profesională și modalități de transfer în activitatea didactică.

Valorifică în practica sa didactică dezvoltări recente din științele educației și din alte domenii în practica didactică, oferind sprijin colegilor pentru actualizarea propriilor repere de cunoaștere.

Contribuie colaborativ la schimbul de idei, la realizarea unor cercetări orientate spre ameliorarea practicilor didactice, asumându-și un rol activ în comunitățile profesionale din care face parte.

Prevederile pentru cadrul didactic licențiat:

Aplică normele de etică, de integritate academică și de conduită profesională.

Identifică eventuale implicații ale propriilor stereotipuri și preconcepții asupra activității didactice (ex.: așteptări, interacțiuni, alegerea materialelor didactice) și modalități adecvate de gestionare a acestora.

Își analizează activitatea profesională, solicită și valorifică feedback-ul primit, optimizând permanent practicile educaționale.

Aplică strategii de autoechilibrare și de adaptare în diferite contexte, inclusiv în situații noi sau stresante, reflectând asupra modelelor de relaţionare profesorelevi și asupra nevoii de a oferi modele de conduită prin propriile comportamente.

Participă periodic la activități de dezvoltare profesională continuă, în raport cu nevoile sale profesionale și cu prioritățile locale sau naționale, și transferă noile achiziții în activitatea profesională.

Aplică în practica sa didactică abordări educaționale validate de cercetare și recomandate de studiile și politicile educaționale relevante.

Participă periodic la activități colaborative de dezvoltare profesională, la microcercetări și la comunități de practici.

Aplică normele de etică, de integritate academică și de conduită profesională.

Profilul și standardele profesionale ale cadrelor didactice vor fi utilizate pentru ghidarea proceselor de elaborare a planurilor de învățământ și a standardelor de calitate pentru programele de studii universitare pentru formarea inițială a cadrelor didactice, precum și a politicilor de evoluție în carieră, conform noilor legi ale educației.

Profilul și standardele profesionale sunt disponibile sub formă de broșură ► AICI.

ID 141680119 | Office Mentor © Fizkes | Dreamstime.com

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.