fbpx

Bilanț World Vision România: 30 de ani de educație, aproape 30 de miniștri, peste 330.000 de elevi care învață în școli nepotrivite

Bilanţul la 30 de educaţie în România arată astfel: avem aproape 30 de miniştri în 30 de ani de educaţie, peste 330.000 de elevi care învață în școli dotate inadecvat, 32% dintre copiii înscriși în învățământul preuniversitar care nu au acces individual la un dispozitiv dedicat funcțional pentru a putea învăţa online. Acestea sunt doar o parte dintre concluziile unui amplu studiu realizat de World Vision România „Cursa celor 30 de ani de educație în România”, lansat astăzi, miercuri, 15 iulie, într-o amplă conferinţă online despre educaţie. 

La conferința pentru lansarea studiului realizat de World Vision România au participat actori-cheie din mediul politic și academic, printre care vicepremierul Raluca Turcan, Monica Anisie, ministrul Educaţiei şi Cercetării, Ligia Deca, consilier prezidențial pe probleme de educație și cercetare, senatorul USR Vlad Alexandrescu, deputatul PSD Florin Manole, Şerban Iosifescu, cercetător în științele educației, președintele Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar, Gelu Duminică, director executiv Agenţia „Împreună”, Antonia Pup, preşedinte al Consiliului Naţional al Elevilor, Roxana Asavei, reprezentantă a Consiliului Consultativ al Copiilor, World Vision România, Mihaela Nabăr, director executiv, World Vision România, Gabriela Paleru, director advocacy, World Vision România. 

Înregistrarea întregului eveniment poate fi vizionată aici: 

https://www.youtube.com/watch?v=rEErh675gxg&fbclid=IwAR1eDGOgkyuWlOduEFd-4KBi3UUilmbTH9UoQlSA1qVRyaL6cfMOZ7sGZ6I

 

Principalele concluzii ale dezbaterii:

  • Primul pas spre digitalizarea de masă a învățământului din România va începe din 10 septembrie, termenul-limită pentru ca 250.000 de tablete inteligente să ajungă în școli, pentru elevi, conform declarațiilor ministrului Educației și Cercetării, Monica Anisie.
  • Anul școlar ar putea începe pe 14 septembrie, în funcție de condițiile epidemiologice, a mai declarat ministrul. Anul școlar ar putea începe pe 14 septembrie, în funcție de condițiile epidemiologice, a mai declarat ministrul. „Se ia în calcul și varianta să descentralizăm decizia, chiar până la nivelul instituțiilor de învățământ”,  a declarat ministrul Educaţiei şi Cercetării Monicăi Anisie. 
  • Primul și cel mai important proiect legislativ anunțat de ministrul Educației în cadrul dezbaterii este o Hotărâre de Guvern referitoare la înființarea din septembrie 2020 a unor școli-pilot pentru testarea de noi metode de predare și noi arhitecturi curriculare. Proiectul ar putea fi supus aprobării în ședința Guvernului chiar în această săptămână. 
  • A doua noutate legislativă anunţată de ministrul Educaţiei este un proiect de Ordonanță de Urgență pentru a reglementa situațiile semnalate de presă, elevi și părinți, în care unii profesori nu au ținut deloc ore pe durata suspendării cursurilor de la clasă. Cu privire la formarea profesorilor pentru a preda în sistem online, „obiectivul e ca toate cadrele didactice să fie formate pentru a preda în sistem online”, a explicat ministrul.
  • Vicepremierul Raluca Turcan a anunțat, la rândul său,  constituirea unui grup de lucru interministerial care pe lângă Administraţia Prezidenţială, ministerele Educaţiei, Sănătăţii, Finanţelor, Fondurilor Europene şi Justiţiei include reprezentanţi ai Ministerului Dezvoltării şi Administraţiei Publice şi ai autorităţilor locale şi asociative, pentru a contribui cu toţii la deschiderea şcolii în condiţii de siguranţă şi calitate. 
  • La rândul său, Consiliul Național al Elevilor a anunțat, prin președintele organizației, Antonia Pup, lansarea unui model de cerere pentru laptop sau tabletă pe care elevii îl pot completa și trimite Ministerului Educației. Legea nr. 109/2020, intrată în vigoare săptămâna trecută, prevede că Ministerul Educației este obligat să asigure la cerere, fiecărui elev sau profesor, un laptop sau o tabletă pentru educația online. Modelul de cerere poate fi descărcată de aici și poate fi trimisă la adresa [email protected].
  • Georgiana Roxana Asavei, reprezentanta Consiliului Consultativ al Copiilor World Vision România, a vorbit despre problemele copiilor din mediul rural: “Ne lăsăm păcăliți de mirajul notelor mari în timpul şcolii, dar 38% din elevii din rural nu au luat 5 la Evaluarea Națională. Ce facem cu egalitatea de șanse?”, a zis Georgiana. 

 

Școala românească la bilanțul a 30 de ani: Principalele rezultate ale studiului realizat de World Vision România

Studiul „Cursa celor 30 de ani de educație în România” este o analiză globală, la nivel de sistem, a învățământului preuniversitar din țara noastră, cu precădere din mediul rural.  

 

Școlile de la țară, în cifre

  • 330.000 de elevi învață în școli dotate inadecvat pentru asigurarea unui mediu de învățare propice
  • 20% dintre școli nu aveau autorizație sanitară de funcționare sau erau în curs de autorizare în 2018
  • Peste 4.000 de clădiri în care se desfăşoară activităţi didactice funcţionează fără autorizaţie de securitate la incendii (2019)
  • 25% din școlile din România, mai ales în rural, utilizează sobele ca principală sursă de încălzire
  • În Moldova 72% dintre școli se încălzesc cu sobe
  • 1.176 de şcoli aveau, în 2019, toaleta afară, majoritatea fiind în mediul rural 
  • 1 din 6 școli din România nu aveau acces la o sursă autorizată de alimentare cu apă
  • 47% din școli nu au rampă de acces pentru copii cu dizabilităţi

 

Cum digitalizăm o țară rurală?

  • Peste 30% dintre toți copiii din învățământul preuniversitar din România nu au acces individual la un echipament de tip laptop, tabletă sau desktop pentru școală; un sfert dintre aceste familii declară că nu își permit să cumpere un astfel de echipament, chiar dacă le este necesar copiilor. 
  • La țară, aproape două gospodării din trei nu au conexiune la internet, iar în școli există circa 7,5 computere la 100 de copii. 
  • Doar 52 % dintre tinerii cu vârsta cuprinsă între 16 și 19 ani au competențe digitale de bază sau peste acest nivel, conform datelor centralizate de Comisia Europeană.

 

Infrastructura educațională este precară, în special în mediul rural, unde se înregistrează mari decalaje față de școlile din orașe. “În acest moment, avem un sistem de învățământ care este, din punct de vedere practic, segregat între urban și rural: cu școli «bune», practic toate de la oraș, și școli «slabe», aproape toate aflate la țară. Primele beneficiază de infrastructură şi dotări adecvate, atrag profesori buni și bine pregătiți,  iar lipsa acestor elemente în mediul rural adânceşte  diferențele de la an la an. Este și motivul pentru care educația în mediul rural este principalul nostru domeniu de activitate și rămâne o prioritate şi pe termen lung. Milioane de copii, în acești 30 de ani, au fost uitaţi şi privați de dreptul la o educație de calitate, ca efect al neglijării învățământului rural.”, afirmă Mihaela Nabăr, directorul executiv al World Vision România.

 

Studiul integral poate fi găsit aici:

https://worldvision.ro/wp-content/uploads/2020/07/WV_EDU30_15June2020_GMP.pdf

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Pagina data web este protejata cu reCAPTCHA care este in aplicarePolitica confidialitatii si Conditiile de service Google.